Stanowisko 73 organizacji reprezentujących branżę opakowań w sprawie dyrektywy Single-Use Plastics
1 Jan 1970 07:56

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

STRESZCZENIE: 73 organizacje związane z branżą opakowań wskazały na niebezpieczeństwa związane z wprowadzaniem w życie Dyrektywy SUP (Single-Use Plastics). Szczególnie podkreślają możliwość naruszenia jednolitego rynku UE w sytuacji, gdy wprowadzone zostaną niektóre z przegłosowanych przez Parlament Europejski poprawek umożliwiających krajom członkowskim jednostronne działania restrykcyjne w odniesieniu do części wyrobów.

ABSTRACT: 73 organizations representing the interests of the packaging industry pointed to the dangers associated with the implementation of the SUP (Single-Use Plastics) Directive. They particularly underline the possibility of a breach of the EU common market if some of the amendments voted by the European Parliament will be introduced, enabling Member States to take unilateral restrictive action on a certain products.

Dokument stanowi wyraz zaniepokojenia europejskiego przemysłu procedowaniem dyrektywy dotyczącej wyrobów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, tak zwanej Dyrektywy SUP (Single-Use Plastics). 73 krajowe i unijne organizacje zwróciły się do negocjatorów UE o ochronę rynku wewnętrznego opakowań i towarów w opakowaniach. Sygnatariuszami dokumentu są podmioty reprezentujące szeroko pojęty rynek materiałów opakowaniowych, w tym tworzyw sztucznych, działające na różnych etapach łańcucha wartości opakowań w Europie. Podtrzymały one gotowość do wspólnych z decydentami UE działań gwarantujących, iż dyrektywa w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko zapewni zamierzone cele zharmonizowanego i konkurencyjnego rynku wewnętrznego Unii Europejskiej.

Sygnatariusze wezwali Unię do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego rynku opakowań i pakowanych produktów. Podkreślili, iż to właśnie rynek wewnętrzny stanowi fundament globalnej konkurencyjności UE, a także podstawę realizacji celów gospo-darki o obiegu zamkniętym. Jedynie poprzez wspólną pracę w zharmonizowany sposób możliwe jest zrównywanie szans rynkowych oraz pokonywanie podziałów spowodowanych ograniczeniami 

krajowymi. 

Organizacje są głęboko zaniepokojone faktem, że Rada zamierza wprowadzić zapisy podważające podstawę prawną dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych Packaging and Packaging Waste Directive (PPWD) 94/62/EC. Skutkować to może sytuacją, w której dyrektywa Single-Use Plastics będzie w istocie lex specialis (prawem o większym stopniu szczegółowości, stosowanym przed prawem ogólniejszym) w stosunku do dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWD) 94/62/EC oraz dyrektywy ramowej w sprawie odpadów (WFD) 2008/98/EC. W sytuacji kolizji oznacza to pierwszeństwo dyrektywa SUP nad dwoma ostatnimi regulacjami, w szczególności w odniesieniu do niektórych definicji, ograniczeń w zakresie wprowadzania do obrotu, wymagań dotyczących produktu oraz oznakowania. 

Szczególny niepokój sygnatariuszy dokumentu budzi koncepcja umożliwienia przez Radę państwom członkowskim stosowania ograniczeń rynkowych w celu zmniejszenia poziomu konsumpcji wyrobów uznawanych za opakowania (np. opakowania żywności). Rozbieżności dotyczące ograniczeń w poszczególnych państwach unijnych podważyłyby bowiem zasadę swobodnego przepływu opakowań i pakowanych towarów w obrębie UE. 

Ograniczenie takie działałoby spowalniająco na inwestycje oraz innowacje – także ekologiczne – oraz ogólniej na wzrost gospodarczy i poziom zatrudnienia w Europie. Odbiłoby się również na samych konsumentach, zarówno jeśli chodzi o ceny produktów, jak też ich dostępność i możliwość wyboru. To zaś może mieć negatywny wpływ na gospodarkę o obiegu zamkniętym w skali UE.

Podczas gdy w przypadku lekkich tworzywowych toreb na zakupy (dyrektywa 2015/720) państwa członkowskie mogą odstąpić od art. 18 dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWD) 94/62/EC w celu ograniczenia wprowadzania do obrotu tych wyrobów, dalsze odstępstwa od wspomnianego artykułu mogłyby mieć o wiele bardziej szkodliwy wpływ na rynek wewnętrzny ze względu na bardzo szeroki zakres produktów objętych dyrektywą Single-Use Plastics. W przeciwieństwie do obostrzeń dotyczących toreb na zakupy, ograniczenia dotyczące opakowań produktów wpływać będą na swobodny przepływ towarów w opakowaniach. 

W tej sytuacji organizacje opakowaniowe liczą, iż Parlament Europejski stanie na straży poprawki 11, która uznaje, że dyrektywa Single-Use Plastics nie narusza zapisów dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWD) 94/62/EC dotyczących jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych.

Autorzy stanowiska wezwali instytucje unijne do:

– zapewnienia, iż dyrektywa (PPWD) 94/62/EC pozostaje lex specialis dla wszystkich wyrobów opakowaniowych zgodnych z definicją zawartą w art. 3 (1) dyrektywy 94/62/EC,

– zapewnienia, iż środki przyjęte na mocy art. 4 (dyrektywa SUP) nie wpłyną na art. 18 dyrektywy 94/62 /EC oraz iż państwa członkowskie uprzedzać będą Komisję o podjętych przez siebie krokach zgodnie z dyrektywą 2015/1535,

– usunięcia w motywu 11. odniesienia do ograniczeń rynkowych w odniesieniu do środków dotyczących redukcji konsumpcji związanych z art. 4 dyrektywy Single-Use Plastics.

Wśród sygnatariuszy dokumentu znalazły się między innymi: European Bioplastics, EUROPEN – The European Organization for Packaging and the Environment, PlasticsEurope, PFPŻ ZP – Polska Federacja Producentów Żywności.