FACHPACK powraca we wrześniu
1 Jan 1970 09:55

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Między 27 i 29 września 2022 r. przedstawiciele europejskiego sektora opakowaniowego po raz kolejny zgromadzą się na targach opakowań, technologii i procesów FACHPACK. Organizatorzy oczekują, że w Norymberskim Centrum Wystawowym pojawi się ponad 1100 wystawców (w 2021 r. było ich 789), aby zaprezentować na swoich stoiskach innowacyjne produkty, maszyny i rozwiązania. W tym roku wystawie FACHPACK towarzyszyć będą, odbywające się w tym samym miejscu i czasie, międzynarodowe targi technologii proszków, granulatów i materiałów sypkich POWTECH. 

Tematem przewodnim tegorocznych targów FACHPACK będzie „Transition in Packaging”, hasło trafnie opisujące zmiany zachodzące obecnie w branży, częściowo wymuszone przez obecną sytuację geopolityczną. Zmiany polegające więc z jednej strony na położeniu większego nacisku na zrównoważony rozwój, wzroście znaczenia e-handlu i rozwoju cyfryzacji, z drugiej na szukaniu dróg radzenia sobie z niedostatkiem surowców, rosnącymi cenami energii i problemami transportowymi. 

Branża w czasach przemian

O tych drugich dużo mówiono w trakcie konferencji prasowej poświęconej targom i zorganizowanej online przez Nürnberg-Messe na początku lipca. Branża stoi w obliczu zmian wywołanych obecnymi wstrząsami geopolitycznymi i gospodarczymi – tłumaczyli jej uczestnicy. Winfried Batzke, dyrektor zarządzający Niemieckiego Instytutu Opakowań (dvi), wskazał w dyskusji na wpływ globalnych zakłóceń w łańcuchu dostaw, które bardzo mocno dotykają także branżę opakowaniową: czy to brakujące części do maszyn, niedobór papieru, czy trudności logistyczne – cała branża cierpi z powodu obecnych wyzwań. Wtórował mu dr Martin Bornhöft, kierownik Grupy roboczej ds. inżynierii procesów farmaceutycznych (APV): Globalne opóźnienia dotykają nas szczególnie w zakresie substancji aktywnych i pomocniczych, gdzie czas realizacji dostaw wzrósł z 10 do 50 tygodni. Dodatkowo firmy muszą amortyzować inflację i radzić sobie z niedoborem energii (niektórzy są uzależnieni od rosyjskiego gazu), dlatego obecnie zajmują się gromadzeniem zapasów. 

Wystawa dużo większa niż w 2021 roku 

Mimo wspomnianych problemów organizatorzy spodziewają się sukcesu. Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że udało nam się znacząco zwiększyć liczbę wystawców, o około 40 procent. Liczymy na ponad 1100 wystawców, w tym znanych producentów maszyn pakujących i materiałów opakowaniowych. W targach bierze udział również wiele nowych firm, wracają też duzi wystawcy, którzy odkrywają je na nowo – mówi Phillip Blass, dyrektor FACHPACK w NürnbergMesse. Aktualna lista wystawców i plany stoisk są dostępne na stronie targów.

Połączenie z POWTECH będzie korzystne dla targów FACHPACK. Obie imprezy przyciągają użytkowników z sektorów żywności i pasz, chemicznego, farmaceutycznego, przetwórstwa tworzyw sztucznych i inżynierii mechanicznej. Przez trzy dni oba wydarzenia skupiają cały łańcuch dostaw, od przetwórstwa i technologii po opakowania. Oczywiście bilet wstępu na jedną z imprez umożliwia wejście na obie – mówi Heike Slotta, dyrektor wykonawczy organizatora obu targowych edycji, NürnbergMesse. FACHPACK zajmie 9 hal wystawienniczych, a POWTECH cztery; obie imprezy są doskonale skomunikowane dzięki łączącym je pasażom. Hala 4 będzie miała charakter „mieszany”, goszcząc wystawców oferujących rozwiązania zarówno w zakresie materiałów sypkich, jak i opakowań. 

Pomysły i inspiracje: nowe spojrzenie dzięki bogatemu programowi forów 

FACHPACK tradycyjnie aspiruje do roli siły napędowej branży, dlatego ponownie przygotował obszerny program prezentacji w ramach forów PACKBOX (hala 9) i TECHBOX (hala 3C), które cieszą się popularnością wśród zwiedzających. W 2021 r. w obu edycjach wzięło udział 9500 targowych gości. W przygotowywaniu ich programu uczestniczą liczący się partnerzy z branży opakowań, którzy zapraszają zainteresowanych nie tylko do słuchania, ale także angażowania się w dyskusje. Na forach poruszane będą aktualne problemy branży takie jak brak wykwalifikowanego personelu, zarządzanie i wąskie gardła w łańcuchach dostaw, ceny surowców i wiele innych.

Oba fora każdego dnia będą skupiać się na innym temacie. Na PACKBOX będą to: „Doświadczenia i oczekiwania rynkowe” (27.9), „Zrównoważone wzornictwo i materiały” (28.9) oraz „Opakowania: cyfrowe i inteligentne” (29.9); z kolei TECHBOX bliżej przyjrzy się tematom „Innowacje i Strategia Klimatyczna” (27.9), „Nowe modele biznesowe w sektorze maszyn opakowaniowych/ Pozyskiwanie i utrzymywanie wykwalifikowanej siły roboczej i innych pracowników” (28.9) oraz „Wydajność i cyfryzacja” (29.9). Uzupełnieniem PACKBOX i TECHBOX będzie forum wystawców INNOVATIONBOX w hali 5, gdzie zarejestrowani wystawcy będą mogli zaprezentować zwiedzającym własne innowacje i nowości produktowe w trakcie 30-minutowych prezentacji na żywo.

myFACHPACK: internetowy dodatek do imprezy „na żywo”

W tym roku organizatorzy ponownie sko- rzystają ze wsparcia myFACHPACK – „nakładki” ułatwiającej networking między firmami i transfer wiedzy. Od 16 września przez cały okres do rozpoczęcia targów sieciowe narzędzie pomoże uczestnikom w kontaktach z wystawcami, partnerami i prelegentami. W trakcie targów myFACH-PACK będzie na żywo transmitować przebieg forów PACKBOX, TECHBOX i INNOVATIONBOX, a po ich zakończeniu zapewni możliwość ich ponownego obejrzenia.

Inspiracje: prezentacja wzornictwa opakowań w hali 7

Jeśli interesujesz się projektowaniem opakowań, nie przegap specjalnego pokazu „Transition in Packaging by Design” w hali 7, który zilustruje, w jaki sposób wzornictwo wspiera branżę w spełnianiu najnowszych wymagań odnośnie do opakowań. Aby osiągnąć ten cel, projektanci oferują „Innowacje: kreatywność, technika i komunikacja”. 

Ten specjalny pokaz oparty na trzech głównych hasłach: „Address”, „Amaze”, „Advance” (w wolnym tłumaczeniu: Rozwiązuj (problemy), Zaskakuj, Rozwijaj) – efekt współpracy bayern design i NürnbergMesse – zaprezentuje wybrane przykłady wzornictwa opakowań jako środka komunikacji i interakcji oraz poligonu, na którym rozwijane są zrównoważone materiały. Pokazywane w jego trakcie innowacje dostarczą inspiracji i zaprezentują nowe ścieżki, którymi podąża sektor opakowaniowy. 28 września w godzi- nach 13-14 w trakcie forum PACKBOX znani projektanci pokażą swoje rozwiązania wpisujące się w tematykę trzech wymienionych wyżej haseł. 

Innowacje: start-upy w hali 5

Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej branża opakowaniowa potrzebuje świeżych, niekonwencjonalnych pomysłów i rozwiązań problemów związanych ze swoją działalnością. Zwiedzający będą mogli ich poszukać na stoiskach start-upów w hali 5, w dotowanym przez niemiecki rząd pawilonie przeznaczonym dla innowacyjnych młodych firm, a także w międzynarodowej strefie start-upów. Tutaj nowicjusze będą pokazywać i omawiać swoje innowacyjne produkty i procesy z zainteresowanymi nimi specjalistami w dziedzinie opakowań. Ponadto codziennie w INNOVATIONBOX zyskają oni możliwość przed- stawienia swoich firm i produktów w formie krótkich i zwięzłych prezentacji. 

Niemiecka Nagroda Opakowań: „A zwycięzcą zostaje...”

Targi FACHPACK 2022 ponownie staną się sceną wręczenia wyróżnień zwycięzcom najbardziej prestiżowego europejskiego konkursu w dziedzinie doskonałości opakowań, Niemieckiej Nagrody Opakowań. Już pierwszego dnia na forum PACKBOX (od godziny 16) przyzna je w dziesięciu kategoriach Niemiecki Instytut Opakowań (dvi). Organizatorom targów – jako partnerowi premium – przypadnie przywilej uhonorowania nagrodą specjalną młodych talentów. Laureaci nagród będą mogli ubiegać się o trofea WorldStar Światowej Organizacji Opakowań (WPO).

Etykiety i nie tylko w pawilonach stowarzyszeń

Etykiety na opakowaniach informują konsumentów o ich zawartości i pomagają w sprzedaży produktów. W pawilonie Labels & More w hali 9 zaprezentują się producenci etykiet, którzy na co dzień zajmują się tworzeniem rozwiązań dla klientów z branż spożywczej, napojów, farmaceutycznej i handlu detalicznego. Pawilon stowarzyszeń w hali 5 pojawi się na imprezie już po raz czwarty. W tym miejscu około 20 organizacji będzie udzielać informacji i porad na temat swoich usług i różnic między sektorami opakowaniowymi w różnych europejskich krajach. Otwarta konstrukcja pawilonu z częścią wspólną ma zapewnić idealną przestrzeń do dialogu.

Opracowano na podstawie materiałów organizatorów