Heidelberg uruchamia kampanię nt. efektywności energetycznej
1 Jan 1970 10:08

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Już w 1997 r. Protokół z Kioto oceniał, że do roku 2020 procesy przemysłowe powinny być o co najmniej 20% wydajniejsze niż w roku 1990. W związku z powszechny zainteresowaniem społeczeństw kwestiami zrównoważonego rozwoju, ambitnymi celami w zakresie ochrony klimatu oraz obecnym kryzysem energetycznym, na branżę mediów drukowanych wywierany jest coraz większy nacisk, aby cały proces produkcyjny był jeszcze bardziej energooszczędny - i to jak najszybciej.

To skłoniło firmę Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) do uruchomienia kampanii skierowanej do drukarni, w ramach której dzieli się informacjami, radami i wskazówkami ekspertów na temat sposobów na znaczące podniesienie efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach zajmujących się drukiem, które dodatkowo pozwalają obniżyć koszty. W najbliższych miesiącach koncern zamierza skoncentrować się w swej akcji na kilku głównych kwestiach.

Temat zrównoważonego rozwoju i efektywności energetycznej stał się kluczowym czynnikiem utrzymania konkurencyjności i obniżenia kosztów dla dostawców w branży mediów drukowanych - i dotyczy to zarówno naszych klientów, jak i samej firmy Heidelberg - mówi dr Ludwin Monz, prezes firmy Heidelberg. Wraz ze swoimi klientami Heidelberg dąży do rozszerzenia swojej wiodącej roli w branży również o efektywność energetyczną. Dzięki naszemu doświadczeniu w zakresie technologii i gromadzenia danych jesteśmy w stanie zaoferować naszym klientom atrakcyjne opcje osiągnięcia energooszczędnej produkcji oraz możemy zapewnić kompleksowe doradztwo i konsulting. Wszyscy musimy pracować nad tymi zagadnieniami, jeśli chcemy realizować cele ochrony klimatu.

Speedmaster XL 106 – efektywność energetyczna w standardzie

Na starcie swej kampanii Heidelberg prezentuje efektywność energetyczną modelu Speedmaster XL 106. Dla przykładu porównanie Speedmastera CD 102-6+L z 1990 roku z obecnym Speedmasterem XL 106-6+L dowodzi, że zużycie energii na 1000 arkuszy zostało zredukowane z 13,8 kWh do 8 kWh - czyli o 40%. Za to osiągnięcie odpowiada cały szereg innowacji i ulepszeń zastosowanych w całym systemie.

Oprócz inwestycji w najnowocześniejsze urządzenia, drukarnie mogą również zwiększyć swoją efektywność energetyczną poprzez optymalizację sposobu użytkowania sprzętu. Dotyczy to zwłaszcza jednej zasady, która podkreśla kluczową różnicę pomiędzy maszynami drukarskimi a choćby samochodami, które zużywają tym więcej energii, im szybciej się poruszają. W przeciwieństwie do nich maszyna drukująca wykorzystuje poziom zużycia energii do obsługi podstawowych funkcji operacyjnych. Zużycie energii wzrasta wraz ze wzrostem prędkości drukowania, ale ponieważ podstawowy poziom jej zużycia rozkłada się na większą liczbę zadrukowanych arkuszy, ogólna efektywność energetyczna ulega poprawie. Oznacza to, że maszyna drukująca jest najbardziej wydajna, gdy zlecenie jest realizowane z pełną prędkością - najlepiej w sposób całkowicie zautomatyzowany - i gdy po zakończeniu tego zadania system albo natychmiast przechodzi do następnego zadania, albo przełącza się w tryb gotowości, jeśli na realizację nie czeka kolejne zlecenie.

Gdy mówimy o efektywności energetycznej w drukarni, to choć używany sprzęt jest ważny, jego wykorzystanie w możliwie najlepszy sposób jest co najmniej równie istotne. To właśnie w tej kwestii firmy mogą często naprawdę wiele zmienić. I tutaj wkracza kampania Heidelberga na rzecz podniesienia efektywności energetycznej, tworząc podstawę do pełnego wykorzystania istniejącego wcześniej potencjału - mówi dr Eva Boll, szefowa ESG w firmie Heidelberg.

Speedmaster XL 106 z pomiarem zużycia energii

Od kwietnia 2023 roku Speedmaster XL 106 będzie dostarczany w standardzie z urządzeniem do pomiaru energii (początkowo tylko w Niemczech). Dzięki temu użytkownicy będą mogli stale monitorować zużycie energii przez ich maszynę - mierzone w kilowatogodzinach na 1000 arkuszy - ze poziomu stanowiska sterowania. Taki odczyt zachęca operatorów do eksploatowania sprzętu w energooszczędny sposób; innymi słowy, z maksymalną prędkością. Co więcej, rozmaite działania na rzecz efektywności energetycznej pomogą dodatkowo drukarniom zmniejszyć emisję CO2 związaną z ich procesami przemysłowymi.

Drugi temat kampanii podkreśla potencjał oszczędności, jaki oferują jednostki peryferyjne dla maszyny Speedmaster, co umożliwia energooszczędną produkcję. Kampania porusza także kwestie „pielęgnacji”, pokazując, w jakim stopniu poddawane regularnym zabiegom konserwacji maszyny mogą oszczędzać zasoby i poprawiać bilans energetyczny. W uzupełnieniu kampanii Heidelberg oferuje odpowiednie usługi konsultingowe, dzięki którym podejmuje współpracę z klientami w celu zidentyfikowania potencjału oszczędności energii w drukarni i opracowania planów jego wykorzystania.

Opracowano na podstawie informacji firmy Heidelberg