Efekt Nozomi – cyfrowa elastyczność prowadzi do sukcesu
1 Jan 1970 12:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Rok 2016 był bardzo istotny dla branży opakowań z tektury falistej, ponieważ firma EFI wprowadziła na rynek cyfrową maszynę drukującą Nozomi C18000 w systemie single pass. Wysokiej jakości druk cyfrowy stał się jeszcze bardziej dostępny na rynku, a w 2020 r. wprowadzono maszynę C18000 Plus, będącą udoskonaleniem flagowej maszyny w zakresie wydajności, automatyzacji i wszechstronności. 

Co zmieniło się dla posiadaczy technologii Nozomi pięć lat od pierwszego pojawienia się maszyny na rynku? Aby odpowiedzieć na to pytanie, amerykańska firma badawcza i konsultingowa IT Strategies zbadała istotną część bazy klientów firmy Nozomi w Stanach Zjednoczonych i Europie w celu określenia trendów, sukcesów i możliwości związanych z tą technologią. Niektóre z ich wniosków będą zaskakujące dla osób znających tradycyjne metody produkcji opakowań z tektury falistej oraz rynek punktów sprzedaży i zapewniają intrygującą perspektywę na przyszłość tego kierunku. 

Intrygująca perspektywa

Przede wszystkim raport opisuje badane firmy oraz oferowane przez nie produkty; obejmują one niezależnych producentów opakowań z niewielkim udziałem zintegrowanych producentów opakowań, którzy we własnym zakresie produkują również tekturę. Większość z nich wykorzystuje także technologię fleksografii. Ich produkty obejmują pudła z tektury falistej, w tym materiały wystawowe do handlu detalicznego oraz stoiska z tektury falistej do punktów sprzedaży. Podstawową różnicą pomiędzy firmami amerykańskimi a europejskimi jest to, że w Europie producenci opakowań sprzedają swoje produkty głównie bezpośrednio właścicielom marek, natomiast w Stanach Zjednoczonych rynek jest bardziej podzielony i kanały obejmują pośredników, innych producentów opakowań oraz sprzedaż bezpośrednio do właścicieli marek.

Raport wspomina wypowiedź jednej z osób biorących udział w badaniu, która opisuje posiadanie maszyny Nozomi jako „możliwość nieodmawiania przyjęcia żadnego zlecenia”, co bardzo dobrze obrazuje elastyczność i możliwości tej maszyny drukującej. Co to oznacza w praktyce? To prawda, że jest to jedna z najwydajniejszych maszyn do druku cyfrowego dostępnych na rynku, przez co większość jej użytkowników nawet nie zbliża się do wykorzystania maksymalnych możliwości Nozomi, jednak zakres zadań, zastosowań oraz technologii zastępowanych przez nią maluje o wiele bardziej złożony obraz sytuacji. 

Duża część badanych firm posiada również maszyny fleksograficzne. Czy wykorzystują one cyfrową moc maszyn Nozomi do zastępowania tych zadań, uwzględniając wyeliminowanie kosztów przygotowania płyt fleksograficznych w całkowitym koszcie posiadania? O ile to mogło początkowo być kluczową częścią procesu podejmowania decyzji, raport firmy IT Strategies wskazuje, że nakład większości zleceń kierowanych na fleksografię pozostaje tak wysoki, iż maszyna Nozomi w rzeczywistości uzupełnia tę technologię, pozwalając firmie na przyjmowanie zadań o krótszych cyklach pracy, których przyjęcie bez niej nie byłoby możliwe. Jest to interesujący wgląd w sytuację potencjalnej dalszej ewolucji producentów opakowań z tektury falistej w stronę większej rentowności, oczywiście o ile posiadają maszynę Nozomi. 

W kierunku wyższej marży

Proces podejmowania decyzji jest kompleksowy, lecz wielu klientów firmy Nozomi mimo to nie przewidziało, do jakiego stopnia ta maszyna drukująca przełoży się na nowe możliwości rozwoju działalności. Pandemia COVID-19 zwiększyła tylko zainteresowanie handlem elektronicznym, powodując większy popyt na opakowania z tektury falistej. Tradycyjny handel detaliczny musi walczyć o przetrwanie, przez co marki w coraz większym stopniu poszukują nowych sposobów na zrobienie wrażenia na kliencie i utrzymanie spadającej lojalności, w czym niestandardowe, luksusowe opakowania mogą odgrywać znaczącą rolę. 

Te trendy demonstrują, jak łatwo jest wykorzystać możliwości maszyny Nozomi w zdobywaniu nowych klientów dzięki nowym zastosowaniom, które wcześniej nie były dostępne. Raport wykazał, że tak dzieje się właśnie w wielu firmach. Niektórzy z producentów biorących udział w badaniu, którzy w przeszłości produkowali „brązowe pudła”, zaczęli produkować materiały wystawowe z tektury falistej do punktów sprzedaży, a siedmiokolorowy zestaw atramentów w maszynie Nozomi z funkcją dopasowania kolorów do firmowych elementów graficznych jest szeroko dostępny, przez co ułatwia przejście do obszaru działalności zapewniającego znacznie wyższe zyski. 

Jednak wzrostu marży nie trzeba szukać tylko poza opakowaniami. Jak wspomniano, rozwój handlu elektronicznego i związane z tym trendy wspierają rosnące zainteresowanie wrażeniami z otwierania luksusowych opakowań, co jest widoczne szczególnie w Ameryce Północnej w zwiększonym zainteresowaniu cyfrowo drukowanymi zestawami subskrypcyjnymi (ich popularność rośnie również w innych częściach świata), wykorzystywanymi przez marki dostarczające miesięczne zestawy produktów dostosowane do wymogów klientów.

Przy wyższych kosztach związanych z wyższą jakością niestandardowych opakowań właściciele marek mogą początkowo przestraszyć się tego kierunku, patrząc na zestawienia liczbowe. Jednak jeden przypadek opisany w raporcie firmy IT Strategies – próbna seria kolorowych opakowań drukowanych przy użyciu maszyny Nozomi – wystarczył, aby producent opakowań wpłynął na zmianę zdania przez klienta. Jest to coś, co o wiele łatwiej osiągnąć z wykorzystaniem technologii Nozomi dzięki minimalnym kosztom konfiguracji w porównaniu do fleksografii lub druku offsetowego na tekturze kaszerowanej. Gdy klienci zobaczyli wysokiej jakości grafiki w żywych kolorach dostosowane do ich preferencji, sprzedaż skoczyła w górę do tego stopnia, że firma przestawiła się na produkcję wszystkich opakowań z wykorzystaniem kolorowego druku na maszynach Nozomi. W miarę wzrostu sprzedaży wahanie klienta dotyczące zwiększonego kosztu opakowań ciągle malało. 

Tego rodzaju wyższe marże przy wykorzystaniu maszyn Nozomi nie są hipotetyczne – w raporcie firmy IT Strategies dziewięciu na dziesięciu respondentów stwierdziło, że ta maszyna umożliwiła im zwiększenie marż, natomiast podmiot, który nie nalicza jeszcze wyższych marż, ciągle jest na wczesnym etapie wykorzystywania tej maszyny do druku. Efekt ten był osiągany na kilka różnych sposobów, np. przez wyższe wyceny krótkich cykli pracy, wprowadzanie różnych wersji, a nawet drukowanie zmiennych danych. Ponownie podstawą jest tutaj duża elastyczność oferowana przez maszyny Nozomi, która otwiera drzwi dla nowych typów zadań, jakich właściciel takiej maszyny nie byłby wcześniej w stanie przyjąć. 

Wyjść ze schematu niskich cen

Poza ułatwieniem realizacji nowych zadań oznacza to również skuteczniejsze zatrzymywanie klientów – właściciele marek także nie chcą tracić takiej elastyczności! Nie chcą też tracić wyższej jakości oferowanej przez żywe kolory i połysk, a druk w czterech, sześciu lub siedmiu kolorach przez maszyny Nozomi oznacza blisko stuprocentowe dopasowanie kolorów, co jest kluczowym wymogiem marek stawiających na wysoką jakość. 

Innym problemem właścicieli marek obecnie jest zrównoważony rozwój – unikatowe możliwości drukowania na papierze typu kraft przez maszyny Nozomi pozwalają właścicielom maszyn na – jak to ujęto w raporcie – „wykorzystanie ekonomiczności papieru typu kraft przy tworzeniu wyglądu i wrażenia materiałów z odzysku”.

Zgodnie z oczekiwaniami takie droższe wersje produktów z tektury falistej o wysokiej jakości wywołują efekt „wow” u klientów i użytkowników końcowych i dowodzą swojej wartości, jeśli zarządzają nimi właściwe osoby. Raport ten analizuje, kto kupuje produkty wytwarzane z wykorzystaniem maszyn Nozomi, wyjaśniając, że producenci opakowań często kontaktują się z pośrednikami i hurtownikami, co oddala ich od bezpośredniego promowania rozwiązań firmy Nozomi, natomiast w przypadku producentów opakowań, którzy bezpośrednio kontaktują się z właścicielami marek, ich relacje generalnie polegają na zaopatrzeniu bez elementu marketingowego, w ramach którego głównym priorytetem jest utrzymanie niskich kosztów. 

Jak firmy korzystające z maszyn Nozomi mogą nawiązać bezpośredni kontakt z kierownikami ds. marketingu w celu poinformowania o dostępności niesamowitych możliwości? Jeden z właścicieli maszyny drukującej Nozomi, z którym firma IT Strategies skontaktowała się w celu przeprowadzenia badania, podszedł do sprawy kreatywnie i zainwestował zyski z marż, których podwyższenie możliwe było dzięki wykorzystaniu maszyny Nozomi, organizując zespół marketingowo-sprzedażowy Nozomi z zadaniem promowania oferowanej wydajności oraz informowania o jej możliwościach. 

Jeśli branża chce wyjść ze schematu niższych cen za niższą jakość, ten rodzaj podejścia, wspieranie wysokiej jakości i kreatywność mogą być właściwym rozwiązaniem. Rozwiązania firmy Nozomi faktycznie stawiają model biznesowy producentów opakowań z tektury falistej na głowie i najkorzystniejszym wyborem wielu firm z tej branży może być pójście za tym ciosem. Szereg respondentów już dostosowało swoją działalność poprzez takiego rodzaju wydarzenia jak drzwi otwarte w celu zademonstrowania możliwości maszyn Nozomi; niezapowiedziane wizyty handlowe u nowych, potencjalnych klientów w celu zwiększenia świadomości na temat możliwości maszyn do druku oraz jak mogą pomóc firmom w ponownym inwestowaniu zysków na rzecz promowania maszyn Nozomi, jak w powyższym przykładzie; a także działania marketingowe poprzez media społecznościowe, blogi i publikacje branżowe.

Morze możliwości

Generalnie analiza firmy IT Strategies przedstawia pozytywny obraz sytuacji dla posiadaczy produktów Nozomi, którzy mogą rozwijać swoją działalność i przyjmować nowe typy projektów. Respondenci opisywali: 
– drukowanie nawet 40 000 arkuszy z podziałem na wersje w o wiele bardziej ekonomiczny sposób niż z wykorzystaniem tradycyjnych procesów drukowania; 
– oszczędności środków i czasu dzięki przejściu z laminacji offsetowej na jeden wydajny proces drukowania bezpośrednio na arkuszu;
– przekierowanie zadań fleksografii o krótkich cyklach pracy do maszyny Nozomi, dzięki czemu posiadane maszyny fleksograficzne mogły być obciążane dodatkowymi zadaniami wymagającymi dłuższych cykli pracy. 

Jak w przypadku wielu przełomowych technologii wprowadzanych na rynek, jego pełna penetracja może zająć pewien czas, lecz bardzo pozytywnych recenzji maszyn Nozomi jest coraz więcej i zwiększają się nakłady druku z ich wykorzystaniem. Wartości liczbowe przedstawione w raporcie nie kłamią – 100% respondentów pozytywnie wypowiada się o przyszłych możliwościach związanych z posiadanymi maszynami Nozomi i 100% nabywców jest zadowolonych z inwestycji w maszyny Nozomi. Nawet podczas pandemii posiadacze maszyn drukujących Nozomi odnotowali wzrost nakładów druku cyfrowego o 30-50%. W wielu przypadkach okazywało się, że produkt firmy Nozomi zapewniał nie tylko zwrot z inwestycji dokładnie obliczony w procesie podejmowania decyzji o zakupie, lecz oferował coś niespodziewanego, morze możliwości ze zwiększoną elastycznością zastosowań, gałąź działalności o większej wartości oraz wyższe marże. AN