Przyszłość druku etykiet 
1 Jan 1970 11:03

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Digitalizacja naszego świata i naszego życia jest wszędzie i szybko wkracza do branży poligraficznej oraz opakowaniowej. Cyfryzacja może być konkurencją, ale może być również częścią rozwiązania, które pozwoli drukarniom i przetwórcom opakowań na zwiększenie wydajności.

Druk, w tym opakowań, znajduje się pod silną presją, aby się zmienić. Właściciele marek nieustannie zwiększają tempo wprowadzania rynkowych nowości i mają coraz to nowe, różne wymagania. Branża jest bardziej konkurencyjna niż kiedykolwiek, a innowacyjność jest tym, czego szukają nasi klienci – właściciele marek.

Zrównoważony rozwój

Jednym z bardzo ważnych aspektów jest zrównoważony rozwój. Drukarstwo, a zwłaszcza produkcja opakowań, znajduje się pod ogromną presją, aby poprawić swój ślad węglowy i ograniczyć ilość odpadów. Dzisiejsze młode pokolenie uczestniczy w regularnych demonstracjach mających na celu wywarcie nacisku na rządy i właścicieli marek. Nie wiedzą, dlaczego opakowanie jest ważne, ale wielu uważa, że jest to coś z natury złego. Większość z nich nie rozumie korzyści płynących z używania opakowań i przygląda się wyłącznie wytwarzanym odpadom. Nawet jeśli obecnie dostępnych jest kilka bardziej zrównoważonych rozwiązań, wiele z nich nie jest wdrażanych – po prostu dlatego, że nie są one jeszcze ekonomicznie opłacalne. Tak, każdy chce mieć lepszą, czystszą planetę, ale nikt nie jest gotów za to zapłacić! Nasza grupa opracowała i wprowadziła na rynek wiele nowych rozwiązań. Posiadamy certyfikaty PEFC, FSC, Imprim'vert przeprowadził analizę naszego śladu węglowego, ale nasza sprzedaż ekologicznych rozwiązań wciąż utrzymuje się na bardzo niskim poziomie. Być może nie jesteśmy wystarczająco dobrzy w ich promowaniu, lecz opór przed zmianami jest nadal bardzo silny – moim zdaniem zbyt silny. Naprawdę mam nadzieję, że pojawi się więcej ekologicznych materiałów opakowaniowych i bardziej przyjaznych dla środowiska atramentów, wraz z maszynami drukującymi zdolnymi do drukowania i przetwarzania podłoży w sposób bardziej przyjazny dla środowiska. W kontekście zwiększonego zapotrzebowania na bardziej zrównoważony rozwój, jakość, krótsze terminy dostaw i niższe koszty wszystkie technologie drukarskie ulegają poprawie, a innowacje mogą przenosić zastosowania z jednej technologii druku na drugą. 

Cyfryzacja to innowacja

Spodziewam się poważnych zmian we wszystkich procesach drukarskich – poprawie muszą ulec wydajność, zarządzanie odpadami, jakość, a także znacznie musi zmniejszyć się ich wpływ na środowisko. Należy pamiętać, że tradycyjne techniki drukarskie stają się coraz bardziej cyfrowe, z czujnikami na wszystkich maszynach, uwalniającymi od czasochłonnych zadań operatorów. Na przykład cyfrowe narzędzia konfiguracyjne umożliwiają zwiększenie wydajności maszyn drukujących i przetwórczych; kamery i czujniki mogą skrócić czas konfiguracji oraz znacznie zwiększyć wydajność bez konieczności zastępowania obecnych operatorów maszyn. Cyfryzacja naszego świata i życia jest powszechna i szybko wkracza do branży poligraficznej oraz opakowaniowej. 

Może być konkurencją, ale może być również częścią rozwiązania dla drukarń i przetwórców opakowań, aby byli bardziej wydajni, aby mogli dokładniej obliczać swoje rzeczywiste koszty i integrować fizyczne produkty w cyfrowym świecie, wykorzystując np. rzeczywistość rozszerzoną. RFID i drukowana elektronika to również możliwości dla przemysłu 

poligraficznego w zakresie łączenia się ze światem cyfrowym. Ogólnie rzecz biorąc, technologia cyfrowa, obejmująca przygotowanie do druku, drukowanie i przetwarzanie w jednym systemie, nabiera znaczenia wraz z automatyzacją wszystkich etapów procesu drukowania i obiegu dokumentów, pomagając w ten sposób zoptymalizować całą halę produkcyjną, a nie tylko część drukarską. W takim systemie łatwiejsza jest komunikacja pomiędzy drukarniami i zakładami przetwórczymi a ich klientami i dostawcami. W cyfrowym świecie druk może być bezproblemowo zintegrowany z wielokanałową komunikacją oferującą personalizację i indywidualizację.

I wreszcie, należy myśleć nie tylko o maszynie drukującej; aby odnieść sukces, potrzeba czegoś więcej niż nowe urządzenie. Trzeba przyjrzeć się całemu łańcuchowi produkcji w obszarze produkcji opakowań. Innowacje w zakresie podłoży będą miały decydujące znaczenie w nadchodzących latach. Cyfryzacja i automatyzacja całego procesu pracy zmienią każdą organizację. Nowe technologie będą wymagały zatrudnienia nowych pracowników i rozwoju nowych umiejętności. Sposób, w jaki będziemy angażować się w kontakty z klientami, zmieni się znacząco, ponieważ wkrótce wszyscy oni staną się cyfrowymi tubylcami. Tak więc zamiast opierać się zmianom, lepiej przygotować się na ich przyjęcie.

Isidore Leiser

Tłumaczenie: AN

O autorze: Isidore Leiser jest dyrektorem generalnym francuskiej firmy Stratus Packaging, jednego z wiodących europejskich producentów etykiet wykorzystujących zarówno technologie konwencjonalne, jak i cyfrowe. Stratus zatrudnia 300 osób, a jego roczny obrót wynosi 50 mln EUR.