Zmieniające się oblicze opakowań na kosmetyki
1 Jan 1970 16:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Trend zrównoważonego rozwoju, obecny od lat w branży opakowaniowej, dotyczy również opakowań na kosmetyki. Producenci do wytwarzania opakowań coraz częściej wykorzystują monomateriały nadające się do recyklingu, papier i surowce odnawialne często pozyskiwane z odpadów z przemysłu rolnego, leśnego lub spożywczego. Dobrą opinią u klientów cieszą się również rozwiązania wielokrotnego użytku, ponieważ pozwalają na zmniejszenie ilości odpadów.

Te nowe, zrównoważone opakowania są wykorzystywane zarówno w przypadku konwencjonalnych, jak i naturalnych produktów kosmetycznych. Nie ma jednak wątpliwości, że to kosmetyki naturalne są dzisiaj na fali. Ich ekspansja zmniejsza rynkowy udział kosmetyków konwencjonalnych – informuje internetowa platforma statystyczna Statista. W Europie numerem jeden pod względem naturalnej pielęgnacji ciała i urody są Niemcy, przed Francją i Włochami. W skali globalnej największym rynkiem kosmetyków naturalnych są Stany Zjednoczone.


Zrównoważona konsumpcja

Mało który producent może pozwolić sobie na ignorowanie powszechnego trendu opartego na zrównoważonym rozwoju, bo niezależnie od tego, czy produkuje naturalne kosmetyki, jego konsumenci chcą ekologicznie zapakowanych produktów, najlepiej bez żadnego plastiku. To tłumaczy, dlaczego jakiś czas temu firma Stora Enso opracowała z myślą o branży kosmetycznej nowatorski papier kompozytowy, z którego jej odbiorcy formują tubki opakowaniowe np. na kremy do rąk. Papier kompozytowy jest pokryty barierą EVOH, która do tej pory była stosowana powszechnie tylko w produkcji kartonowych pudełek na napoje. Tubki mogą być zdobione wysokiej jakości drukiem cyfrowym. Jeden z producentów kosmetyków naturalnych jako pierwszy wykorzystuje tę technologię również do celów marketingowych, ponieważ dzięki zastosowaniu specjalnego oprogramowania może tworzyć nieograniczoną liczbę wzorów w druku cyfrowym. Każda tubka staje się w ten sposób unikalnym dziełem sztuki.

Twarde mydła, twarde szampony lub naturalne kosmetyki w proszku, które można łatwo samodzielnie zmieszać z wodą, aby uzyskać produkt do pielęgnacji ciała lub włosów, cieszą się obecnie popularnością i pozwalają ograniczyć ilość opakowań. Ale konsumenci chętnie sięgają również po produkty płynne w butelkach wykonanych z recyklatów lub monomateriałowe wkłady uzupełniające w torebkach. Tubka firmy Hoffman Neopac również wpisuje się w trend zrównoważonego rozwoju, ponieważ jest wykonana w ponad 95% z zasobów odnawialnych. 10% jej składu stanowi drewno sosnowe. Dodatek w postaci pyłu drzewnego nadaje powierzchni tej tzw. tubki Picea lekko szorstkie wykończenie. Pod względem funkcji barierowej, dekoracyjności, bezpieczeństwa dla żywności lub możliwości recyklingu oferuje ona te same własności co konwencjonalne tubki polietylenowe. Użyte drewno sosnowe pochodzi z certyfikowanych lasów z obszaru Unii Europejskiej, a włókna celulozowe pozyskiwane są z trocin z niemieckich stolarni.

Alternatywne materiały

Choćby drobny wkład w rozwiązanie problemu odpadów plastikowych zanieczyszczających oceany to cel nowego materiału na etykiety, który jest produkowany przez firmę UPM Raflatac z certyfikowanego i cyrkularnego (czyli wpisującego się w zasady gospodarki o obiegu zamkniętym) polipropylenu firmy Sabic. Materiał pod nazwą Ocean Plastic jest gromadzony i przetwarzany w olej pirolityczny podczas specjalistycznego procesu recyklingu. Firma Sabic wykorzystuje olej jako alternatywny surowiec przy produkcji certyfikowanego polipropylenu, który służy następnie do formowania folii wykorzystywanej przez UPM Raflatac jako nowy materiał etykietowy. Materiał UPM jest poddawany certyfikacji zgodnie z wymogami programu International Sustainability & Carbon Certification (ISCC). Ponieważ certyfikowany i cyrkularny polipropylen firmy Sabic ma takie same własności jak porównywalny PP produkowany od niedawna z oleju mineralnego, zamiana nie spowodowała konieczności wprowadzenia jakichkolwiek zmian w procesach produkcji folii i materiałów etykietowych.

Mniej odpadów opakowaniowych

Raz użyte i wyrzucone – taki los spotyka większość opakowań po kosmetykach i środkach do pielęgnacji ciała. Wielu producentów próbuje temu przeciwdziałać i stosuje systemy wielokrotnego napełniania. Stanowią one alternatywę dla opakowań jednorazowych, zmniejszając ilość zużytego surowca oraz koszty transportu i logistyki, i są szeroko rozpowszechnione w różnych krajach. W Japonii kupowanie mydła w płynie, szamponu i środków czystości w cienkich foliowych torebkach, a następnie uzupełnianie nimi ich dozowników w domu lub stosowanie specjalnej przystawki, by zamienić je w opakowanie nadające się do bezpośredniego użytku, stanowi element codziennej rutyny.

Jednak rozwiązania do wielokrotnego napełniania to coś więcej niż tylko nadające się do recyklingu opakowania uzupełniające. Apteki i supermarkety testują obecnie stacje napełniające i badają stosunek klientów do sprzedaży produktów do pielęgnacji, środków czystości, detergentów i płynów do mycia naczyń wprost z kranu – wlewanych do pojemników przyniesionych z domu lub kupionych na miejscu. Są już pierwsze konkretne plany dotyczące systemu kaucji za opakowania po kosmetykach. Ma on działać dzięki współpracy producentów opakowań i marek z firmami zbierającymi odpady: podczas gdy jedni będą zbierać zużyte opakowania po kosmetykach, inni poddadzą je recyklingowi, a recyklat zostanie następnie przetworzony na nowe opakowania przez kolejnych partnerów.

Napełnianie wydajne energetycznie

Rosnąca liczba jednostkowych formatów oraz mnogość nowych produktów kosmetycznych stawiają coraz większe wymagania dotyczące napełniania. Firma Rationator specjalizuje się w modułowych liniach napełniających; przykładem może być połączenie linii napełniającej Robomat z maszyną zamykającą typu Robocap, dzięki któremu na napełnionych butelkach z kosmetykami można zamontować różne zamknięcia takie jak nakrętki, zamknięcia typu „push cap” oraz pompki dozujące. Ta nowa generacja maszyn skupia się również na zrównoważonym rozwoju i efektywnym wykorzystaniu energii.

Coraz większa część obrotów Grupy Marchesini także pochodzi z rozwijającego się sektora kosmetycznego. Dział Urody (Beauty Division) Grupy jest w stanie dostarczyć maszyny obsługujące kompletny cykl produkcji kosmetyków. Nowe modele są przystosowane również do pakowania produktów kosmetycznych w materiały przyjazne dla środowiska; są to na przykład maszyny do pakowania w kartonowe tacki, termoformierki i maszyny do produkcji blistrów oraz tacek z PLA lub rPET, a także linie do produkcji jednorazowych saszetek wykorzystujące monomateriały plastikowe nadające się w 100% do recyklingu.

Wszechstronność jest w cenie, dlatego firma Schubert Cosmetics opracowała niedawno system typu monoblok do napełniania butelek o różnych kształtach dla producenta kosmetyków. Obecnie oferuje on jedenaście substancji o różnej lepkości, które wlewa do pięciu butelek z plastiku i dwóch ze szkła w różnych kształtach. Pojedynczy pojemnik może być wykonany z maksymalnie trzech elementów takich jak korpus, pompka oraz szczelne zamknięcie. Nowy system integruje całą procedurę napełniania i pakowania w jednej linii. W kolejnych krokach butelki z tworzywa sztucznego i szkła są czyszczone, precyzyjnie napełniane, zamykane i automatycznie pakowane do ładowanych z boku, wstępnie sklejonych pudełek składanych. Wysokie wymagania dotyczące utrzymania kompletności i nienaruszalności produktów oraz ich opakowań zaspokaja kilka systemów kamer doglądających kolejne etapy procesu, które wykrywają wadliwe jednostki i usuwają je bez zatrzymywania pracy linii.

U podstaw tej wyjątkowo łatwej i opłacalnej zmiany formatu tkwi druk 3D realizowany za pośrednictwem platformy „Partbox” firmy Schubert. Dzięki temu producenci kosmetyków mogą wytwarzać własne części zamienne lub części w nowych formatach. Z nielicznymi wyjątkami w ten sposób można łatwo odtworzyć wszystkie części zmienne takie jak chwytaki do pipet albo tacki na pojemniki.

Identyfikowalność i wiarygodne deklaracje

Opakowania na kosmetyki bywają naprawdę niewielkie. Na przykład balsamy do ust nie mają zbyt dużej powierzchni, ale mimo to wymagają deklaracji właściwości użytkowych. Manipulacja tymi małymi produktami w celu optymalnego ustawienia przy nadruku deklaracji może szybko stać się wyzwaniem. Dlatego Bluhm Systeme, specjalista w dziedzinie deklaracji, opracował specjalny system do etykietowania i zadrukowywania bardzo małych produktów kosmetycznych. Nowy system etykietowania Geset 700 składa się z dozownika etykiet, laserowego markera i powiązanej z nim technologii służącej do transportu. System etykietuje do 150 cylindrycznych produktów kosmetycznych na minutę, używając wstępnie wydrukowanych etykiet i indywidualnych numerów partii. Nowy system niezawodnie transportuje małe cylindryczne produkty w całym procesie znakowania: wibrujący pas transmisyjny przenosi sztyfty w pozycji stojącej do modułu obracającego, który za pomocą spirali obraca je o 90 stopni. W pozycji leżącej produkty przechodzą nad tzw. rolkami pryzmatycznymi, które transportują je przez system z zachowaniem wstępnie zdefiniowanej odległości między nimi. Aby zapewnić możliwość identyfikacji, sztyfty balsamów do ust muszą otrzymać indywidualne informacje o partii. Laserowy marker dodaje te dane do etykiet, zanim zostaną one podane przez dozownik. Ze względów bezpieczeństwa kamera natychmiast sprawdza poprawność wydrukowanych informacji.

Opracowano na podstawie materiałów interpack

Tłumaczenie: TK