Spada zużycie materiałów etykietowych
1 Jan 1970 09:51

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak informuje stowarzyszenie Finat, zużycie materiałów etykietowych w pierwszej połowie 2022 r. zmniejszyło się o 2 proc.

W pierwszej połowie 2022 roku konsumpcja etykiet samoprzylepnych w Europie spadła o 2 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2021 roku. Spadek nastąpił po wzroście o 7 proc. w roku 2021 (sprowadzając roczne zapotrzebowanie do rekordowego poziomu 8,5 mld metrów kwadratowych) oraz wzroście o 4,3 proc. w 2020 r., kiedy pandemia COVID-19 uderzyła w Europę.

Spadek był spowodowany załamaniem się rynku papierowych materiałów etykietowych z roli, jaki odnotowano zwłaszcza w drugim kwartale, kiedy sprzedaż spadła o 8,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W tym samym czasie sprzedaż materiałów etykietowych z folii wzrosła o 2,2 proc.

Istnieje kilka czynników leżących u podstaw odwrócenia trendu. Po pierwsze, liczby dla 2022 r. dotyczą dwóch przełomowych i niestabilnych lat 2020 i 2021, kiedy na szczytowy popyt na etykiety duży wpływ miały nadmierny popyt na podstawowe towary i usługi po wybuchu pandemii w 2020 r. oraz szybkie ożywienie gospodarcze w 2021 r.

Zakłócenia łańcucha dostaw
Po drugie, od lata 2021 r. globalne łańcuchy produkcyjne cierpią z powodu zakłóceń łańcucha dostaw spowodowanych restrykcjami związanymi z COVID. Doprowadziło to do powiększającej się przepaści między rosnącym popytem po pandemii a kurczącą się dostępnością energii, surowców, komponentów, chemikaliów, produkcji, siły roboczej i zdolności transportowych.

W pierwszej połowie 2022 r. europejski przemysł etykietowy został szczególnie dotknięty długotrwałym strajkiem firmy UPM, jednego z wiodących producentów papieru w Finlandii. Strajk nie tylko ograniczył dostępność materiałów wierzchnich, ale, co ważniejsze, znaczna część dostaw surowców do produkcji papierowych podkładów antyadhezyjnych (silikonowane materiały, na których znajdują się etykiety) została wstrzymana na ponad 100 dni.

W pierwszym kwartale efekt ten został osłabiony przez znaczne nadwyżki zapasów, które powstały w ostatnim kwartale 2021 roku w oczekiwaniu na dalsze wzrosty terminów dostaw i cen surowców. Jednak w drugim kwartale produkcja poważnie ucierpiała, ponieważ czas realizacji zamówień wydłużył się do 5-6 miesięcy. Część spadku zużycia etykiet papierowych mogła zostać wchłonięta przez wzrost popytu na etykiety foliowe.

W najnowszym Finat Radar, 6-miesięcznym badaniu rynku przeprowadzonym przez stowarzyszenie stwierdzono, że 60 proc. ankietowanych przetwórców wiosną tego roku poniosło straty w dochodach w wyniku problemów z łańcuchem dostaw. Chociaż strajk zakończył się tuż przed Wielkanocą, oczekuje się, że zaległości nie zostaną uzupełnione przed jesienią tego roku.

Perspektywa recesji
Po trzecie, do tego czasu ograniczenia związane z podażą mogą zostać przezwyciężone przez czynniki popytowe, z wykładniczym wzrostem cen energii, kosztów surowców i, ostatecznie, dwucyfrową inflacją cen konsumpcyjnych, która wpłynęła na dochody i wydatki konsumentów oraz przerażającą wojną w Ukrainie, która prawdopodobnie nie zakończy się w najbliższym czasie.

Jak wcześniej informowali eksperci stowarzyszenia Finat, statystycznie zapotrzebowanie na samoprzylepne materiały etykietowe w rolkach jest istotnym wskaźnikiem europejskiego PKB. Chociaż korelacja między nimi została nieco zniekształcona przez niestabilne wzorce konsumpcji w „latach covidowych”, część spowolnienia wskazuje na zmianę gospodarczą w Europie, jaka może mieć miejsce w nadchodzących miesiącach.

Opracowano na podstawie materiałów Finat