Choppy Bike na bazie rozwiązania Stora Enso
1 Jan 1970 12:45

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak pokazuje przykład Choppy Bike, rozwiązania stworzonego przez łotewską firmę STUM, funkcjonalność opakowania wykracza czasami poza jego standardowe ramy i staje się ono produktem użytkowym. Opracowany przez tę firmę projekt opakowania na rower dziecięcy uwzględnia znajdującą się w środku grę, co ma zwiększyć interakcję z użytkownikiem, w tym przypadku z dzieckiem. Co więcej, jednym z parametrów brzegowych było wyeliminowanie kleju przy jego produkcji, co się udało. Całość została stworzona z zastosowaniem podłoży produkowanych przez Stora Enso i rozwiązań opakowaniowych oferowanych przez ten koncern.

Zależało nam, by opakowanie to zawierało ciekawą wartość dodaną - tłumaczy Aldis Bliscons, projektant ze studia designu STUM. W zamyśle nie chcieliśmy stworzyć wyłącznie pudełka na rower, ale funkcjonalny produkt, który kryje dodatkowy produkt codziennego użytku.

Nieco wcześniej Aldis Biscons i Toms Grinbergs, jego partner biznesowy, opracowali koncepcję wykonanego z drewna roweru biegowego dla dzieci pod nazwą Choppy Bike. Projektując niezbędne opakowanie uwzględnili podejście stosowane od lat przez Stora Enso. Tak narodził się pomysł niestandardowej funkcjonalności opakowania, a w ślad za nim - jego prototyp.

Lista życzeń studia STUM względem projektowanego opakowania uwzględniała m.in. następujące elementy: wykorzystanie na pudełku tylko jednego koloru z uwagi na chęć ograniczenia ilości farb; wyeliminowanie kleju z konstrukcji opakowania; kompaktowy design przekładający się na zastosowanie minimalnej ilości materiału; zastosowanie surowców, które w 100% można poddać recyklingowi. Jednak, jak podkreślają właściciele firmy, zanim opakowanie trafi do odzysku, w ich zamyśle miało oferować wartość dodaną i służyć jako gra.

Gdy szalone pomysły stają się rzeczywistością”

Było dla nas ogromną frajdą móc współpracować z Tomsem i Aldisem przy opakowaniu na rower Choppy Bike - przyznaje Girts Libeks, Design & Innovation Manager w Stora Enso odpowiedzialny za kraje bałtyckie. Mieli oni do zaproponowania wiele szalonych pomysłów, zaś moją rolą było ich przełożenie na możliwe do zrealizowania rozwiązanie.

Aldis Biscons i Toms Grinbergs uznali, że opakowanie ma samo w sobie być pewną wartością już po wyjęciu z niego roweru i jego złożeniu. W efekcie po otwarciu pudełka oczom dziecka ukazuje się gra przygodowa, której grafika zdobi dno opakowania i jego poszczególne elementy. W skład zespołu firmy STUM wchodzi m.in. artysta-grafik, który z dużą dokładnością narysował wszystkie jej elementy, zachowując przy tym dużą otwartość względem użytkownika. Nie ma tu wytyczonych zasad gdy, gdyż zależało nam na wyzwoleniu w dziecku kreatywności i stworzeniu ich we własnym zakresie - tłumaczy Toms Grinbergs.

Proekologiczność wśród priorytetów

W założeniach projektantów STUM opakowanie miało oferować też najwyższy poziom proekologiczności - podobnie zresztą jak rower Choppy Bike. Zastosowaliśmy w tym celu karton z certyfikatem FSC - mówi Aldis Biscons. Grafika opakowania uwzględniała tylko jeden kolor, gdyż użycie farby oznacza konieczność zastosowania większej ilości wody i materiałów eksploatacyjnych. Nie chcieliśmy też kleju w konstrukcji opakowania. Wreszcie - zależało nam na jego kompaktowych rozmiarach. To bowiem przekłada się na minimalną ilość surowca niezbędnego do wykonania pudełka. Kompaktowy design oznacza też mniej miejsca w kontekście transportu, a więc i mniej paliwa niezbędnego do jego przewiezienia.

By stworzyć rozwiązanie opakowaniowe spełniające wszystkie te oczekiwania, Aldis Biscons i Toms Grinbergs podjęli współpracę ze Stora Enso, której eksperci zorganizowali dla właścicieli STUM szereg spotkań o charakterze warsztatowym dotyczących designu. W efekcie powstało opakowanie, które - jak podkreślają obie strony - jest bardziej przyjazne dla środowiska, oferuje klientowi większą wartość, a zarazem wzbudza jego zainteresowanie.

Choppy Bike jest obecnie dostępny w dwóch sklepach stacjonarnych na terenie Łotwy, jak też za pośrednictwem dwóch sklepów internetowych. Strona internetowa poświęcona rowerowi i jego opakowaniu uzupełnia kompleksowe podejście do pudełka i znajdującego się w jego wnętrzu produktu, podkreślając takie walory jak prostota w użytkowaniu, funkcjonalność i proekologiczność.

Przyszłością opakowania jest nadawanie mu wartości dodanej”

Rowerek i jego opakowanie były tworzone w tym samym czasie i są ze sobą ściśle związane. Przykład: w rowerze nie znalazły zastosowania śrubki, a z opakowania wyeliminowano klej. Inne ich podobieństwo to minimalizm w zastosowaniu materiałów zarówno w rowerze, jak i w opakowaniu. Było dla nas sporym wyzwaniem pracować nad dwoma tymi produktami jednocześnie - mówi Girts Libeks.

Opakowanie, jak wcześniej wspomniano, można w 100% poddać recyklingowi, ale - w zamyśle jego twórców - ma ono jeszcze przez długi czas pełnić funkcję rozrywkową i stanowić inspirację dla dziecka - użytkownika roweru - i gry będącej integralną częścią pudełka.

Sądzę, że przyszłość opakowań leży właśnie w projektach, dzięki którym zyskują one wartość dodaną - mówi Toms Grinbergs. Ukierunkowana na ten cel współpraca z firmą Stora Enso, jak zawsze zresztą, była dla nas ogromną przyjemnością.

We wrześniu br. opakowanie Chopy Bike zostało nagrodzone w tegorocznej edycji konkursu ScanStar, organizowanym od ponad 50 lat przez Skandynawską Organizację Opakowań. W uzasadnieniu werdyktu jurorzy napisali m.in.: „Zabawny i zaskakujący efekt w miejsce pełnokolorowego druku. Właściwe zaprezentowanie produktu. Ten został wykonany z lekkich surowców i nie wymaga żadnych narzędzi do używania. Całość pełna niespodzianek, rozrywki i zabawy. Bardzo dobry projekt, możliwość wykorzystania opakowania do innych celów. Doskonały przykład współpracy ponad granicami”.

Opracowano na podstawie informacji firmy Stora Enso