Valmatic stawia na ekologię
1 Jan 1970 13:06

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wizja gospodarki obiegu zamkniętego realizowana przez firmę Valmatic z włoskiej Modeny – producenta systemów do produkcji opakowań jednodawkowych – w której kluczowe role odgrywają potrzeba ochrony środowiska, zabezpieczania zasobów naturalnych oraz odzyskiwania i recyklingu materiałów doprowadziła do opracowania Paperdose, termoformowanego papierowego opakowania jednodawkowego, które można poddać recyklingowi wraz z odpadami papierowymi.

Pandemia koronawirusa odcisnęła swoje piętno na życiu społeczeństw i ich wzorcach konsumpcji, zwiększając popularność higienicznych, bezpiecznych opakowań jednodawkowych. To właśnie na tym rynku działa firma Valmatic. Istniejemy od 1980 roku. Działamy w dwóch głównych obszarach, które są ze sobą ściśle powiązane: produkujemy maszyny formująco-napełniająco-zgrzewające (FFS) o różnych prędkościach i zróżnicowanej wydajności, jesteśmy również dostawcą usług konfekcjonowania, pakując produkty jednodawkowe dla naszych europejskich klientów. Odbiorcy, którzy zdecydują się na zakup naszych maszyn FFS, otrzymują w cenie kompletny zestaw wiedzy na temat projektowania, produkcji i nowoczesnych rozwiązań. Wszechstronność i innowacyjność od początku pozostają najwyższymi priorytetami firmy Valmatic – wyjaśnia Graziana Tassinari, menedżer ds. sprzedaży i marketingu w Valmatic. 

Projekt Paperdose, będący efektem prac badawczo-rozwojowych oraz ducha innowacji panującego w Valmatic, wykorzystuje papier z certyfikatami Aticelca i FSC i stanowi nową koncepcję pakowania produk- tów w pojedynczych dawkach. Zgodnie z nią przedsiębiorstwo wykorzystuje przy produkcji opakowań materiały nadające się do recyklingu, łącząc w swych działaniach troskę o środowisko z potrzebą zrównoważonego rozwoju i zaspokajając oczekiwania klientów z różnych sektorów: od kosmetyków po żywność, produkty chemiczne i weterynaryjne oraz parafarmaceutyki.

Portfolio Paperdose obejmuje opakowania jednodawkowe o pojemności od 1 do 45 ml, wykonane w 90% z papieru i 10% z polietylenu, dzięki czemu można je poddawać recyklingowi w papierowym strumieniu odpadów. Opakowanie jest produkowane z włókien drzewnych pochodzących z odpowiedzialnie zarządzanych lasów. 

Paperdose jest złożone z wewnętrznej cienkiej warstwy polietylenu oraz zewnętrznej papierowej, stanowiącej 90% składu opakowania. Można je uszlachetniać identycznie jak inne opakowania papierowe, drukując tekst lub grafiki zgodnie z zapotrzebowaniem klientów. Istnieje również możliwość aplikacji etykiet podnoszących atrakcyjność wykończenia, pożądanych przez producentów artykułów markowych, np. kosmetyków – dodaje Graziana Tassinari. 

Nie tylko Paperdose

Firma Valmatic od zawsze dostarczała zindywidualizowane rozwiązania do pakowania produktów z różnych rynków. Zyskała również uznanie za swe prace badawczo-rozwojowe na rzecz zrównoważonego rozwoju. Oprócz najnowszych opakowań Paperdose, spółka od kilku lat wykorzystuje przy produkcji pojemników jednodawkowych i ampułek tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu. 

Przed 6 laty rozpoczęliśmy prace badawczo-rozwojowe nad innowacyjnymi opakowania-mi jednodawkowymi z odzyskanych w procesach recyklingu tworzyw sztucznych. Byliśmy pierwszą firmą na tym rynku, która wykorzystała przy ich produkcji folię PET/PE w 80% pochodzącą z ponownego przetworzenia butelek napojowych. Od tego czasu dokonaliśmy szeregu wewnętrznych inwestycji i dzisiaj, w 2021 roku, możemy pochwalić się wyraźną przewagą konkurencyjną na rynku, ponieważ używamy co najmniej 50% PET pochodzącego z recyklingu w zdecydowanej większości naszych produktów.

Firma Valmatic realizuje wszystkie etapy procesu produkcyjnego we własnym zakresie, od projektowania maszyn FFS sprzedawanych na całym świecie aż po wytwarzanie form i gotowych opakowań produktów. To korzystne zarówno dla klientów, którzy korzystają z jednego punktu kontaktowego z dostawcą, jak i dla samego producenta, bowiem zyskuje on pełną kontrolę nad łańcuchem dostaw i może oferować stałe wsparcie oraz pomoc przez cały czas trwania współpracy.

Tomasz Krawczak