Cyfryzacja i algorytmy w służbie zrównoważonego pakowania
1 Jan 1970 09:55

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Niemiecka firma Vytal wykorzystuje sztuczną inteligencję i algorytmy, by uczynić opakowania żywności na wynos bardziej zrównoważonymi. To korzyść nie tylko dla restauracji, ale również dla konsumentów i środowiska naturalnego. 

Znalezienie bardziej ekologicznych rozwiązań to paląca potrzeba wielu sektorów branży opakowań. Wystarczy spojrzeć na opakowania napojowe, które odpowiadają za generowanie nawet 48% odpadów stałych w miastach i 26% śmieci pływających w ocenach. Tradycyjne metody odzysku i ponownego użycia oparte na systemach kaucyjnych są coraz bardziej przestarzałe: przyczyniają się do wyższych cen produktów, są uciążliwe i mało skuteczne, gdyż wielu konsumentów nie zwraca pojemników wystarczająco szybko lub nie robi tego w ogóle. 

Pomocną dłoń wyciągają technologie cyfrowe oraz sztuczna inteligencja. Za pośrednictwem specjalistycznych platform dostawcy wypożyczają swoje opakowania, które konsumenci mogą bez problemu zabrać ze sobą, a później je zwrócić. Niemiecka firma Vytal jest jednym z pionierów tego procesu. Zajmuje się produkcją pojemników na żywność, które wypożycza następnie dostawcom jedzenia na wynos w systemie pay-per-use. 

Algorytm predykcyjny Vytal

Na opakowaniach Vytal nadrukowywane są kody QR w formie czytelnej dla urządzeń. Dzięki nim firma gromadzi wartościowe informacje na temat produktów w całym łańcuchu dostaw. Następnie opracowuje pozyskane w ten sposób dane za pomocą algorytmów uczenia maszynowego i wykorzystuje je do przewidywania potrzeb swoich firm partnerskich oraz do optymalizacji procesów dostawy i odbioru opakowań między uczestnikami łańcucha wartości. 

Dzięki wspomnianym algorytmom predykcyjnym Vytal jest w stanie kontrolować potrzeby restauracji uczestniczących w systemie i optymalizować planowanie logistyczne. Algorytm przewiduje, ile pojemników będzie potrzebne każdemu z partnerów przez kolejne siedem dni. Na tej podstawie w systemie Vytal automatycznie tworzone jest zlecenie robocze; jest ono następnie kierowane do systemu planowania trasy i automatycznie wysyłane do dostawców odpowiedzialnych za przesyłki danego dnia. 

Korzyści dla restauracji i konsumentów

Dzięki dość dokładnym szacunkom potrzeb firmy nie tylko ograniczają liczbę produktów „na zapas” i przestrzeń magazynową, ale dodatkowo eliminują potrzebę organizowania transportów ad hoc. System pozwala też ograniczyć prace manualne w firmach partnerskich przy jednoczesnej maksymalizacji wskaźników wykorzystania pojemników. Skutkuje to również zmniejszeniem negatywnego wpływu restauracji na środowisko, bowiem spada ich zapotrzebowanie na opakowania z tworzyw sztucznych, ponoszą niższe koszty opakowań, zaś dzięki platformie internetowej Vytal uzyskują wgląd w zachowania konsumentów.

Na stosowaniu systemu wygrywają również konsumenci, bowiem produkują mniej odpadów bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Jedyne, co muszą zrobić, to zwrócić zużyte opakowania partnerom; po wymyciu trafią one ponownie do obiegu. Jak przekonuje Vytal, cały system działa tak prosto, jak brzmi. 

Vytal rozwija się dzięki pandemii

Aby nadal rozbudowywać i optymalizować powyższy model, Vytal musi inwestować w trzy podstawowe obszary: bazę użytkowników – konsumentów końcowych i restauracji partnerskich, platformę internetową i dane oraz produkcję różnych opakowań. Historia Vytal dowodzi, że rozwój przebiega we właściwym kierunku.

Choć system został dobrze przyjęty przez konsumentów, którzy docenili jego prostotę i łatwość użycia, problemem było do niedawna znalezienie restauracji skłonnych do uczestniczenia w programie. Partnerom brakowało często niezbędnej cyfrowej infrastruktury pozwalającej na wykorzystanie platform internetowych oraz narzędzi takich jak inteligentne urządzenia, skanery kodów QR czy systemy POS. Gdy jednak wybuch pandemii w 2020 roku zmusił wiele firm gastronomicznych do inwestycji w cyfrowe rozwiązania, liczba restauracji partnerskich Vytal w samych Niemczech wzrosła do ponad 3,5 tys. Dzięki swej innowacyjności firma pośredniczyła dotychczas w obrocie ponad 320 tysięcy opakowań między restauracjami i konsumentami, dzięki czemu oszczędzono na produkcji ponad 4,7 mln jednorazowych opakowań. 

Opracowano na podstawie materiałów firmy Vytal