Cyfryzacja w branży opakowaniowej
1 Jan 1970 14:39

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pandemia koronawirusa od wielu miesięcy wpływa na działanie światowej gospodarki. Firmy, które stanęły w obliczu problemów z dostępem do surowców i zakłóceniami w łańcuchach dostaw, starają się minimalizować logistyczne wyzwania i upraszczać procesy produkcyjne. Jak wynika z raportu zaprezentowanego przez platformę Futureprint i Ricoh, ważną rolę w osiągnięciu wspomnianych celów przez branżę opakowań może odegrać digitalizacja procesów drukowania.

Dane z licznych źródeł wskazują, że sektor opakowaniowy, mimo wpływu pandemii koronawirusa na światową gospodarkę, notował wzrosty w ostatnich 18 miesiącach. Jednak nieuprawnione byłoby stwierdzenie, że wspomniany kryzys nie miał negatywnych konsekwencji dla branży. W chwili, gdy wkracza ona w swój najbardziej zapracowany okres końca roku, szereg powiązanych czynników powoduje problemy w łańcuchach dostaw i niedostatki surowców. Wynikają one w dużym stopniu ze wzrostu popytu na produkty, rozwoju handlu internetowego czy skoku kosztów energii.

Które z sektorów branży opakowań mają największą szansę zwiększenia poziomu wykorzystania technologii druku cyfrowego w ciągu najbliższych 2 lat? (można wybrać więcej niż jedną odpowiedź)Digitalizacja szansą dla sektora opakowań

Wyniki ankiety zatytułowanej „Cyfryzacja w branży opakowaniowej” wskazują, że rozwiązaniem części ze wspomnianych problemów branży może być digitalizacja procesów drukowania jako sposób na poprawę wydajności i responsywności pozwalającej utrzymać się w nurcie szybko zmieniających się oczekiwań konsumentów. Digitalizacja, czyli – jak głosi definicja firmy analityczno-badawczej Gartner – „wykorzystanie cyfrowych technologii do zmiany modelu biznesowego i zapewnienia nowych źródeł zysku oraz możliwości opłacalnej produkcji”.

Respondenci ankiety dostrzegają wzrost zapotrzebowania na cyfrowe rozwiązania w stosunku do przedpandemicznej rzeczywistości. Generalnie zgadzają się też ze stwierdzeniem, że digitalizacja, a w szczególności technologia cyfrowego druku atramentowego, jest obecnie niezbędna, aby sektor opakowań mógł sprostać współczesnym wyzwaniom: zarówno jakościowym, jak i ekologicznym (spośród stwierdzeń, które – zdaniem autorów badania – najlepiej odzwierciedlają postpandemiczną rzeczywistość sektora opakowaniowego, zdecydowana większość 55% ankietowanych wybrała to w brzmieniu „cyfryzacja opakowań to główny strategiczny cel, który umożliwi spełnienie płynnych potrzeb klientów w sprawny i dokładny sposób”).

Wykres 1. Które z sektorów branży opakowań mają największą szansę zwiększenia poziomu wykorzystania technologii druku cyfrowego w ciągu najbliższych 2 lat? (można wybrać więcej niż jedną odpowiedź)

W ankiecie wzięli udział przedstawiciele branży opakowaniowej z 30 krajów świata (również z Polski): od właścicieli marek przez drukarzy, analityków, dziennikarzy, poprzez dostawców surowców, po projektantów i technologów. Największą grupę (ok. 40%) stanowili drukarze i przetwórcy opakowań ze wszystkich kluczowych segmentów branży: etykietowej, komercyjnej i przede wszystkim opakowaniowej. Dodajmy, że w każdym z pytań można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź (dlatego suma wszystkich odpowiedzi przekracza 100%).

Sektor etykiet to największy beneficjent

Zdaniem respondentów sektorem, w którym w ciągu najbliższych dwóch lat udział technologii cyfrowej wzrośnie w największym stopniu, będzie sektor etykietowy (61%), a w dalszej kolejności pudełek składanych, opakowań giętkich i tektury falistej. Na drugim krańcu skali znalazł się druk bezpośredni na obiektach (direct-to-shape) z wynikiem 22,06%, co zdaniem autorów raportu jest nieco rozczarowujące, wierzą oni bowiem, że „korzyści zapewniane przez inkjet temu szybko rozwijającemu się obszarowi z jego potrzebą szybkiej reakcji i dostosowania do potrzeb klienta na końcowym etapie oznaczają, że będzie miał do odegrania w przyszłości ważną rolę.”

Wykres 2. Jakie są obecnie kluczowe priorytety branży druku opakowaniowego? (można wybrać więcej niż jedną odpowiedź)


Digitalizacja produkcji to temat, który – jak wynika z badania – stanowi czynnik definiujący sektor opakowań. Posiadanie cyfrowych procesów produkcji zapewnia ogromne korzyści pod względem elastyczności, wydajności, szybkości reakcji, wersjonizacji i reakcji na potrzeby klienta. Tylko 2,45% respondentów uważa, że cyfryzacja jest nieistotna (udział ankietowanych uważających, że jest „ogromnie ważna” i „ważna” wyniósł odpowiednio 58% i 40%), co podkreśla, jak strategicznie ważna jest ona dla sektora druku opakowań w przyszłości.

Sektor opakowań preferuje farby wodne ze względu na kwestie zdrowotne i ekologiczne (dlatego 36% ankietowanych wskazało je w odpowiedzi na pytanie o format druku atramentowego, który będzie miał kluczowe znaczenie dla rozwoju tego segmentu w przyszłości). Z drugiej strony mniej ekologiczny inkjet UV nadal pozostaje niezastąpiony w produkcji zleceń wymagających skutecznego utwardzania farb na niechłonnych materiałach, dlatego wybrało go 20% uczestników badania. Blisko 59% ankietowanych wymieniło oba rodzaje farb wykorzystywane do różnych zastosowań. Farby olejowe (1,5%) i solwentowe (5%) znalazły się na drugim krańcu skali.

Pro i kontra

Ankietowanych poproszono o określenie, jakie czynniki zniechęcają, a jakie zachęcają ich do inwestycji w cyfrowe rozwiązania. W przypadku pierwszego pytania najwięcej (43%) osób obawiało się niedostatecznego tempa drukowania, braku zgodności farb z wymogami bezpieczeństwa żywności (32%), ograniczonego formatu zadrukowywanego podłoża i zbyt słabej z punktu widzenia zleceniodawcy jakości (po ok. 25%). „Jeśli porównamy »na sucho« druk analogowy i cyfrowy, rzeczywiście ten drugi może wydawać się droższy. Jednak przy okazji tracimy z oczu kwestię jego wartości dodanej. Koszt produkcji powinien być w związku z tym oceniany na podstawie dodatkowych korzyści, jakie zapewnia, a nie z punktu widzenia procesów, które zastępuje” – komentują autorzy dodając, że wiele z sugerowanych przez uczestników problemów, takich jak prędkość drukowania czy przyjazność farb dla środowiska, udało się już rozwiązać. 

Czynnikami, które zachęcają do zakupu technologii druku cyfrowego, są przede wszystkim: elastyczność i możliwość szybkiej reakcji na zmieniające się oczekiwania klientów (74%), wariantowość i możliwość realizacji zróżnicowanych prac przy krótkim czasie narządu (52%), potencjał kastomizacji i personalizacji oraz zabezpieczania opakowań (44%) i brak konieczności utrzymywania stanów magazynowych, redukcja odpadów i wysoka wydajność (40%). W świetle zmian wywołanych przez pandemię koronawirusa (potrzeba większej szybkości i elastyczności produkcji) oraz szybko ewoluujących oczekiwań klientów, których uwagę można przykuć częstą zmianą oferty, wybór tych odpowiedzi nie dziwi.

Inwestując w druk atramentowy nabywca może zdecydować się na jedną z kilku opcji. Z odpowiedzi na pytanie o strategię wykorzystania inkjetu wynika, że najwięcej (31%) ankietowanych jest zainteresowanych kupnem technologii hybrydowej, łączącej rozwiązania cyfrowe i analogowe w ramach jednego urządzenia. Nieznacznie mniej wybrałoby rozwiązanie cyfrowe zintegrowane z linią produkcyjną (29%) lub działające samodzielnie – off-line (28%).

Raport „Cyfryzacja w branży opakowaniowej” nie został poświęcony wyłącznie kwestii digitalizacji. Odpowiedzi na pytania kreślą obraz branży opakowań AD 2021, w świecie, na który od wielu miesięcy pada cień koronawirusa. 

Składająca się z 26 pytań ankieta, która podejmuje również kwestie niezwiązane bezpośrednio z drukiem cyfrowym (znalazły się w niej również m.in. pytania o wpływ COVID na sektor opakowań, przewidywania rozwoju sytuacji w warunkach narastających problemów łańcuchów dostaw, nowe trendy będące następstwem pandemii czy obecne priorytety sektora druku opakowań) pokazuje, że mimo – czy może z powodu – pandemii koronawirusa inwestowanie w cyfryzację procesu produkcji opakowań ma sens. Jest ono postrzegane przez znaczną część branży jako szansa na choćby częściowe uodpornienie się na obecne i przyszłe ryzyka związane z niestabilną sytuacją rynkową, zmiennymi oczekiwaniami konsumentów. Oferuje szybki narząd do nowych prac, możliwość realizacji produkcji niskonakładowej tanio i wydajnie, ułatwia testowanie nowych produktów dzięki zamawianiu wymaganej liczby etykiet, a dzięki technologii hybrydowej umożliwia połączenie zalet druku cyfrowego – takich jak wersjonowanie, personalizowanie czy aplikacja danych zmiennych – ze środowiskiem analogowym. 

Opracowano na podstawie materiałów Futureprint

Tłumaczenie: TK