Przygotowania do targów FACHPACK, które mają się odbyć w dniach 27-29 września 2022 r. w Norymberdze, trwają w najlepsze. Impreza, która po raz pierwszy odbędzie się pod hasłem „Transformacja w branży opakowań”, skoncentruje się na zawirowaniach dotykających branżę opakowaniową.
Zrównoważony rozwój, cyfryzacja i e-handel to kluczowe trendy, które będą omawiane na stoiskach, forach dyskusyjnych i w ramach pokazów specjalnych podczas targów FACHPACK 2022. Są to bowiem trzy tematy, które angażują wszystkich wystawców i odwiedzających, zaś w ostatnich latach stają się coraz bardziej komplementarne i splecione. I tak cyfryzacja jest wdrażana w hali produkcyjnej jako narzędzie zrównoważonego rozwoju, a bez niej niemożliwy byłby sukces strategii e-commerce. Jednocześnie zrównoważony rozwój służy jako ważny mechanizm kontrolny przy ocenie przyszłej rentowności nowych procesów i modeli biznesowych. Wszak rozwój technologiczny powinien umożliwić przedsiębiorstwom zarówno osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju, jak i sukcesu biznesowego. Na targach FACHPACK 2022 będzie można zobaczyć wiele przykładów takich zmian, a także wysłuchać opowieści o nowych kierunkach rozwoju.
Niepokonany duet: Zrównoważony Rozwój i Digitalizacja
Wraz z nowelizacją niemieckiej ustawy opakowaniowej wzrosły oczekiwania, że opakowania staną się bardziej zrównoważone. Co więcej, 30 marca Komisja Europejska zaprezentowała Inicjatywę na rzecz Zrównoważonych Produktów (Sustainable Product Initiative, SPI). Ma ona zagwarantować, że wszystkie produkty oferowane na sprzedaż w Unii Europejskiej będą tak ekologiczne, trwałe oraz nadające się do ponownego użycia, naprawy i recyklingu, jak to tylko możliwe, oraz będą produkowane w energooszczędny sposób. Dodatkowo w lipcu br. zostanie przedstawiony wniosek legislacyjny dotyczący przeciwdziałania fałszywym twierdzeniom o zrównoważonym charakterze produktów, który ma zagwarantować, że wszelkie stwierdzenia na temat ich zrównoważonych własności będą uzasadnione i porównywalne.
Nie tylko przepisy prawa, ale także konsumenci oczekują poprawy w kwestii zrównoważonego rozwoju. Badania dowodzą, że coraz więcej konsumentów ocenia marki przez pryzmat ich wkładu w ochronę środowiska i rozwój społeczny i są gotowi płacić za nie więcej. Efektem tego staje się zaś daleko idąca transformacja w przemyśle opakowaniowym.
Z tego powodu kluczowymi priorytetami dla producentów są potrzeba ograniczenia ilości odpadów opakowaniowych poprzez stosowanie alternatywnych rozwiązań, które pozwolą zaoszczędzić zasoby naturalne, a także możliwość ich recyklingu (patrz FACHPACK Trend Radar 2021). W związku z tym bardzo ważne staje się opracowanie i wykorzystanie monomateriałów w celu zastąpienia opakowań wielomateriałowych, których recykling jest trudny lub niemożliwy. Monomateriały są łatwiejsze do ponownego wykorzystania, a dodatkowo zaspokajają rosnące zapotrzebowanie na recyklaty.
Wiele firm zrewidowało już swoje strategie dotyczące opakowań, przestawiło swoje zakłady na materiały alternatywne i podjęło wiele działań – zarówno zaawansowanych, jak i całkiem prostych – w celu zapoczątkowania transformacji w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Jednak zmiana projektu opakowania to tylko jeden z elementów działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, nawet jeśli ma on największy wpływ na odbiór społeczny.
Efektywność energetyczna i wykorzystanie materiałów w procesie produkcji także są skutecznymi narzędziami. Racjonalizacja procesów produkcyjnych oraz wydajne inicjatywy w zakresie recyklingu i odzysku pozwalają ograniczyć ilość odpadów i używać zasobów w sposób bardziej efektywny niż dotychczas. Jest to możliwe dzięki ukierunkowanemu wykorzystaniu narzędzi do cyfryzacji w kontekście Przemysłu 4.0.
Czujniki stały się obecnie standardowymi elementami maszyn pakujących, stale rejestrującymi dane w czasie rzeczywistym, dzięki czemu procesy pakowania są dzisiaj bardziej wydajne niż kiedykolwiek wcześniej – oczywiście pod warunkiem, że poddano je właściwej analizie. Jednocześnie aplikacje monitorujące zużycie energii pomagają zwiększyć efektywność energetyczną i ograniczyć emisję CO2. Tym samym cyfryzacja, począwszy od Przemysłu 4.0 po Inteligentną Fabrykę, integruje procesy pakowania, wykorzystanie materiałów opakowaniowych i przesyłek z kompletnym firmowym workflow.
Jak IoT znalazł drogę do domu
Ekspansja cyfrowa w formie myFACHPACK odzwierciedla fakt, że cyfryzacja obejmuje cały sektor, od produkcji po kontakt z klientem. Pandemia wirusa COVID-19 szczególnie dobitnie dowiodła, jak ważna jest możliwość wirtualnej interakcji jako uzupełnienia spotkań twarzą w twarz.
W czasie pandemicznego kryzysu wyjątkowo cenne okazały się usługi takie jak zakupy przez internet i dostawy do domu. Dzięki temu handel elektroniczny jeszcze mocniej ugruntował swoją pozycję ważnego składnika zachowań kupujących. Trend ten oferuje nowe możliwości sprzedaży i szansę sprawniejszego wprowadzania produktów na rynek poprzez wykorzystanie Internetu Rzeczy (IoT). Na tym dynamicznym rynku najwięcej zyskują ci, którzy potrafią zwrócić uwagę na swoje produkty za pośrednictwem platform cyfrowych lub kanałów mediów społecznościowych.
Ale w tej strategii ważną rolę odgrywa także opakowanie. W końcu pierwszy fizyczny kontakt z produktem odbywa się poprzez opakowanie używane do wysyłki i tak powstaje pierwsze wrażenie, które – jak wiemy – jest szczególnie istotne. Ważne jest, aby zrozumieć styl życia klientów i ich potrzeby, a następnie wziąć je pod uwagę. Uwadze konsumentów nie umknie fakt, gdy opakowanie jest za duże, ma zbyt wiele wolnej przestrzeni lub wykonano je z materiału nienadającego się do recyklingu; wyciągają wówczas własne wnioski, zwłaszcza jeśli dobre przykłady dowodzą, że rozpakowywanie może być przyjemne. Materiały pochodzące z recyklingu, opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku i indywidualne podejście do klienta pozostawiają trwałe wrażenie, które procentuje lojalnością klientów.
Zrównoważony rozwój, cyfryzacja i handel elektroniczny to trendy, które wywołują zakłócenia. Jednak duże wstrząsy można przezwyciężyć dzięki strategii obejmującej wiele małych kroków i zmian. Dla przemysłu opakowaniowego wszystkie te tematy nie są tylko zadaniem do wykonania, ale również ogromną szansą na transformację – jak pokaże jesienią FACHPACK, którego tematem przewodnim będzie „Transformacja w branży opakowań”.
Opracowano na podstawie materiałów organizatorów targów FACHPACK