VDMA opublikowała raport nt. europejskiego rynku maszyn pakujących. Ubiegły rok był bardzo udany dla producentów maszyn do przetwarzania i pakowania żywności: produkcja wzrosła o 8% i osiągnęła wartość niemal 15,2 mld euro – wynika z raportu stowarzyszenia VDMA.
Wielu producentów wkroczyło w 2018 rok z bardzo rozbudowanym portfelem zamówień, który w pierwszej połowie roku zaczęli stopniowo realizować. To również tłumaczy bardzo wysoki, 8-procentowy poziom wzrostu sektora przez cały rok – wyjaśnia Richard Clemens, dyrektor zarządzający VDMA.
Sektor maszyn opakowaniowych wzrósł o 8% do 7,1 mld euro. Wartość segmentu „Inne maszyny opakowaniowe” zwiększyła się o blisko 12% do poziomu 4,9 mld euro, podczas gdy segmentu „Maszyny pakujące do napojów” o 1%, do poziomu 2,2 mld euro, czyli nieznacznie powyżej wyniku zanotowanego w 2017 r.
Jeśli przyjrzymy się segmentowi maszyn do przetwarzania żywności, to dostrzeżemy, że wartość poszczególnych podsegmentów zmieniała się w różnym tempie, ale we wszystkich przypadkach przyrostowo. I tak produkcja maszyn do przetwórstwa mięsa wzrosła o 7,6% (do 1,2 mld euro); maszyn piekarniczych o 9% (667 mln euro), maszyn cukierniczych o 16% (360 mln euro), a maszyn do produkcji napojów o 7% (552 mln euro).
Eksport i inwestycje na plus, przyszłość niepewna
W 2018 r. eksport maszyn do obróbki i pakowania żywności wzrósł o 6,1% do ponad 9 mld euro. Dostawy do najważniejszego regionu sprzedaży, czyli 28 krajów Unii Europejskiej, zwiększyły się o 9%. Popyt z USA, największego rynku pozaeuropejskiego, również utrzymał się na wysokim poziomie. Dobre wyniki eksportu zanotowano także na wielu innych rynkach, w tym brazylijskim, japońskim, południowokoreańskim oraz indyjskim.
Autorzy raportu przewidują dalszy rozwój sektora w najbliższym okresie, bowiem będzie on korzystał z rosnącego globalnego popytu na żywność oraz napoje przetworzone i pakowane, a także na produkty farmaceutyczne. Z drugiej strony w 2019 r. nie należy liczyć na powtórkę doskonałych wyników roku 2018; spodziewany jest dość przeciętny w porównaniu z ub.r. wzrost na poziomie 2%.
Choć sprzedaż w pierwszych czterech miesiącach 2019 r. była wyższa niż w tym samym okresie roku ubiegłego, jednak w całym roku jej poziom powinien osiągnąć przeciętną, 2% wartość. Zamówienia złożone w pierwszych czterech miesiącach wypadają znacznie gorzej niż w roku ubiegłym. Niepewność związana z trwającymi sporami handlowymi, a także wiele lokalnych kryzysów regionalnych powodują, że inwestorzy wstrzymują się ze składaniem nowych zamówień – wyjaśnia Clemens.
Na podstawie materiałów VDMA opracował TK