Jak druk cyfrowy optymalizuje łańcuch dostaw opakowań
1 Jan 1970 10:57

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Chociaż można odnieść wrażenie, że pandemia koronawirusa ma się ku końcowi, jednak zamknięcie granic i portów, skutki uboczne „wąskich gardeł” na szlakach żeglugowych, niedobory surowców i inne zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw jeszcze się nie skończyły. Ekstremalne warunki pogodowe związane ze zmianami klimatycznymi, nowe trendy rynkowe i pojawiające się nowe przepisy wzmagają poczucie złożoności i niepewności. Nic dziwnego, że łańcuchy dostaw z trudem nadążają z zaspokajaniem popytu każdego dnia.

 Według ostatniego Przeglądu Transportu Morskiego1 opracowanego przez ONZ harmonogramy transportu morskiego są realizowane z 40% niezawodnością, co oznacza spadek w porównaniu z 75% z pierwszych miesięcy pandemii. Statki cumują z opóźnieniami wynoszącymi średnio 6-7 dni. Ktoś powie, że to niewiele, jednak w przypadku, gdy dostawy docierają z wielu źródeł, negatywny wpływ takiej zwłoki na realizację planów produkcji może zacząć się kumulować niczym kula śniegowa. W obliczu globalnych niedoborów wielu surowców i długich kolejek kontenerowców oczekujących na wejście do portów – jak choćby zatoru 109 statków przed portami w Los Angeles i Long Beach w Kalifornii w styczniu tego roku2 – prawie niemożliwe staje się przewidzenie z dnia na dzień, jakie towary i kiedy dopłyną na miejsce.

W tych okolicznościach producenci towarów i firmy opakowaniowe, podobnie jak wszyscy producenci, potrzebują większej wszechstronności i odporności w każdym ogniwie swoich łańcuchów dostaw, od pozyskiwania surowców po dostarczanie konsumentom gotowych produktów w opakowaniach. Osoby zarządzające łańcuchem dostaw muszą być w stanie planować z większą elastycznością i przy zachowaniu krótszych terminów. Jednocześnie muszą oni przejść od liniowego łańcucha dostaw, który był normą przed eksplozją popularności handlu internetowego, do modelu wielokanałowego, łączącego sprzedaż i dostawę przez internet z wieloma scenariuszami sprzedaży detalicznej w tradycyjnych „fizycznych” placówkach takich jak hurtownie, sieci sklepów i butiki.

Wartość druku cyfrowego

Wykorzystanie druku cyfrowego do realizacji większej liczby zleceń, jak również wyższych nakładów produkcyjnych, wpisuje się w potrzebę poprawy wydajności przez producentów oraz ich dążenie do większej sprawności i lepszej responsywności na zmiany rynkowe. Przenoszenie większej liczby zadań związanych z pakowaniem na druk cyfrowy pozwala przetwórcom zaoferować markom sprawne rozwiązania optymalizujące łańcuchy dostaw i pomagające odblokować zatory.

Druk cyfrowy poprawia wydajność łańcucha dostaw, umożliwiając skrócenie czasu wprowadzenia produktu na rynek – od projektu do wysyłki. Ponieważ wymagania związane z przygotowaniem i konfiguracją maszyn są minimalne, a ich przezbrajanie odbywa się w krótkim czasie, realizacja zleceń z użyciem druku cyfrowego może zająć zaledwie kilka dni zamiast tygodni. Jednocześnie wyeliminowane zostają koszty i surowce związane z konwencjonalnym drukiem opakowań z tektury falistej.

Druk bliżej klienta

Po wygaśnięciu pandemii strategia near-sourcing (polegająca na pozyskiwaniu surowców możliwie blisko miejsca produkcji) staje się kluczowa dla zapewnienia odporności, elastyczności i skuteczności łańcuchów dostaw. Z uwagi na duże i stale rosnące koszty transportu – będące rezultatem obecnych, rekordowo wysokich cen paliwa – oraz na długie kolejki w portach, outsourcing produkcji opakowań do Azji lub innych odległych miejsc staje się coraz mniej uzasadniony.

Dzięki cyfrowym rozwiązaniom HP dla branży opakowań marki i przetwórcy mogą ominąć te problemy. Maszyny HP gwarantują globalną niezawodność procesów drukowania z niezmienną jakością druku i spójnością kolorów niezależnie od lokalizacji drukarni. Realizacja międzynarodowych kampanii sprzedażowych w wielu lokalizacjach znajdujących się blisko klientów zmniejsza koszty magazynowania i dystrybucji.

Co więcej, stosowanie druku cyfrowego umożliwia markom optymalizację procesów w łańcuchu dostaw. Strategie, dotychczas planowane z wielomiesięcznym wyprzedzeniem, można uelastycznić i w ten sposób lepiej dopasować do zapasów magazynowych i potrzeb rynkowych. Poza korzyściami dla łańcucha dostaw opakowania z nadrukiem cyfrowym dają markom szansę większego zaangażowania konsumentów i bezpośredniej z nimi komunikacji. Tę kluczową zaletę można wykorzystać do uwypuklenia czegokolwiek: od informowania o działalności filantropijnej marki po realizację technik upsellingu – i nie tylko.

Drukuj odpowiedzialnie

Globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju nakłada dodatkowe obciążenia na łańcuchy dostaw. Marki podlegają coraz większej liczbie przepisów dotyczących każdego aspektu produktu końcowego – w tym jego opakowania – w całym cyklu życia (po recykling i utylizację). Przeprowadzone niedawno badanie wykazało, że 29 z 30 krajów, w których przeprowadzono sondaż, rozważa wprowadzenie lub już wprowadziło przepisy dotyczące zrównoważonego rozwoju opakowań3. Jednocześnie konsumenci są coraz bardziej świadomi roli, jaką opakowania odgrywają w tym, jak ich decyzje zakupowe wpływają na środowisko. W tym samym badaniu zauważono, że większość konsumentów przywiązuje dużą wagę do kwestii opakowań i jest gotowa zapłacić wyższą cenę za opakowanie, jeśli jest ekologiczne.

Ogólnie rzecz biorąc, druk cyfrowy poprawia zrównoważony charakter opakowań, ponieważ umożliwia ich drukowanie na żądanie w dowolnych nakładach, co ogranicza ryzyko dezaktualizacji, zmniejsza ilość odpadów i redukuje problemy magazynowe. Cyfrowe rozwiązania HP dla tektury falistej oferują dodatkowe korzyści ekologiczne. Prawdziwie wodne atramenty HP Page-Wide, niezawierające niebezpiecznych substancji zanieczyszczających powietrze, zostały opracowane w taki sposób, aby spełniać globalne wymogi prawne w rodzaju UL ECOLOGO, USA FDA, rozporządzenia szwajcarskiego i Wytycznych Nestlé, a także by wspierać recykling i kompostowanie opakowań. Ponadto sam proces drukowania HP został zaprojektowany z myślą o zrównoważonym rozwoju, zapewniając korzyści dla środowiska takie jak automatyczna procedura czyszczenia głowic drukujących, która zmniejsza ilość wody zużywanej do czyszczenia maszyny.

Optymalizacja kosztów opakowań

Dokładne przyjrzenie się rzeczywistym kosztom produkcji opakowań uwidocznia wyraźne różnice między drukiem analogowym a cyfrowym. Wiele z tych aspektów ma bezpośredni wpływ na łańcuch dostaw – zwłaszcza w przypadku zamówień „na ostatnią chwilę”, dezaktualizacji, płyt drukowych, przechowywania zapasów, starzenia się zapasów oraz kosztów ponownego przepakowywania.

Niektóre maszyny do druku cyfrowego, takie jak HP PageWide do zadruku tektury falistej, umożliwiają stosowanie papieru o niskiej gramaturze, co pozwala obniżyć koszty i prowadzi do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla związanej z produkcją materiałów i transportem. Cyfrowe maszyny do tektury falistej HP mogą drukować na papierze niższej jakości, bez uszczerbku dla jakości druku, zapewniając oszczędności zarówno przetwórcom, jak i markom.

Marki rozkwitają dzięki drukowi cyfrowemu

Kosmetyczny gigant Estée Lauder z dużym powodzeniem stosuje opakowania z nadrukiem cyfrowym HP produkowane przez mediolańską drukarnię Ghelfi Ondulati, podnosząc elastyczność łańcucha dostaw oraz wspierając cele zrównoważonego rozwoju. Druk cyfrowy umożliwił Estée Lauder opłacalne przetestowanie na wybranych rynkach nowych projektów opakowań dla e-handlu, w mniejszych nakładach i w wielu wersjach. Dodatkowo druk cyfrowy pozwolił firmie reagować z większą elastycznością na zmiany wymagań i harmonogramów projektów w czasie pandemii. Ponadto możliwość cyfrowej produkcji zarówno krótkich, jak i długich serii, a także szybkiej realizacji zamówień pozwala Estée Lauder dopasować produkcję opakowań do popytu, co pomaga ograniczyć zapasy magazynowe i odpady, a jednocześnie nawiązać bezpośredni kontakt z konsumentami w celu zachęcenia ich do zakupu droższych produktów (upselling).

Tutaj w Estée Lauder każdego dnia staramy się znajdować nowe sposoby na usprawnienie naszych łańcuchów dostaw – powiedział Andrea Santangelo, korporacyjny menedżer ds. e-handlu w Estée Lauder. – Dzięki drukowi cyfrowemu ograniczamy stany magazynowe, zmniejszamy ilość odpadów oraz realizujemy nasze cele zrównoważonego rozwoju.

Podsumowanie

Podobnie jak wszyscy producenci, firmy wytwarzające opakowaniamuszą działać w sposób elastyczny i sprawny i tego samego oczekują od swych łańcuchów dostaw. Pomóc w tym może druk cyfrowy, zapewniając elastyczność umożliwiającą szybkie dostosowanie się do zmian popytu, niedoborów materiałów, blokad przepływu towarów i innych zakłóceń. Ponadto opakowania cyfrowe mogą pomóc w osiągnięciu przez łańcuchy dostaw celów zrównoważonego rozwoju dzięki ograniczeniu ilości odpadów i zmniejszeniu potrzeb transportowych. Cyfrowe rozwiązania firmy HP dla opakowań z tektury falistej w szczególności pozwalają stosować papiery o mniejszej gramaturze i niższej jakości oraz drukować bezpośrednio na tekturze, zapewniając przetwórcom i markom więcej możliwości elastycznego kształtowania łańcucha dostaw oraz obniżania kosztów.

Tłumaczenie: TK

1 https://unctad.org/webflyer/review-maritime-transport-2021

2 https://www.wsj.com/articles/container-ship-backup-at-southern-california-ports-is-receding-11644523945

3 https://www.mckinsey.com/industries/paper-forest-products-and-packaging/our-insights/sustainability-in-packaging-global-regulatory-development-across-30-countries