Leki iniekcyjne i ich wymagania w zakresie opakowań otwierają przed firmami opakowaniowymi wiele możliwości w kwestii zaopatrywania dużych firm farmaceutycznych, zważywszy na ilość szczepionek, w tym dawek przypominających przeciw wirusowi Omikron wymaganych do walki z pandemią COVID-19, jak również rosnącą liczbę leków biologicznych – wynika z badań GlobalData, wiodącej firmy zajmującej się gromadzeniem danych i ich analizowaniem.
Raport GlobalData zatytułowany „Contract Injectable Packaging Trends in the Bio/Pharma Industry” i poświęcony trendom pakowania leków iniekcyjnych w branży farmaceutycznej wskazuje, że w latach 2020-2021 wzrosła ilość zatwierdzeń leków do wstrzykiwania. FDA i EMA (agencje dopuszczające farmaceutyki odpowiednio na rynku amerykańskim i europejskim) zatwierdzają więcej leków iniekcyjnych produkowanych przez duże (o wartości giełdowej od 10 do 100 mld dolarów) oraz wielkie (powyżej 100 mld dolarów) firmy farmaceutyczne niż mniejsze przedsiębiorstwa (o wartości poniżej 10 mld dolarów) – inaczej niż w przypadku leków nie służących do iniekcji. Wynika to z faktu, że leki iniekcyjne – takie jak szczepionki i przeciwciała monoklonalne – są bardziej złożone od doustnych leków w formie tabletek i dlatego są opracowywane przez firmy o większych zasobach finansowych.
Adam Bradbury, analityk ds. farmacji w GlobalData, komentuje: W przypadku leków iniekcyjnych liczba rejestracji nowych leków przez FDA była relatywnie wysoka w 2021 r. w przypadku firm o niskiej oraz bardzo wysokiej wartości giełdowej. Liczba rejestracji takich leków opracowywanych przez firmy o niedużej, wysokiej i bardzo wysokiej wartości giełdowej wzrosła od 2020 r.
Tendencja wzrostu liczby zatwierdzeń dla małych firm jest potencjalnie korzystna dla organizacji produkujących na zlecenie (CMO), biorąc pod uwagę, że historycznie ich klienci są częściej mniejszymi przedsiębiorstwami, które nie są w stanie inwestować we własne obiekty lub zwiększać własnych możliwości.
Skłonność do outsourcingu (odsetek zatwierdzonych leków, których firma sponsorująca zleca wytwarzanie na zewnątrz) jest w dużym stopniu uzależniona od pozycji rynkowej sponsora i zdolności ich pakowania we własnym zakresie, zamiast zlecenia tego zadania zewnętrznemu wykonawcy. Innowacyjne produkty do iniekcji są sponsorowane przez duże firmy farmaceutyczne częściej niż leki iniekcyjne i generyczne.
Bradbury podsumowuje: W przypadku określonych innowacyjnych produktów, takich jak terapie komórkowe i genowe, mają ograniczoną pulę personelu i wiedzy specjalistycznej, które można zaangażować w ich produkcję; duże firmy outsourcingowe nabywają te możliwości w ostatnich latach i, ponownie, sponsorzy o dużej i mega kapitale będą wymagać tych usług.
Opracowano na podstawie informacji GlobalData