Najnowsza, wydawana co pół roku analiza rynkowa FINAT RADAR potwierdza informacje z zaprezentowanego w ubiegłym miesiącu raportu, który wskazał spadek popytu na materiały do produkcji etykiet samoprzylepnych w 2018 roku.
Ubiegłoroczne zużycie tych materiałów w Europie oscylowało w granicach 7,5 mld m2, czyli o 1,4% więcej niż w 2017 roku. Tym samym wyniki 2018 r. potwierdziły oznaki spowolnienia, które stały się widoczne w 2017 roku, gdy rynek wzrósł o 4,7%, tj. mniej od ponad 5% rocznego tempa rozwoju, który był regularnie notowany od 2011 r., czyli końca ostatniej recesji.
Niejednoznaczna sytuacja
Po raz pierwszy od początku dekady tempo wzrostu popytu na materiały etykietowe w Europie nie pozwala mówić o wyraźnym sukcesie branży etykietowej. O ile czołowe rynki – niemiecki i francuski – zanotowały skromny wzrost poniżej 0,5%, to kilka krajów Unii Europejskiej z południa i wschodu kontynentu nadal może pochwalić się wzrostami wykraczającymi poza średnią, od 2,5% do 4%, a Rosja i Ukraina nawet przekraczający 6%. Dla kontrastu w Wielkiej Brytanii i Turcji nastąpił spadek popytu (odpowiednio o ponad 1% i 4,5%), przy czym na Wyspach Brytyjskich na przełomie lat 2018/19, zapewne z uwagi na niepewność tamtejszych przedsiębiorców co do skutków Brexitu, zaczął on ponownie rosnąć.
Zdrowe podstawy rozwoju
Zważywszy na silne historyczne związki między popytem na materiały etykietowe a wzrostem PKB, spowolnienie branży etykietowej stanowi ważny wskaźnik gospodarczej niepewności, która pojawiła się po latach wzrostów na poziomie makroekonomicznym. Mimo to perspektywy branży etykiet samoprzylepnych oraz opakowań drukowanych na wąskiej wstędze pozostają korzystne. W ubiegłych dwóch dziesięcioleciach europejski rynek etykiet samoprzylepnych wzrósł o współczynnik 2,5; główny wpływ na to miały dojrzewające rynki wschodnioeuropejskie, a także innowacje w druku danych zmiennych (variable information printing) oraz uszlachetnianiu produktów. Na Europę Wschodnią przypada obecnie około 1/4 wartości całego europejskiego rynku etykietowego (ponaddwukrotny wzrost w ostatnich 15 latach) oraz blisko 30% popytu na wysokiej jakości materiały etykietowe.
Wnioski FINAT RADAR 11
11. edycja FINAT RADAR opiera się na badaniu przeprowadzonym wśród 80 producentów etykiet z różnych regionów europejskich.
Jego rezultaty potwierdzają zaprezentowane wyżej wnioski, czego dowodzi spadek poziomów sprzedaży rok do roku w większości regionów, przy czym średni wzrost popytu o 4,9% jest najniższy, od kiedy zaczęto przygotowywać analizę rynkową FINAT w 2013 r. Zauważalne jest również widoczne przesunięcie w poziomach sprzedaży między latami 2017 i 2018 w trzech głównych segmentach. O ile 2017 był rokiem wzrostów w sektorze etykiet VIP (etykiet z danymi zmiennymi), o tyle w 2018 r. lepiej radziły sobie etykiety w sektorze „prime” (z wyłączeniem chemii przemysłowej). Po raz pierwszy od momentu uruchomienia FINAT RADAR w niektórych segmentach nastąpiły spadki. Dane pozyskiwane od producentów również wskazują na to, że firmy działają w bieżącym roku z większą ostrożnością, a zaledwie 10-15% z nich zamierza wstawić do swego parku maszynowego nowe maszyny do druku konwencjonalnego lub cyfrowego.
Prognozy zakupów dóbr inwestycyjnych są wyraźnie wyższe dla 2020 r., jednak w przypadku utrzymujących się niekorzystnych warunków gospodarczych (krajowych i zagranicznych) producenci etykiet mogą powstrzymać się przed kolejnymi inwestycjami w najbliższej przyszłości. Jednak w perspektywie krótkoterminowej pierwszy kwartał 2019 r. wydaje się sugerować poprawę, zważywszy na wzrost popytu na materiały rolowe do produkcji etykiet samoprzylepnych o 4,2% w porównaniu z tym samym okresem roku 2018. Jeśli spojrzeć poza sektor etykiet samoprzylepnych, warto podkreślić, że 35% uczestników badania przyznało, iż działają również w obszarze opakowań giętkich. Shrink sleeve'y i owijki wchodzą w skład oferty produktowej u ponad 25% producentów etykiet. W dodatku tendencja do dywersyfikacji portfolio rośnie, zwłaszcza w obszarach takich jak torebki i etykiety bezpodkładowe.
Narzędzie oceny
Prezes FINAT Chris Ellison wyjaśnia, dlaczego ceni sobie FINAT RADAR: Jednym z najważniejszych elementów wpływających na rozwój biznesu jest dostępność najnowszych danych rynkowych, a jak zobaczyliśmy w Kopenhadze podczas Europejskiego Forum Etykietowego (ELF), po latach ponadprzeciętnych wzrostów od początku obecnej dekady stajemy w obliczu gospodarczej niepewności, która prowadzi do spowolnienia. Raporty RADAR stanowią dla naszych członków nieocenione narzędzie do oceny, zarówno przez pryzmat regionów, jak i rynków pionowych, dokonywanej z perspektywy przetwórców etykiet.
Po raz pierwszy w dokumencie znalazła się również część poświęcona kwestiom recyklingu w biznesie etykietowym. Jak dodaje Ellison: Okrągłostołowe rozmowy z producentami etykiet podczas ELF dowiodły, że zrównoważony rozwój oraz recykling należą obecnie do najważniejszych kwestii w tym biznesie. Osiągnięcie tych celów (podniesienie świadomości w drodze edukacji i lobbowania, organizacja logistyki oraz zagwarantowanie, że rozwiązania do zbiórki i recyklingu są technicznie osiągalne i nadają się do zastosowania na skalę przemysłową) wykracza poza możliwości pojedynczych firm i wymaga wspólnego, kolektywnego podejścia wszystkich interesariuszy.
Na podstawie materiałów FINAT opracował TK