GOZ – transformacja w branży opakowań 
1 Jan 1970 14:10

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Sektor opakowań wciąż dochodzi do siebie po pandemii koronawirusa, a jednocześnie musi radzić sobie ze zmianą modelu zakupów i rosnącym udziałem handlu internetowego, zaostrzaniem norm regulujących gospodarowanie odpadami opakowaniowymi oraz rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na zrównoważone opakowania. Rośnie presja na dostawców opakowań, od których producenci towarów, sprzedawcy i konsumenci oczekują dostarczania alternatywnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań pakujących, a tym samym przyczyniają się do ich przechodzenia na model gospodarki o obiegu zamkniętym – możemy przeczytać w najnowszym raporcie międzynarodowej firmy analitycznej GlobalData. 

Manish Dixit z GlobalData komentuje: Firmy opakowaniowe wdrażają inteligentne i zrównoważone opakowania z myślą o redukcji swego śladu węglowego. Z danych wynika, że siedem spośród dziesięciu największych umów inwestycyjnych w II kwartale br. podpadło pod temat „zrównoważonego rozwoju i etyki”, odzwierciedlając zainteresowania globalnych inwestorów. Nawet światowe marki w rodzaju Coca-Coli, Pepsi-Co, Unilever, Danone i Nestle angażują się w tworzenie opakowań wykonanych w 100% z plastików pochodzących z odzysku i wdrażają rozwiązania wielokrotnego użytku lub nadające się do recyklingu.

Prathyusha Paruchuri, starszy analityk ds. przełomowych technologii w GlobalData, dodaje: Zarówno organy regulacyjne, jak i instytucje pozarządowe zachęcają sektor opakowań do przechodzenia na gospodarkę obiegu zamkniętego, aby zmaksymalizować wydajność i zminimalizować marnotrawstwo zasobów. W miarę wzrostu znaczenia zrównoważonego rozwoju dla sektora opakowań wiele firm zajmujących się produkcją opakowań stawia na odnawialność oraz wzmacnia swoje strategie kupowania, budowania i wchodzenia w relacje partnerskie w przestrzeni GOP, by uniknąć pozostania w tyle za konkurentami i klientami.

Najnowszy raport GlobalData pt. „Przypadki cyfrowych innowacji w opakowalnictwie” („Digital Innovation Case Studies in Packaging”) prezentują przykłady firm wdrażających w praktyce innowacyjne technologie oraz oceniają ich opłacalność. 

Zrównoważone opakowania LivingPackets 

Firma LivingPackets, która dostarcza przyjazne dla środowiska opakowania przeznaczone dla sklepów internetowych, podjęła współpracę z NXP Semiconductors przy opraco- waniu i wprowadzeniu na rynek ekologicznego i opartego na koncepcji IoT opakowania „THE BOX”, stanowiącego praktyczne wcielenie koncepcji „zero waste” i zapewniającego pełną kontrolę nad przesyłką w łańcuchu dostaw od producenta do sprzedawcy. 

Dell śledzi tworzywa po recyklingu

Koncern Dell postanowił wykorzystać koncepcję gospodarki obiegu zamkniętego, aby zapobiegać zaśmiecaniu oceanów plastikiem poprzez recykling i ponowne wykorzystanie tworzyw sztucznych w swoim łańcuchu dostaw. W tym celu nawiązał współpracę z firmą VMware, dostawcą oprogramowania do wirtualizacji, i wdrożył technologię blockchain, aby ułatwić użytkownikom końcowym produktów wgląd w historię materiałów pochodzących z odzysku i zapewnić długoterminową stabilność swojego łańcucha dostaw.

Harpak-ULMA wdraża inteligentne opakowania

Firma Harpak-ULMA, producent maszyn pakujących, wspólnie z Rockwell Automation, dostawcą rozwiązań do cyfrowej transformacji i automatyki przemysłowej, wykorzystali IoT oraz rzeczywistość rozszerzoną do stworzenia inteligentnych rozwiązań pakujących. Te cyfrowe rozwiązania są zintegrowane z analityką czasu rzeczywistego w celu poprawy wydajności operacyjnej i podniesienia produktywności pracowników. 

Jak podsumowuje Paruchuri: Zrównoważony rozwój stał się kluczowy do tego stopnia, że producenci opakowań z tworzyw sztucznych borykają się z problemami z dostępem do kapitału, ponieważ inwestorzy zaostrzają swoje stanowisko wobec nieekologicznych opakowań. Wdrożenie przez firmy opakowaniowe kompleksowych technologii do swych łańcuchów dostaw skutkuje usprawnieniami operacyjnymi, większą niezawodnością dostaw i zaangażowaniem klientów. Globalni dostawcy przyspieszają tempo innowacji takich jak rozwój zaawansowanych materiałów, produktów z wbudowaną technologią i niestandardowych rozwiązań, aby promować opakowania wielokrotnego użytku, biodegradowalne i zrównoważone.

Opracowano na podstawie materiałów GlobalData