Teruel-Papéis Amalia ze nagrodą w GFIA
1 Jan 1970 13:48

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Konsumenckie wzorce konsumpcji ulegają zmianie i właściciele marek muszą się do nich dostosować. Właśnie wtedy rozpoczyna się nasza praca, która polega na tworzeniu innowacyjnych rozwiązań. Nelson Teruel zastanawia się nad nagrodą Silver Award zdobytą przez jego firmę Teruel-Papéis Amalia Ltda w sponsorowanym przez Miraclon konkursie Global Flexo Innovation Awards (GFIA), przyznaną brazylijskiemu przetwórcy opakowań w kategoriach Konwersja z innych procesów druku i Dbałość o aspekt zrównoważenia druku.

Wśród innych osiągnięć, nagroda ta stanowi wyróżnienie za wykorzystanie przez firmę płyt FLEXCEL NX Plates na potrzeby przeniesienia z grawiury do fleksodruku produkcji opakowań do środków higieny osobistej dla wiodącej marki Colgate-Palmolive. Inne przesłane prace prezentowały innowacyjne projekty firmy dla takich producentów jak International Paper i Amparo Chemistry. Jurorzy byli pod wrażeniem z wielu powodów. Firma nie tylko udowodniła globalnej marce na konkurencyjnym rynku, że fleksodruk może dorównać jakością grawiurze, ale także opracowała nowe podłoża w 100% nadające się do recyklingu, aby zastąpić opakowania plastikowe, które trudno poddają się temu procesowi, oraz nowe, usprawnione, czasooszczędne i opłacalne procesy produkcyjne.

Cechy charakterystyczne

Innowacja i zrównoważony rozwój to wyróżniki Teruel-Papéis Amalia, odkąd Amadeu, ojciec Nelsona, założył firmę w 1969 roku, i jeden z powodów, dla których jest ona częścią włoskiej grupy Gualapack, która przejęła Teruel-Papéis Amalia krótko po sukcesie w konkursie GFIA.

W zakładach produkcyjnych w Jaguariúna i Ouro Fino Teruel-Papéis Amalia drukuje do ośmiu kolorów na plastiku, papierze i tekturze, wysyłając produkty do Stanów Zjednoczonych, Ameryki Łacińskiej i Europy. Ponieważ obowiązują tam międzynarodowe normy i certyfikacje, są to wymagające rynki, które cenią sobie innowacje - mówi Nelson dodając, że naszym zdaniem nowości dzielą jedynie milimetry od tego, co jest znane. Dlatego innowacyjność polega po prostu na robieniu rzeczy inaczej. Uważamy, że naszym zadaniem jest tworzenie i opracowywanie innowacji w oparciu o potrzeby klientów i napotykane przez nich wyzwania.

30 patentów świadczy o innowacyjności

Około 30 patentów stanowi namacalny dowód tych innowacji, z których większość koncentruje się na poprawie zrównoważonego rozwoju produktów i procesów. Doskonałym przykładem są rozwiązania „Green Pack” i „Green Touch”. „Green Pack” to papierowa konstrukcja stosowana w woreczkach i saszetkach, która zastępuje tworzywa sztuczne żywicą roślinną, tworząc wodoszczelne opakowanie, które w 100% nadaje się do kompostowania i recyklingu. „Green Touch” to nowy sposób nakładania żywic uszczelniających na opakowania giętkie, który polega na umieszczaniu ich tylko tam, gdzie są naprawdę potrzebne, ograniczając koszty i zużycie. Obecnie badany proces - który Nelson nazywa „usuwaniem druku” - ma na celu usuwanie farby z materiału używanego podczas konfiguracji, aby można było wykorzystać go wielokrotnie, oszczędzając tony folii i obniżając koszty, a także oferując korzyści związane ze zrównoważonym rozwojem.

Dekada rozwoju

Zdaniem Nelsona sukces firmy w konkursie Global Flexo Innovation Awards wiele mówi o postępach, jakie zarówno firma Teruel-Papéis Amalia, jak i cały sektor fleksodruku opakowań giętkich poczyniły w ciągu ostatniej dekady. Sam fakt, że wiodąca globalna marka, taka jak Colgate-Palmolive, powierzyła nam przeniesienie jednostek magazynowych z grawiury do fleksodruku, stanowi potwierdzenie, że zdaniem rynku fleksodruk dorównuje grawiurze pod względem jakości i stabilności, oraz przewyższa ją pod względem opłacalności i ekologii.

Nelson uważa, że zarówno przejście na fleksodruk, jak i odniesiony sukces firma zawdzięcza płytom FLEXCEL NX Plates, które Teruel-Papéis Amalia używa od 2010 roku, kiedy dowiedziała się o tej technologii od partnera w zakresie przygotowania do druku, firmy Clicheria Blumenau. Technologia w sektorze przygotowania do druku zmienia się tak szybko, że wolimy to zlecać naszemu zaufanemu partnerowi - mówi Nelson.

Dziś około 85% produkcji firmy odbywa się przy użyciu płyt FLEXCEL NX Plates. Mówiąc o wpływie technologii FLEXCEL NX na fleksodruk opakowań, Nelson opisuje ją jako „technologię destrukcyjną” i porównuje do tego, jak rozwiązania CTP wpłynęły na litografię. Żaden inny produkt nie oferuje równie wielu elementów zaawansowanego patterningu powierzchni płyt - opracowane mikrokanaliki na punktach o spłaszczonym wierzchołku, które optymalizują przenoszenie i nakładanie farby, zapewniając doskonałą jakość i stabilność, zarówno w czasie drukowania na tradycyjnych, jak i innych, bardziej odnawialnych podłożach. Istnieją także inne korzyści dla środowiska - na przykład niższe zużycie farby i nawet o 50% większa wytrzymałość płyt w porównaniu do innych alternatyw.

Technologia FLEXCEL NX zrewolucjonizowała fleksodruk, co było nieuniknione. Czuliśmy wtedy, że fleksodruk popadł w samozadowolenie - był szczęśliwy w swojej strefie komfortu, gdzie nikt nie zajmował się jego ograniczeniami. Technologia FLEXCEL NX wszystko zmieniła. Z drugiej strony, grawiura nie rozwijała się równie szybko.

Dylemat właściciela marki

Nagrodzone prace w konkursie GFIA - w sumie trzy - wyraźnie pokazują obecne możliwości fleksodruku dzięki wykorzystaniu płyt KODAK FLEXCEL NX Plates. Wspólnie z innymi markami firma Colgate-Palmolive stała przed dylematem: jak zastosować oparty na grawiurze model produkcji do mniejszych ilości i nakładów, będących wynikiem dążenia klientów do większego zróżnicowania produktów. Szczególnie dotyczy to sektora środków higieny osobistej - mówi Nelson - sprawiając, że grawiura coraz częściej staje się niepraktyczna, zarówno z uwagi na koszty - zestaw cylindrów potrafi kosztować nawet 3000 dolarów - a także dlatego, że dłuższe cykle produkcyjne grawiury utrudniają szybkie reagowanie na zmieniające się oczekiwania klientów.

Dzięki współpracy firmom Teruel-Papéis Amalia i Clicheria Blumenau udało się przekonać Colgate-Palmolive, że fleksodruk może przezwyciężyć te problemy. Pierwszym wyzwaniem było zaprezentowanie możliwej do uzyskania jakości i spójności - wyjaśnia dyrektorka ds. marketingu, Livia Virgilio: Firma stosuje niezwykle wysokie standardy zatwierdzania, więc musieliśmy wykonać to zadanie kilka razy. Typowy proces zatwierdzania obejmuje trzy etapy: pierwszy to wysłanie pliku PDF do akceptacji przez zespół ds. marketingu klienta w Mexico City; drugi to wysłanie cyfrowego wydruku próbnego do akceptacji; a ostatni to wysłanie próbek produkcyjnych. Na każdym etapie jakość i wygląd musiały być identyczne. Płyty FLEXCEL NX Plates odegrały dużą rolę w utrzymaniu takiej samej – a nawet lepszej – jakości i spójności, co miało kluczowe znaczenie, ponieważ przechodziliśmy także na podłoża odnawialne, na których zwykle trudniej się drukuje.

Osiągnięcia firmy nie ograniczały się tylko do jakości i spójności, a każda z prac była innowacyjna na swój własny sposób, szczególnie w zakresie poprawy ekoreferencji produktów. W przypadku opakowań mydeł Palmolive firma Teruel-Papéis opracowała nowe podłoże, aby zastąpić papier laminowany tworzywem sztucznym, które stwarzało problemy podczas recyklingu. Natomiast nowy materiał był złożony z dwóch warstw PET sklejonych specjalnymi klejami wykonanymi z naturalnych żywic i całkowicie nadawał się do recyklingu.

Opakowanie papieru do kopiarek Chamex firmy International Paper także stanowiło wyzwanie dla recyklingu, jak również stwarzało dodatkowe komplikacje w produkcji. Ponieważ było wykonane z papieru i folii BOPP, jego produkcja obejmowania drukowanie, laminowanie i przewijanie. Ważyło około 80 gr/m2, wykorzystywało klej do uszczelniania, a z powodu papierowego składnika często zwijało się podczas produkcji. Firma Teruel-Papéis Amalia zastąpiła je własnym opatentowanym materiałem Microdots – jednowarstwowym, w 100% nadającym się do recyklingu opakowaniem z folii BOPP, eliminując laminowanie i oszczędzając około dwóch dni czasu produkcji. Gramatura została zmniejszona do zaledwie 45 gr/m2, pozwalając zaoszczędzić 43,7% na transporcie i odpadach.

W przypadku mydeł Flor od Amparo Chemicals, firma Teruel zastąpiła wcześniejszy materiał będący połączeniem folii/papieru nieprzepuszczalnym papierem elastycznym, który nadaje się do recyklingu, roztwarzania i jest biodegradowalny, wykorzystując naturalne żywice, aby zapewnić odporność na wilgoć, wodę, tłuszcz, grzyby i bakterie. Proces ten ogranicza się do umieszczenia polimeru konkretnie w miejscach zamknięcia, więc jego ilość stanowi mniej niż 5% całego opakowania.

Pomoc finansowa w wysokości 50 milionów dolarów

W ramach grupy Gualapack firma Teruel-Papéis Amalia posiada bazę do opracowywania jeszcze bardziej innowacyjnych produktów i procesów, w czym pomaga otrzymana od nowej spółki matki, rozłożona na dwa lata pomoc finansowa w wysokości 50 milionów dolarów. Nelson jest także ciekawy, co przygotowuje firma Miraclon, ponieważ, jak to ujął, „Miraclon przypomina nas - nigdy nie obawia się rozwoju i innowacji”.

Opracowano na podstawie informacji firmy Miraclon

Na zdjęciu: Nelson Teruel wraz z córką Livią Teruel