Rynek systemów kodujących i znakujących do 2024 roku
1 Jan 1970 11:25

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Rosnąca liczba przypadków wycofywania towarów z obrotu, coraz silniejsza presja na producentów, by zapewniali większą przejrzystość swoich produktów, a także duża różnorodność dostępnych platform do prowadzenia biznesu to czynniki, które przyczynią się w najbliższych latach do wzrostu (w średniorocznym tempie na poziomie 7%) popularności rozwiązań kodujących i znakujących w branży spożywczej – czytamy w raporcie firmy badawczej Research&Markets pt. „Kodowanie i znakowanie na rynku żywności i napojów w latach 2019-2024”. 

Przestrzeganie standardów regulacyjnych odgrywa kluczową rolę w sektorze kodowania i znakowania na rynku żywności i napojów. Poszczególne kraje i wspólnoty państw opracowują własne zestawy takich norm: posługują się nimi zarówno firmy europejskie, które muszą się stosować do przepisów narzucanych przez władze wykonawcze poszczególnych krajów oraz wytyczne Unii Europejskiej, jak i amerykańskie, których działalność w tym zakresie reguluje Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA).

Surowe prawodawstwo wymaga stosowania określonych rozwiązań. Obowiązujące przepisy pomagają użytkownikom końcowym w sprawdzeniu autentyczności zakupionych produktów i ograniczają ilość podróbek trafiających na rynek. Tym samym tworzenie rygorystycznych przepisów i norm skłania producentów do wdrażania usług kodowania i znakowania, co wpłynie na znaczące przyspieszenie rozwoju tego sektora w badanym okresie. 

Podział według technologii

Raport Research&Markets zawiera szczegółowe informacje na temat podziału rynku wedle kryteriów: technologicznego, asortymentowego i geograficznego. Na globalną branżę kodowania i znakowania składa się kilka typów urządzeń drukujących, m.in. drukarki atramentowe do druku ciągłego (CIJ), drukarki laserowe, drukarki w technice zaworowej (VIJ), drukarki piezoelektryczne (PIJ), drukarki termotransferowe (TTO), drukarki atramentowe z głowicami termicznymi (TIJ) i wreszcie maszyny do druku i aplikacji etykiet (PALM). W 2018 r. największy, bo przeszło 40% udział w rynku urządzeń do kodowania i znakowania posiadały urządzenia do druku ciągłego, wyprzedzając drukarki laserowe i dalej – w kolejności – drukarki z segmentów PALM, TTO, PIJ, VIJ oraz TIJ.

Segmenty druku laserowego oraz druku 

ciągłego zwiększą swój udział rynkowy w omawianym okresie. Systemy laserowe nie wymagają stosowania materiałów eksploatacyjnych takich jak atramenty; z tego powodu potrzebują również mniej zabiegów konserwacyjnych. Podobna przyczyna – brak wydatków na rozpuszczalniki oraz kartridże z atramentami – będzie powodem wysokich przyrostów średniorocznych systemów TTO, których główną zaletą jest niski koszt druku. 

Podział według kryteriów geograficznych 

W 2018 r. kraje regionu Azji i Pacyfiku (APAC) dominowały na światowych rynkach urządzeń do kodowania i znakowania żywności i napojów, wyprzedzając w statystykach kontynenty europejski oraz północnoamerykański. Ameryka Łacińska oraz Środkowy Wschód i Afryka zanotowały niewielkie udziały w tym rynku w 2018 r. Postępująca urbanizacja regionu APAC będzie się przyczyniać do dalszego wzrostu popytu na produkty spożywcze i napojowe, a tym samym do ekspansji sektora kodowania i znakowania w omawianym okresie. 

Chociaż największymi rynkami są Japonia i Chiny, kraje takie jak Indie mogą spodziewać się szczególnie szybkich przyrostów w tym sektorze wynikających z podnoszącego się poziomu życia. Na ich tle europejski rynek jest dojrzały i stabilny, ale w związku z tym również jego wzrosty są niższe od średniej ogólnoświatowej. Na tle całego kontynentu bardzo dobrze wypada Europa Środkowo-Wschodnia, która dominuje pod względem liczby firm zajmujących się produkcją i obróbką żywności. 

Sprzedaż napojów w okresie 2012-2017 wzrosła o 9,1%, a popyt na opakowania przeznaczone dla tej branży wzrósł o 8%. Na tle innych regionów stopniem rozwoju wyróżnia się zwłaszcza rynek północnoamerykański, który jest siedzibą wielkich międzynarodowych koncernów działających w sektorze spożywczo-napojowym. 

Podział według kluczowych sprzedawców

Sektor urządzeń do kodowania i znakowania produktów spożywczych oraz napojowych jest silnie rozdrobniony. Z jednej strony istnieją globalni gracze dostarczający swoje zaawansowane pod względem technologicznym i wzorniczym rozwiązania do odbiorców z całego świata, a zwłaszcza na dominujące rynki azjatycki, północnoamerykański i europejski. Z drugiej strony cała masa mniejszych producentów sprzedaje tańsze produkty o podobnych możliwościach i specyfikacjach, choć niekoniecznie równie wysokiej jakości i wydajności. Jak przykładowo informują autorzy raportu, systemy CIJ w ofercie takich lokalnych wytwórców osiągają ceny o 6-7% niższe od globalnej konkurencji. 

Nasilająca się cenowa rywalizacja o klienta ma swoje dobre strony. Choć z jednej strony istnieje ryzyko infiltracji rynku przez produkty niższej jakości i mniej niezawodne, z drugiej skłania ono wielkich międzynarodowych producentów do tworzenia nowych, innowacyjnych rozwiązań, których nie posiada konkurencja. 

Na podstawie informacji Research&Markets opracował TK