Zielona rewolucja Unilever i Alibaba
1 Jan 1970 12:30

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Unilever, właściciel m.in. marek takich jak: Dove, Domestos, Knorr, Cif czy Magnum, oraz potentat e-commerce Alibaba Group stworzyły innowacyjne narzędzie do sortowania plastiku, oparte na sztucznej inteligencji (AI – artificial intelligence). W dwóch największych chińskich miastach zainstalowano maszyny do recyklingu, które automatycznie identyfikują i sortują plastikowe opakowania. Celem inicjatywy realizowanej w ramach programu Waste-Free World jest przyspieszenie powrotu tworzyw sztucznych do gospodarki o obiegu zamkniętym i wsparcie chińskich firm oraz konsumentów w dążeniu do świata wolnego od odpadów.

Waste-Free World to program, który jest odpowiedzią na plan władz Szanghaju dotyczący zarządzania plastikowymi opakowaniami. Stanowi ważny krok w kierunku rozwoju gospodarki obiegu zamkniętego w Chinach. W jego ramach firmy uruchomiły pilotażowy projekt, który ma pomóc w budowie systemu recyklingu wysokiej jakości plastiku.

W 20 biurach i miejscach przestrzeni publicznej w dwóch największych miastach Chin, Szanghaju i Hangzhou, zainstalowano maszyny wyposażone w technologię opartą na sztucznej inteligencji. Identyfikuje ona różne rodzaje plastikowych butelek, odpowiednio je sortuje, przechowuje i przyspiesza tempo procesu recyklingu, by surowiec mógł zostać ponownie użyty. Jedynym zadaniem konsumenta jest użycie specjalnej aplikacji zaprojektowanej przez Alibaba Group (która uruchamia maszynę oraz skanuje kod QR) i włożenie opakowania do pojemnika.

Inicjatywa Unilever i Alibaba to także korzyść dla klientów, którzy chcą żyć w zrównoważony sposób dokonując proekologicznych wyborów. Użytkownicy korzystający z maszyn za każdą wrzuconą butelkę otrzymują kupony Unilever. Zbierają także punkty w aplikacji „Alipay Ant Forest”, dzięki którym wspierana jest opieka nad terenami chronionymi. Od 2016 roku punkty zebrane przez klientów w ramach programu pomogły zasadzić 200 milionów drzew na terenach narażonych na suszę w Chinach.

Unilever stale dąży do realizacji postawionych sobie celów środowiskowych. W ubiegłym roku firmie udało się zwiększyć do 75 tys. ton wykorzystanie plastiku pochodzącego z recyklingu. Jednocześnie przedsiębiorstwo spodziewa się, że w ciągu roku podwoi tę liczbę. Zgodnie z przyjętą strategią „Less, Better, No Plastic”, we współpracy z partnerami firma chce ograniczyć ilość zużywanego plastiku, zwiększyć wykorzystywanie materiałów do powtórnego przetworzenia oraz podnieść udział alternatywnych do plastiku materiałów - takich jak aluminium, szkło, papier czy tektura – w procesach produkcyjnych. W ubiegłym roku Unilever Polska przystąpił do Paktu Plastikowego, inicjatywy, która stawia sobie za cel zmianę obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach na polskim rynku w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego.

Sposób działania narzędzia można obejrzeć na filmie dostępnym tutaj.

Opracowano na podstawie informacji firmy Unilever