W miarę jak postępuje kryzys klimatyczny, a rządy na całym świecie przykładają coraz większą wagę do inicjatyw i regulacji dotyczących zrównoważonego rozwoju, opakowania będą coraz częściej weryfikowane pod kątem ich roli w zwiększaniu emisji CO2 i rozrastaniu się wysypisk śmieci. Rozwiązanie tego problemu wymaga nowego sposobu myślenia, nastawionego na zrównoważony rozwój. To podstawowa zasada firmy V-Shapes, która kontynuuje udoskonalanie swoich maszyn do pakowania saszetek jednorazowych.
W tym nowym, bardziej świadomym ekologicznie świecie pogodzenie potrzeb konsumentów, przetwórców opakowań, właścicieli marek i planety może być trudne. Właściciele marek chcą, aby ich opakowania przekazywały pożądany wizerunek marki, w tym poprzez wysokiej jakości obrazy i tekst. Przetwórcy opakowań stale opracowują nowe sposoby zaspokajania potrzeb klientów, będących właścicielami marek. Konsumenci zwracają uwagę na opakowanie, aby zidentyfikować produkt, który chcą kupić i często starają się zrozumieć profil zrównoważonego rozwoju właściciela marki. Może to odgrywać dużą rolę przy podejmowaniu decyzji o zakupie, zwłaszcza w przypadku młodszych, bardziej świadomych konsumentów. Zwracają oni również uwagę na wygodę i bezpieczeństwo – przy czym bezpieczeństwo jest przedmiotem wzmożonej troski w świetle pandemii. A jeśli chodzi o środowisko, to jest całkiem jasne, że tworzywa sztuczne nie znikną w najbliższym czasie, więc te, których używamy, powinny być w stanie funkcjonować w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym.
Saszetki z charakterem
Firma V-Shapes wzięła wszystkie te aspekty pod uwagę i dodała do nich szczyptę wyjątkowości, nadającą saszetkom charakteru. Właściciele marek, z którymi rozmawiamy, uwielbiają nasze unikalne podejście do opakowań jednorazowych, które można otworzyć używając tylko jednej ręki – mówi Jesper Gustavsson, współzałożyciel V-Shapes odpowiedzialny za rozwój biznesu. – Podoba im się możliwość wykorzystania wysokiej jakości nadruków na saszetkach do promowania wizerunku marki i przekazywania komunikatów konsumenckich. Podoba im się również fakt, że w porównaniu z konwencjonalnymi opakowaniami jednorazowymi w procesie wysyłki występują mniejsze marnotrawstwo produktu, jak również precyzyjne dozowanie i mniejsze zużycie przestrzeni. Konwencjonalne opakowania pojedynczych dawek często wymagają większej przestrzeni wypełnionej powietrzem, która może mieć negatywny wpływ na trwałość zapakowanego produktu. Konsumenci uwielbiają korzystać z najnowocześniejszych produktów, które są inne. Lubią też wygodę. I kiedy po ustąpieniu pandemii wrócimy do normalności, prawdopodobnie nadal będą niechętnie używać takich przedmiotów jak duże pojemniki na przyprawy w punktach gastronomicznych. Zamiast tego będą szukać wygodnego sposobu na noszenie przy sobie odkażacza do rąk i będą bardziej świadomi innych kwestii związanych z bezpieczeństwem, a także z ogólnym zrównoważonym rozwojem.
Zrównoważone rozwiązania potwierdzone certyfikatami
Firma V-Shapes dużo uwagi poświęciła także aspektom zrównoważonego rozwoju opakowań jednorazowych i udało jej się osiągnąć trzy ważne cele. Po pierwsze, firma TOMRA zweryfikowała, że saszetki V-Shapes są wykrywalne w strumieniu odpadów przemysłowych jako 100% polipropylen. To oznacza, że zużyte saszetki mogą być sortowane ze strumienia odpadów do recyklingu. Wszystkie próbki zostały z łatwością zidentyfikowane dzięki detekcji w podczerwieni przy użyciu jednostki wykrywania TOMRA AUTOSORT 4. Oprócz tego, że próbki te były wykrywalne jako 100% polipropylen w strumieniu odpadów, TOMRA była również w stanie wykryć polipropylen pod cienką warstwą OPP o wysokiej barierze, stosowanej w celu zapobiegania migracji w niektórych podłożach V-Shapes.
Po drugie, prestiżowa agencja audytowa Interseroh przetestowała dwa różne opatentowane podłoża V-Shapes, reNEW-100 i reNEW X-500, pod kątem możliwości recyklingu i wydała stosowne certyfikaty po pomyślnym przejściu testów.
Wreszcie firma V-Shapes nawiązała współpracę z NatureWorks, aby zaoferować jako opcję ich innowacyjne podłoże Ingeo, wprowadzone na rynek pod marką V-Green. Polimery INGEO są certyfikowane jako kompostowalne zgodnie z normą EN134232. TÜV Austria potwierdził, że biopodłoże V-Green zawiera między 60% a 80% węgla pochodzącego z bioproduktów, co daje ocenę trzygwiazdkową. Dzięki temu V-Shapes może używać znaku zgodności „OK BIOBASED” dla biopochodnych substratów V-Green.
Różne substraty dla różnych potrzeb
Eksperci podkreślają, że istnieje różnica pomiędzy możliwością recyklingu a możliwością kompostowania, a my chcemy być w stanie zaoferować obie te możliwości – deklaruje Jesper Gustavsson. – Polipropylen, którego używamy, może być skierowany do różnych zastosowań po usunięciu go ze strumienia odpadów przemysłowych, w tym do rozdrobnienia w celu wykorzystania w innych produktach takich jak np. wykładziny. Aby materiał mógł zostać sklasyfikowany jako kompostowalny, musi być w 90% biodegradowalny i kompostowalny w ciągu 90 dni, a elementy powstające w procesie rozkładu materiału powinny być nietoksyczne i naturalne, tak aby końcowy kompost nie zawierał żadnych szkodliwych substancji.
Dlatego też udostępniliśmy różnorodne substraty, aby spełnić oczekiwania przetwórców opakowań, ich klientów będących właścicielami marek, konsumentów produktu końcowego oraz rządowych agencji regulacyjnych. Ponadto do nadruku na naszych saszetkach stosujemy farby i atramenty na bazie wody, które można usunąć w procesie kąpieli wodnej w przypadku recyklingu polipropylenu lub kompostować bez pozostawiania toksycznych materiałów w przypadku V-Green. Udało nam się również rozwiązać dwa inne problemy: skuteczne zgrzewanie i zapobieganie migracji atramentu lub innych materiałów do pakowanego produktu. Nasze saszetki nie przeciekają nawet pod ciśnieniem w takich zastosowaniach jak wkładanie próbek do czasopism, umieszczanie ich w torebce lub kieszeni. W celu zapobieżenia migracji stosujemy bardzo cienką warstwę OPP o wysokiej barierowości – warstwę, która nie ma wpływu na wykrywanie, jak wykazały wyniki TOMRA, ani na możliwość recyklingu. W V-Shapes poświęciliśmy wiele czasu, aby upewnić się, że w najlepszy możliwy sposób obsługujemy każdą z zainteresowanych stron w całym cyklu życia opakowania. AN