Realizacja strategii PepsiCo pep+ zgodnie z planem
1 Jan 1970 14:30

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Rok temu rozpoczęto proces wdrażania strategii PepsiCo Positive (pep+), czyli nowej, strategicznej transformacji wszystkich obszarów działalności PepsiCo w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz kapitału ludzkiego. Dzisiaj PepsiCo Polska podsumowuje swoje osiągnięcia.

Pep+ to strategiczna i kompleksowa transformacja firmy PepsiCo skupiona wokół zrównoważonego rozwoju i kapitału ludzkiego. Strategia obejmuje trzy filary: neutralność klimatyczą, rolnictwo regeneracyjne, a także pozytywne wybory dla planety i konsumentów. Realizacja stawianych celów nastąpi do 2030 roku.

Pozytywne wybory dla planety i konsumentów − recykling, edukacja, zrównoważone opakowania

W październiku 2021 roku Nestlé Polska oraz PepsiCo Polska inaugurowały innowacyjny projekt „ReFlex” – przedsięwzięcie mające na celu zwiększenie zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych po elastycznych opakowaniach wielomateriałowych oraz z tworzyw sztucznych. Priorytetem projektu jest powiększenie masy odpadów opakowaniowych, które nadają się do dalszego przetworzenia w przemyśle budowlanym, transportowym czy meblarskim. Twórcy projektu stawiają na edukację społeczeństwa w obrębie recyklingu opakowań np. po batonach, chipsach, czy płatkach śniadaniowych. Koordynatorem przedsięwzięcia jest Związek Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK. „ReFlex” jest w pełni sfinansowany przez obie firmy i pozwala na zwiększenie poziomu recyklingu wspomnianych opadów, przyczyniając się do rozwoju gospodarki obiegu zamkniętego w Polsce, czego długofalowym skutkiem jest zmniejszenie emisji oraz zmian klimatu.

Celem PepsiCo jest stałe wdrażanie bardziej zrównoważonych opakowań, w tym zmniejszenie o 50% wykorzystania pierwotnego plastiku na jedno opakowanie w całej ofercie produktów spożywczych i napojów do 2030 roku. Firma w ramach pozytywnych wyborów dla konsumentów i planety zainwestowała w nowe opakowania pochodzące z recyklingu dla portfolio napojów PepsiCo. W grudniu 2021 r. na półkach sklepowych pojawiły się napoje Pepsi, Pepsi MAX i Mirinda w butelkach wykonanych w 100% z rPET, czyli materiału pochodzącego z recyklingu. Te proekologiczne zmiany rozpoczęły się rok wcześniej od napojów Lipton Ice Tea. W 2022 roku rPET stanowi już ok. 85% w całej ilości plastiku użytego przez PepsiCo do produkcji butelek. Działania PepsiCo istotnie wykraczają ponad wymagania prawne Unii Europejskiej, producenci z krajów członkowskich zobowiązani są do wprowadzenia recyklatu na poziomie 25% do 2025 roku.

PepsiCo chce inspirować konsumentów oraz innych producentów napojów do wprowadzania realnych zmian na rzecz ochrony środowiska i zwiększania świadomości ekologicznej.

Neutralność klimatyczna − inwestycje w zrównoważony środowiskowo zakład produkcyjny

W nowo budowanej, największej i najbardziej zrównoważonej środowiskowo fabryce przekąsek PepsiCo k. Środy Śląskiej zastosowane zostały innowacyjne rozwiązania technologiczne o najwyższych parametrach ekologicznych, aby przeciwdziałać zmianom klimatycznym. Przy zakładzie będzie działać oczyszczalnia ścieków, której wydajność wyniesie 1600 m3 na dobę. Dodatkowo, unikalną technologią będzie sposób zbierania i odzyskiwania wody, która po zgromadzeniu oraz późniejszym uzdatnieniu w trakcie nanofiltracji będzie wykorzystywana w procesach technicznych. Nowatorskimi rozwiązaniami z obszaru ekologii będą także System Odzysku Ciepła (Heating Recovery System) – na potrzeby infrastruktury budynkowej, ciepła woda do mycia (CIP – Cleaning In Place) pozyskiwana z procesu chłodzenia oleju spożywczego oraz odzysk wody z procesu krojenia ziemniaków i zawracanie jej na wstępne płukanie ziemniaka. Fabryka wyposażona będzie w zaawansowane oraz najefektywniejsze technologicznie i ekologicznie linie produkcyjne do wytwarzania przekąsek. Zakład jest pierwszym na świecie obiektem PepsiCo zaprojektowanym w oparciu o pomiar emisji CO2 w całym cyklu życia, począwszy od projektu, poprzez budowę, a później jego eksploatację. Zakład zostanie oficjalnie otwarty w pierwszej połowie 2023 roku.

Ta kompleksowa transformacja wszystkich działań biznesowych gwarantuje dalszy rozwój PepsiCo w ramach wspólnych wartości, ze szczególnym naciskiem na zrównoważony wzrost i kapitał ludzki. Jesteśmy dumni z postępów w ramach naszych celów szczególnie w obszarze zrównoważonych opakowań. Dzięki przejściu na butelki wykonane z rPET firma zredukowała emisję gazów cieplarnianych (GHG) o 18 756 ton w 2022 roku − powiedział Julian Krzyżanowski, kierownik ds. komunikacji w PepsiCo Polska. Nasza firma chce rozwijać się w sposób zrównoważony przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko. Jest wiele do zrobienia, ale konsekwentnie realizujemy naszą strategię, wprowadzając liczne rozwiązania mające na celu oszczędność wody czy energii w zakładach oraz w siedzibie głównej.

Firma stawia również na transformację energetyczną. Energia elektryczna we wszystkich zakładach produkcyjnych PepsiCo jest pozyskiwana ze źródeł odnawialnych, głównie z farm wiatrowych zlokalizowanych na terenie Polski.

W 2023 roku zapewnienie tanich i zrównoważonych źródeł energii będzie nadal istotnym wyzwaniem dla firmy. Dlatego będziemy koncentrować się na zbudowaniu bardziej odpornego systemu, który będzie również lepiej spełniał cele środowiskowe planety. W PepsiCo planujemy dalsze inwestycje w zrównoważone pozyskiwanie energii, m.in. we własne instalacje fotowoltaiczne, budowę stacji ładowania dla samochodów elektrycznych, zarówno osobowych, jak i ciężarowych, a także we własną flotę służbowych samochodów o napędzie elektrycznym − powiedział Julian Krzyżanowski.

Ostatni rok wdrażania przez PepsiCo strategii pep+ pokazał, jak wiele można osiągnąć dla dobra klimatu i planety. Olbrzymi potencjał, który niesie w sobie strategia PepsiCo positive z pewnością zostanie wykorzystany w dalszych działaniach oraz pozwoli na nieustanny rozwój firmy w kierunku zrównoważonego wzrostu.

Opracowano na podstawie informacji firmy PepsiCo