Dobre widoki rynku opakowań metalowych
1 Jan 1970 12:09

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma badawcza Future Market Insights (FMI) przewiduje, że popyt na opakowania metalowe – którego wartość szacowano w 2021 r. na około 121 mld USD – w kolejnej dekadzie wzrośnie do 178 mld USD, przy średniej rocznej stopie wzrostu CAGR na poziomie 3,6%. Do kluczowych czynników kształtujących rynek FMI zalicza coraz większą popularność metalu jako surowca do produkcji szerokiej gamy opakowań (żywności i napojów, produktów kosmetycznych i ochrony zdrowia, artykułów domowych oraz przemysłowych), związaną ze zrównoważonym stylem życia użytkowników, którzy chętnie zastępują tworzywa sztuczne bardziej ekologicznymi odpowiednikami. 

Ponieważ popyt na opakowania metalowe jest ściśle powiązany z poziomem PKB oraz skalą produkcji przemysłowej, pandemia koronawirusa w latach 2020-22 miała niewątpliwie szkodliwy wpływ na ten sektor. W wyniku silnych spadków sprzedaży związanych z lockdownem producenci opakowań metalowych zanotowali duże straty. Częściowo zrekompensowała je sprzedaż produktów takich jak beczki i IBL (duże pojemniki do przewozu towarów luzem) odbiorcom przemysłowym. Na liczbę zamówień nie mogli narzekać również producenci opakowań na żywność i leki, inaczej niż np. opakowań na kosmetyki, które w czasie pandemii straciły pozycję artykułów pierwszej potrzeby. 

Aluminium: ten metal ma wzięcie

FMI zwraca uwagę na wysoki popyt producentów opakowań na aluminium. To wszechstronny materiał, nadający się do wytwarzania pojemników w różnych formach i kształtach, ceniony przez projektantów kreatywnych opakowań. Opakowania z metalu, takie jak lekkie puszki aluminiowe, zapewniają łatwy dostęp i wygodę użytkowania, zwłaszcza artykułów spożywczych i napojów. Zdaniem Światowej Organizacji Aluminium recyklingowi poddawanych jest 63% puszek przemysłowych i 49,4% puszek z obiegu konsumenckiego. Te wysokie parametry wydajności w zakresie zrównoważonego rozwoju podnoszą globalnie skalę wykorzystania aluminium w sektorze opakowań metalowych.

Raport FMI przewiduje, że w okresie objętym prognozą segment produktów wykonanych z aluminium będzie się rozwijał w tempie 2,6% CAGR. Aluminium to giętki, lekki i łatwy do odzysku materiał, który w dodatku jest higieniczny, nietoksyczny i pomaga zachować aromat potraw. Chroni żywność przed dostępem światła i promieni UV, olejami i tłuszczami, parą wodną, powietrzem i zarazkami, dzięki czemu zachowuje ona świeżość przez długi czas. Produkty spożywcze przechowywane w opakowaniach z aluminium (w tym napoje) dłużej utrzymują temperaturę i wolniej się rozkładają. Z punktu widzenia logistyki dostaw nie mniejsze znaczenie ma fakt, że dzięki niskiej masie transport tego typu pojemników jest tańszy. 

Spodziewany wzrost przychodów

Rynek opakowań metalowych odnotował gwałtowny wzrost w 2021 r., a jego globalne przychody zwiększyły się o 3,1% r/r. Prognoza FMI szacuje, że w latach 2022-32 przychody niemal się podwoją – o 53 mld USD. 

Z kolei w całym segmencie aluminium globalny popyt r/r wyniósł 3,9% w 2021 r. Sprzedaż w segmencie opakowań aluminiowych osiągnęła wysokość 65,1 mld USD, zaś w segmencie opakowań stalowych wzrost o 2,7% zwiększył jego wartość do 46,1 mld USD. Szacowany wartościowy udział rynku opakowań metalowych w całkowitym światowym rynku opakowań sięgnął w 2021 roku 13-15% (966 mld USD). 

Producenci metalu korzystają na zmianie stylu życia konsumentów

Konsumenci w swoich codziennych wyborach coraz częściej zwracają uwagę na środowisko naturalne, chętnie wybierając rozwiązania, które generują minimalną ilość odpadów i nie zaśmiecają przyrody. Traci na tym plastik, zyskują metal i szkło. 

Rosnące obawy dotyczące zanieczyszczania środowiska tworzywami sztucznymi wspierają ekspansję metalu jako przyjaznego materiału opakowaniowego. Jego popularność zwiększają wysoka trwałość i potencjał recyklingu. 

Firmy produkujące opakowania z metalu korzystają z tych atrybutów jako motorów swego rozwoju. Dwa najpopularniejsze metale to aluminium i stal, które w 100% nadają się do odzysku i zapobiegają zakażeniom oraz psuciu się żywności. Dzięki korzyściom, jakie zapewniają, rosną szanse na to, że zostaną zastąpione przez inne, być może wygodniejsze i tańsze materiały. 

Na popularność opakowań metalowych największy wpływ mają sektory żywności i napojów (z blisko 33% udziałem w całkowitej sprzedaży opakowań z metalu). Niewątpliwie w miarę, jak świat staje się coraz bardziej zurbanizowany i zamożny, zmieniają się przyzwyczajenia żywieniowe ludności, która chętniej sięga po zapakowaną żywność. Metal, ze swymi właściwościami konserwującymi i strukturalną integralnością, nadaje się do tego znakomicie. 

Duży popyt generują również wytrzymałe pojemniki metalowe, takie jak beczki i kontenery IBC, które są używane do przewożenia oleju, chemikaliów i płynów luzem. 

Jak rosnąca popularność puszek wpłynie na rynek opakowań metalowych

FMI przewiduje, że rynek puszek w opisanym okresie będzie się rozwijał w wyjątkowo szybkim tempie 2,8% CAGR i zanotuje do 2032 roku aż 1,3-krotny wzrost w stosunku do roku 2021. 

Metalowe puszki mają wysoki potencjał recyklingu, co jest jednym z kluczowych czynników napędzających rynek. W porównaniu do wykorzystania surowców pierwotnych, recykling metali oszczędza energię, zmniejsza emisję CO2 oraz ogranicza zużycie wody. 

Metalowe puszki cieszą się dużym zainteresowaniem w Europie ze względu na rosnące spożycie zarówno napojów alkoholowych, jak i bezalkoholowych, takich jak piwo i napoje gazowane. Perspektywy rozwoju rynku puszek metalowych poprawiają również rosnąca świadomość konsumentów w kwestii stosowania materiałów nierakotwórczych w opakowaniach, a także rosnące zapotrzebowanie na lekkie pojemniki. 

Który rynek jest wiodącym rynkiem opakowań metalowych?

Przewiduje się, że w nadchodzących latach opakowania metalowe będą stanowiły liczącą się część globalnego rynku opakowań. Autorzy raportu uważają, że w związku z wysoką podażą opakowań z metalu w rozwiniętych krajach Europy i Ameryki Północnej silna konkurencja wśród producentów doprowadzi wkrótce do pojawienia się nowej siły na tym rynku. Mogą to być kraje Ameryki Łacińskiej, Azji Południowej i Wschodniej, które stwarzają znacznie lepsze możliwości generowania przychodów dla kluczowych graczy. 

Opracowano na podstawie materiałów Future Market Insights

Tłumaczenie: TK