Po sukcesie listopadowej konferencji Polskiej Izby Druku, która towarzyszyła jubileuszowi 30-lecia PID oraz Gali Złotego Gryfa, do grona członków organizacji dołączają nowe firmy. Jedną z nich jest Amcor, czołowy światowy producent opakowań.
To nie była dla nas oczywista decyzja – mówi Jerzy Czubak, prezes Amcor Speciality Cartons. Przez lata wystarczało nam członkostwo w ECMA (European Carton Makers Association), które z uwagi na specjalizację jest dla nas kluczowym stowarzyszeniem, oraz w Polskim Bractwie Kawalerów Gutenberga.
(…) do tej pory nie widzieliśmy konieczności członkostwa w stowarzyszeniach krajowych, ale trudno nie dostrzec, że przemysł poligraficzno-opakowaniowy jest w Polsce bardzo silny. Uznaliśmy, że nasza obecność jest tu na tyle duża, że warto przystąpić do organizacji zrzeszającej wszystkich poligrafów bez względu na technologię i reprezentującej interesy całego środowiska. Ważne było dla mnie to, aby była to żywa organizacja. O działalności Polskiej Izby Druku nie wiedziałem zbyt wiele, ale mam zaufanie do ludzi i odkąd prezesem PID został Jacek Kuśmierczyk, nie potrzebowałem większej zachęty. Znam go kilkadziesiąt lat, wiem, jaki jest aktywny, zaangażowany, skuteczny i jakie ma kontakty w branży i wśród decydentów.
Prezes Czubak podkreśla, jak ważna jest współpraca z decydentami, ustawodawcami i wspólne wypracowywanie rozwiązań uwzględniających wielostronne interesy: Na razie jest to po prostu narzucanie regulacji, nie zawsze dobrze przemyślanych i skutecznych. Chciałbym, aby Izba aktywnie działała w interesach środowiska poligraficzno-opakowaniowego, aby alarmowała ustawodawców o zagrożeniach i komunikowała korzyści, jakie branża ta może przynieść polskiej gospodarce. Bardzo ważne jest, abyśmy występowali jako lobbyści w imieniu wszystkich konsumentów, którzy są w stanie dodatkowo zapłacić (i mam na poparcie tej tezy badania) za to, aby opakowanie było bardziej ekologiczne. Wystarczyłby jeden cent więcej, ale w skali globalnej to koszty rzędu miliardów i nie ma na to na razie zgody.
Rolę Izby prezes Czubak widzi także w przewidywaniu kierunków przyszłego rozwoju poligrafii, skutków regulacji ekologicznych i wskazywaniu dobrych praktyk. My jako międzynarodowa organizacja, obecny rynkowy lider, mamy potężną bazę praktycznie na cały świecie: działań badawczo-rozwojowych (tylko w działach B&R zatrudniamy ponad tysiąc osób), platformy komunikacji z klientami i decydentami. Chętnie włączymy się w działania Izby całą naszą organizacją – deklaruje.
Amcor jest jedną z największych na świecie firm produkujących opakowania - zatrudnia 33 tys. pracowników, posiada ponad 300 fabryk w 43 krajach na 5 kontynentach. Centrala firmy znajduje się w Melbourne w Australii. W Polsce Amcor zatrudnia 800 pracowników w czterech zakładach - trzech znajdujących się w Łodzi i jednym w Złotowie w woj. Wielkopolskim. Jeden z łódzkich zakładów należy do grupy produktowej Tobacco produkującej opakowania dla przemysłu tytoniowego, pozostałe do grupy Flexibles, zaopatrującej głównie branżę spożywczą w opakowania giętkie. Klientami Amcor są globalne koncerny, a w branży posiada on opinię lidera innowacji i nowych technologii.
Opracowano na podstawie informacji miesięcznika Poligrafika