Skuteczny recykling zaczyna się od projektu
1 Jan 1970 11:44

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pomimo kryzysu związanego z rosnącymi kosztami życia europejscy konsumenci coraz częściej dostrzegają zagrożenia dla środowiska naturalnego planety oraz potrzebę życia i konsumpcji w bardziej zrównoważony sposób. Dwóch na trzech Europejczyków (63%) zamierza prowadzić bardziej zrównoważony styl życia, przy czym ponad połowa (58%) na pierwszym miejscu stawia recykling, aby zmniejszyć wpływ zmian klimatycznych.

Pomimo obecnych wyzwań stojących przed konsumentami, respondenci we wszystkich pięciu badanych krajach – Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech – zgadzają się, że życie zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju stało się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Mieszkańcy Europy kontynentalnej wydają się być bardziej zaangażowani w ekologiczny styl życia niż mieszkańcy Wielkiej Brytanii, gdzie nieco ponad połowa (57%) twierdzi, że jest on dla nich ważny, w porównaniu z 69% we Włoszech, 67% w Hiszpanii, 66% we Francji i 59% w Niemczech.

W badaniu przeprowadzonym w imieniu Pro Carton, Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Kartonu i Tektury, zapytano ponad 5 tys. konsumentów o ich stosunek do środowiska i postrzeganie opakowań –

badając cały cykl ich życia, od wylesiania po transport, w porównaniu z innymi globalnymi problemami takimi jak wojna w Ukrainie, Covid-19 i kryzys gospodarczy.

2022 – rok inflacji, ekstremalnych zmian klimatycznych i działań wojennych

Wśród największych wyzwań wskazanych przez konsumentów zmiany klimatyczne (63%) znalazły się na drugim miejscu po kosztach życia (71%), ale przed działaniami wojennymi (59%), gospodarką (55%) i ubóstwem (52%). W tym przypadku niemieccy konsumenci przywiązują większą wagę do działań wojennych (74%), w porównaniu z zaledwie 32% Brytyjczyków – co jest najpewniej wynikiem bliskości toczącego się konfliktu. Dla porównania: 84% respondentów w Wielkiej Brytanii martwi się o koszty życia, w porównaniu do 60% konsumentów niemieckich.

Badanie wykazało również, że konsumenci w całej Europie mają coraz większe obawy dotyczące wpływu opakowań z tworzyw sztucznych na środowisko (55%), a ponad trzy czwarte (79%) przyznaje, że kryzys związany z kosztami utrzymania, wojna w Ukrainie i skutki pandemii utrudniają skupienie się na bardziej zrównoważonym stylu życia.

Jeśli chodzi o sposoby walki ze zmianami klimatu, recykling zwiększył swoje znaczenie, awansując z drugiej pozycji w tym samym badaniu Pro Carton 2019 na pierwsze miejsce w 2022 roku. Ściśle podąża za nim sadzenie większej ilości drzew – poprzedni zdobywca pierwszego miejsca – oraz stosowanie większej ilości naturalnych, odnawialnych materiałów, które utrzymały się na trzecim miejscu.

Krok w stronę GOZ

58% europejskich konsumentów stosuje recykling w większym stopniu niż 12 miesięcy temu, a ponad połowa (54%) twierdzi, że wpływ opakowania produktu na środowisko stał się ważniejszy w ciągu ostatnich

12 miesięcy. Jest to odczuwalne dla marek, które nie reagują na to ekologiczne wezwanie – jeden na dwóch konsumentów zmienia markę lub produkt ze względu na użyte opakowanie. Stojąc przed wyborem dwóch różnych form opakowań, konsumenci jeszcze bardziej preferują opakowania na bazie papieru – warto więc to uwzględnić już na etapie ich projektowania.

Deklaracja preferencji ekonomicznie i ekologicznie zrównoważonego produktu opakowaniowego przesunęła się z 81% w 2019 roku do 86% w badaniu z 2022 roku. Konsumenci w Hiszpanii i Niemczech są jeszcze bardziej skłonni do zakupu produktów pakowanych w karton (odpowiednio 90% i 89%), podczas gdy Brytyjczycy pozostają w tyle z wynikiem zaledwie 79%.

Papier – mistrz cyrkularności

W przypadku opakowań z kartonu znaczenie możliwości recyklingu było oczywiste, przy czym łatwość recyklingu została wskazana jako najważniejsza cecha opakowania przez 85% respondentów badania. Opakowania wykonane z naturalnych, odnawialnych materiałów również zajęły wysokie miejsce, przy czym 81% respondentów zrównoważyło to z rolą opakowania, jaką jest ochrona produktu (81%). Konsumenci są skłonni zapłacić za te korzyści. Prawie trzy czwarte (72%) twierdzi, że zapłaciłoby więcej za wybrany produkt, gdyby jego opakowanie miało mniejszy wpływ na środowisko. Jedna czwarta stwierdziła, że byłaby gotowa zapłacić od 5 do 10% więcej, a 8% poszło o krok dalej, gotowe zapłacić od 10 do 20% więcej.

Konsumenci w Europie wykazują również duże zaufanie do recyklingu materiałów opakowaniowych. 77% konsumentów wyraża przekonanie, że wie, które materiały opakowaniowe można poddać recyklingowi. Na czele skali zaufania znalazły się papier i karton z wynikiem 82%, następnie szkło (80%) i tektura falista (78%). Tylko 48% wierzyło, że plastikowe kubki do kawy mogą być poddane recyklingowi, a jedynie 47% – opakowania giętkie z tworzyw sztucznych.

Wyniki naszego najnowszego badania konsumenckiego jednoznacznie pokazują, że jeśli chodzi o recykling i poszanowanie planety, konsumenci są gotowi zrobić to, czego się od nich oczekuje – podsumowuje Winfried Muehling, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Pro Carton. – Badania wskazują nie tylko na wpływ obecnych kryzysów światowych, ale także na niezłomne postawy konsumentów od czasu, gdy debata na temat zrównoważonego rozwoju wysunęła się na pierwszy plan. Wyniki pokazują nam także, że konsumenci oczekują, iż marki i producenci odpowiedzą na ich potrzebę wyboru bardziej przyjaznych środowisku opakowań i dostarczą wskazówki dotyczące recyklingu. Szczególnie godne uwagi jest zaufanie, jakie konsumenci w Europie okazują systemowi zbiórki i recyklingu materiałów opakowaniowych na bazie

papieru. Wysoki wskaźnik recyklingu opakowań z papieru i kartonu wynoszący 82% w połączeniu z silną odpornością włókien wykorzystywanych do produkcji kartonu sprawia, że materiał ten jest prawdziwym mistrzem cyrkularności.  AN