Zielone opakowania dla lepszego jutra
1 Jan 1970 14:07

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Badania śladu węglowego pokazują, że opakowania generują dużą jego część. Dlatego każde rozwiązanie redukujące ilość CO2 jest w dobie kryzysu klimatycznego na wagę złota. Przykładami przyjaznych środowisku rozwiązań opakowaniowych są np. innowacyjna, organiczna Fibre Bottle Grupy Carlsberg czy też Snap Pack zastępujący folię w łączeniu puszek. W dzisiejszych czasach opakowania zmieniają się z roku na rok i nie przypominają już swoich pierwowzorów sprzed lat. 

Polska jako członek Unii Europejskiej jest zobowiązana do wprowadzenia zasad gospodarki o obiegu zamkniętym i zmniejszenia w kolejnych latach śladu węglowego. Unijne akty prawne, takie jak Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów i określająca minimalne wymagania dotyczące systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta, nakładają na producentów dużo wyższe niż dotychczas poziomy zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych. Oznacza to, że kwestia opakowań oraz stworzenia efektywnych systemów ich zbiórki i recyklingu jest kluczowa pod względem środowiskowym i gospodarczym. W tym obszarze nie mamy jeszcze w Polsce finalnych aktów prawnych, aby stworzyć system rozszerzonej odpowiedzialności producentów i system depozytowy na opakowania jednorazowego użytku. Oprócz rozsądnych uregulowań prawnych, które zostaną z nami na długie lata, ważna jest też praca nad nowymi, bardziej przyjaznymi środowisku rozwiązaniami opakowaniowymi. Rozwiązania w tym obszarze w ostatnim czasie przedstawiła m.in. Grupa Carlsberg. 

Fibre Bottle – butelka przyszłości

Butelka Fibre Bottle generacji 2.0 to pionierskie rozwiązanie opakowaniowe składające się z wewnętrznej wyściółki z roślinnego polimeru PEF i zewnętrznej obudowy z włókna drzewnego. Oba materiały są pochodzenia naturalnego i sprawiają, że butelka jest w pełni bio (z wyłączeniem kapsla) i nadaje się do recyklingu. Prace nad butelką trwają, nie jest ona jeszcze dostępna w sprzedaży. 

Polimer PEF opracował partner Grupy Carlsberg – firma Avantium. Jest wytwarzany z surowców naturalnych i pełni funkcję skutecznej bariery pomiędzy piwem a zewnętrzną obudową z włókna drzewnego, chroniąc piwo – jego smak i nagazowanie – lepiej niż konwencjonalne opakowania PET.

Z kolei zewnętrzna obudowa Fibre Bottle jest organiczna (bio-based), zbudowana z włókien drzewnych pozyskanych z odpowiedzialnie zarządzanych lasów z certyfikatem FSC. Ma właściwości izolacyjne, dzięki którym piwo jest dłużej zimne w porównaniu z puszkami i szklanymi butelkami. Producentem zewnętrznej powłoki jest firma opakowaniowa Paboco. Generacja 2.0 Fibre Bottle w ocenach cyklu życia już teraz ma mniejszy ślad węglowy niż jednorazowa szklana butelka. Grupa Carlsberg planuje, że ślad węglowy w przypadku kolejnej generacji 3.0 Fibre Bottle będzie aż o 80% niższy niż szklanej butelki jednorazowej. Finalny cel to Fibre Bottle o śladzie węglowym tak niskim jak szklana butelka zwrotna. Co istotne, Fibre Bottle nie zastąpi, ale w przyszłości uzupełni istniejące już portfolio opakowań, takich jak szklane butelki i puszki, dając konsumentom szerszy wybór.

Fibre Bottle wpisuje się w realizację strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Carlsberg „Together Towards ZERO and Beyond”. Jednym z jej celów jest osiągnięcie ZERO śladu węglowego w browarach Grupy do 2030 roku – mówi Teresa Aldea, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju Carlsberg Polska. – W naszym raporcie ESG za 2021 rok pokazujemy wiele ambitnych projektów, które ograniczają nasze oddziaływanie na środowisko. Dla przykładu, dzięki poprawie efektywności zwrotu opakowań w 2021 r. ograniczyliśmy nasze emisje CO2 o 400 ton – dodaje.

Snap Pack – pionerski multipack

Carlsberg Polska jako pierwszy w branży piwowarskiej wprowadził również na polski rynek przełomowe rozwiązanie opakowaniowe – SNAP PACK, które zastępuje folię używaną do owijania wielopaków piwa Carlsberg. Snap Pack to multipack, który łączy puszki ze sobą za pomocą punktów klejowych. Snap Pack redukuje zużycie folii aż o 82% i tym samym zmniejsza emisję CO2. Pozostaje tylko folia tworząca rączkę, aby wygodnie przenosić 6-paka w dowolne miejsce. Innowacja Carlsberga została doceniona w konkursie Modern Retail Awards 2022 w kategorii „Sustainable Innovation”. 

„Odchudzanie” puszek i butelek 

Od lat ograniczana jest grubość szkła w butelkach zwrotnych browarów. We współpracy z dostawcami Carlsberg Polska udało się ograniczyć masę opakowań o 1224 tony szkła w latach 2017-2021. 

Zwracamy uwagę, gdzie i jak produkowane są̨ nasze puszki, sprawdzamy także, ile surowca z recyklingu zawierają̨. Od lat systematycznie stosujemy puszki o ograniczonej masie, co przekłada się na niższy ślad wę̨glowy z ich produkcji i transportu. Obecnie 70% puszek to puszki pocienione, czyli lżejsze. Od 2018 roku ilość aluminium w przeliczeniu na wyprodukowany 1 hl piwa zmalała o 7% – do 3,10 kg aluminium/hl. Zaś w wyniku stopniowego, od 2017 roku, zmniejszania grubości szkła w butelkach zwrotnych na koniec ubiegłego roku zaoszczędziliśmy 4587 ton tego surowca – mówi Jarosław Sepioło, manager ds. rozwoju pakowania Carlsberg Polska.

Dodatkowo butelki marki Carlsberg mają między innymi etykiety z certyfikatem Cradle to Cradle i kapsle Zero O2, które eliminują tlen z wnętrza butelki, przedłużając trwałość piwa.

Grupa Carlsberg nie ustaje w wysiłkach w dążeniu do zrównoważonych działań, w tym opakowań przyjaznych planecie, ale także zachęcaniu konsumentów do oddawania do sklepu butelek zwrotnych, aby mogły być ponownie użyte.

Opracowano na podstawie materiałów Grupy Carlsberg