Czy jesteśmy przygotowani na poligrafię po pandemii?
1 Jan 1970 15:11

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Statystycznie nikt z nas nie lubi zmian. Nie zmienia to faktu, że są one nieuniknione. To, co możemy zrobić, to z każdej zmiany starać się wyciągnąć wnioski na przyszłość. Rok 2020 nie był łaskawy dla polskich przedsiębiorców, kryzys nie ominął również branży poligraficznej. Wprawdzie jedne drukarnie odnotowały duże straty, inne mniejsze, a dla niektórych był to wręcz złoty rok – nie zmienia to faktu, że jest to zdecydowanie czas zmian i ważnych decyzji. Większość inwestycji została zawieszona, każdy starał się dbać i walczyć o lepsze jutro dla siebie, ale również dla swoich pracowników. 

Świat już nie może się doczekać końca pandemii i końca kryzysu. Pytanie, które wszyscy sobie zadajemy, brzmi: jak będzie wyglądało potem zwykłe życie, przemysł, w tym też poligrafia? Już dziś jest jasne, że zachowanie ludzi – zarówno konsumentów końcowych, jak i pracowników drukarń – zmieni się zasadniczo; siła nabywcza ulegnie zmianie; zmieni się również sektor biznesowy: słabe firmy skończą lub zostaną przejęte przez dużych graczy, którzy mają wystarczający kapitał, co doprowadzi do powstania dużych scentralizowanych grup. Świat online, w który zostaliśmy rzuceni, nie zniknie całkowicie – pracownicy będą wykonywać więcej pracy zdalnie, zmniejszy się liczba osobistych spotkań z klientami, a firmy będą w takiej sytuacji szukać sposobów na wzmocnienie relacji z klientem. Stan tymczasowy będzie musiał zostać zastąpiony trwałymi rozwiązaniami – innymi słowy konieczne będzie wyznaczenie nowych standardów komunikacji online. Zwycięzcą zostanie ten, kto dostrzeże z wyprzedzeniem te niezbędne zmiany i przygotuje się na świat po COVID-19.

System informatyczny jako narzędzie do zarządzania nowymi wyzwaniami

Jak więc przygotować się na świat po pandemii i wykorzystać doświadczenia ze zmian zachodzących w społeczeństwie i sektorze biznesowym?

Grupa CICERO Stapro dzięki swoim systemom sterowania dostrzega kluczową rolę w obecnych czasach pełnych zmian. Niezmienione pozostaną maszyny produkcyjne, technologia druku, jednak coraz więcej procesów administracyjnych i komunikacyjnych będzie ulegać zmianie. One właśnie stanowią kluczową część systemu informatycznego i odwrotnie – bez odpowiedniego systemu informacznego nie jest możliwe efektywne prowadzenie tych procesów i stawienie czoła nowym wyzwaniom.

Z punktu widzenia poligraficznego systemu informatycznego istotne są dla okresu post-covidowego cztery obszary:
Usprawnienie procesów i ich administracji w formie cyfrowej. Bardzo ważne jest, aby wszystkie procesy wewnętrzne przebiegały jak najwydajniej, tj. przy minimum pracy ludzkiej, ale zgodnie z przepisami technicznymi i administracyjnymi. Przed faktycznym wdrożeniem systemu informatycznego należy przeanalizować stan obecny i zaprojektować nowy, uwzględniający nawyki pracy pracowników drukarni oraz odpowiadający wielkości i celom produkcyjnym firmy. Administracja procesami wewnętrznymi w formie cyfrowej zapewnia płynną i szybką obsługę i przetwarzanie zleceń, bezproblemową identyfikowalność czynności roboczych, zleceń i danych oraz możliwość pracy zdalnej. Wspólna baza danych umożliwia wejście do procesu zarówno klientowi, jak i pracownikowi drukarni, a także menedżerowi lub właścicielowi z różnych lokalizacji.
Komunikacja online z klientem. Niestety brak osobistego kontaktu z klientem to także anonimowość i ochłodzenie więzi osobistych. Dlatego konieczne jest mocne związanie klienta z drukarnią w inny sposób. Może to być komfort zarządzania zamówieniami online i komunikacji z drukarnią. Ma to również wartość dodaną, czyli zmniejszenie ilości pracy, a tym samym odciążenie personelu drukarni – klient faktycznie wykonuje pracę działu sprzedaży lub personelu przygotowującego dane, nie zdając sobie z tego sprawy. Jednak dzięki temu, że klient ma wszystkie informacje online natychmiast i przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, posiada ogromny komfort oraz zwiększoną lojalność wobec swojej drukarni.
Natychmiastowy wgląd do procesów wewnętrznych i efektywne zarządzanie nimi. Jednym z głównych celów kompleksowego systemu informatycznego jest zapewnienie odpowiednich, natychmiastowych i przejrzystych danych dla kierownictwa firmy. 
Jeśli wszystkie wewnętrzne działy zostaną zintegrowane z systemem informatycznym – kalkulacja, technologia, zakupy, magazynowanie, produkcja, gromadzenie danych produkcyjnych, logistyka, fakturowanie – wówczas menedżer otrzymuje jasne i aktualne informacje umożliwiające efektywne zarządzanie, zarówno w szczegółowej formie typu Business Intelligence, jak i w skróconej formie graficznej.
Kompleksowe rozwiązania informatyczne. Wszystkie opisane obszary i zalety cyfryzacji firmy mogą działać pod warunkiem, że będą działać w jednym systemie, pod jednym dachem. Kiedy pracownik musi pracować w dwóch systemach, przepisywać dane między systemami lub jeśli nie ma dostępnych informacji i raportów o całości w jednym miejscu, efekt digitalizacji przepada. Celem rozwiązania MIS CICERO jest centralizacja i połączenie systemów innych firm w jedno kompleksowe – ale jednocześnie proste i przejrzyste – rozwiązanie.

Spółka CICERO, jako dostawca kompleksowych rozwiązań w zakresie systemów informatycznych dla poligrafii, bardzo szczegółowo zanalizowała zmiany w branży poligraficznej i wykorzystała pandemię do opracowania nowych funkcji systemu informatycznego, szkolenia swych konsultantów oraz specyfikowania usług. Jest teraz w stanie w pełni zaspokoić nowe potrzeby drukarń i odpowiedzialnie reagować na nowe wyzwania rynku poligraficznego.

W Bydgoszczy dają przykład

Jedna z drukarń, dla których obecny czas jest okazją do przygotowania się do stanu po pandemii, to bydgoska firma Beniamin. Drukarnia jest obecnie w trakcie wdrażania najnowszej wersji systemu MIS CICERO, które zostanie zakończone w najbliższych miesiącach. Potencjał pracowników jest teraz maksymalnie wykorzystywany do usprawnienia procesów wewnętrznych, ich digitalizacji i opanowania pracy z nowym systemem informatycznym.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Cicero