Wizerunek szczytu Matterhorn, który zdobi charakterystyczne trójkątne opakowanie popularnych czekoladek marki Toblerone, będzie musiał zniknąć wraz z towarzyszącą mu flagą Szwajcarii. Tego wymaga szwajcarskie prawo od produktu, który jeszcze w tym roku przestanie być wytwarzany w kraju Helwetów i będzie powstawał w nowo budowanej fabryce koncernu w słowackiej Bratysławie.
Obowiązujące od 2017 r. prawo uchwalone w celu ochrony prestiżu lokalnych produktów zabrania stosowania narodowych symboli do promowania artykułów, które nie są „esencjonalnie szwajcarskie”. W przypadku żywności oznacza to konieczność zaspokojenia dwóch kryteriów: produkt w 4/5 musi pochodzić z surowców pozyskiwanych w Szwajcarii, a procesy przetwórcze zapewniające mu „zasadnicze cechy” muszą być wykonywane na terenie tego kraju.
Marka Toblerone, które jest własnością amerykańskiego koncernu Mondelez, zmieni Matterhorn – po raz pierwszy wykorzystany na jej opakowaniach w latach 70. ubiegłego wieku - na geometryczny wizerunek szczytu. Nowy projekt opakowania wprowadza zmodernizowane i opływowe logo góry, które jest spójne z geometryczną i trójkątną estetyką – skomentowała rzeczniczka Mondelez Livia Kolmitz.
Jak poinformował Mondelez w oświadczeniu dla mediów wydanym w czerwcu 2022 r., decyzja o przeniesieniu produkcji na Słowację stanowi „odpowiedź na rosnący światowy popyt.” Wybór środkowoeuropejskiego kraju wynikał również z niższych niż w Szwajcarii płac pracowników.
Produkcja słynnych czekoladek rozpoczęła się w 1908 r. w szwajcarskim mieście Berno. Nazwa marki to połączenie dwóch słów: nazwiska rodowego Tobler, pomysłodawców tego produktu, oraz włoskiego słowa „torrone” oznaczającego nugat. Marka produkuje ok. 7 mld tabliczek czekolady rocznie, a 97% produkcji trafia na eksport do 120 krajów.
Opracowano na podstawie informacji prasowych