Raport globalnej firmy konsultingowej Bain & Co. poświęcony perspektywom rozwoju sektora papieru i opakowań sugeruje, że stoi on w obliczu szybkiego wzrostu – zwłaszcza te firmy, które kładą duży nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju.
Raport przewiduje, że w najbliższych trzech latach branża opakowań wzrośnie o 21%. Kluczowym czynnikiem wzrostu jest obecnie zrównoważony rozwój; badania rynkowe dowodzą, że 71% europejskich konsumentów woli kupować produkty o silnym „proekologicznym” etosie. Efektem jest wzrost popytu na opakowania z papieru; zdaniem Bain & Co największe wzrosty dotyczyć będą produkcji sztywnych opakowań z włókien.
Silna pozycja opakowań przyciąga zainteresowanie funduszy inwestycyjnych, które realizują dwukrotnie więcej fuzji i przejęć w branży opakowaniowej niż w innych branżach o podobnej wielkości. Niektóre z tych przejęć mają na celu wypełnienie luk w portfolio (sektorowo lub geograficznie); część jest napędzana przez firmy typu private equity, które łączą grupy w celu wykorzystania oczekiwanego wzrostu w branży.
Bain & Co. informuje, że od 2007 r. przeprowadzono ok. 2 tys. transakcji, wśród nich 84 o wartości przekraczającej 1 mld dolarów, a 11 wyższej niż 5 mld dolarów. Największe zainteresowanie przyciągają firmy działające w obszarze opakowań papierowych i tekturowych.
Autorzy raportu wyciągają na jego podstawie wniosek, że korzystne jest koncentrowanie się kierownictwa i właścicieli firm na kwestiach zrównoważonego rozwoju jako sposobie na zwiększenie atrakcyjności własnego biznesu. Ich zdaniem management musi dodatkowo kłaść większy nacisk na zwiększanie rentowności i identyfikowanie potencjalnych nowych klientów – czyli na tych obszarach, w których firmy opakowaniowe mają wiele do nadrobienia.
Jednak to zrównoważony rozwój ma największy potencjał. Problemem mogą być jedynie niejasności towarzyszące ocenie, które rodzaje opakowań są najbardziej ekologiczne. W raporcie przytoczono badania przeprowadzone w USA, które wskazują na wątpliwości, czy bardziej zrównoważone jest szkło czy tworzywa sztuczne (w obu przypadkach chodzi o opakowania jednorazowego użytku).
Bain & Co. zwraca również uwagę na powolne wdrażanie zobowiązań Science Based Targets. Raport twierdzi, że w 2019 r. zajmowało się tym zaledwie pięć firm, a w 2022 r. już 164. Jednak 30% z nich nie osiągnęło celów dotyczących emisji w zakresie 1 i 2, a 41% nie osiągnęło celów w zakresie 3.
Liczby pokazują, że zrównoważony rozwój jest dobry dla biznesu, obniża koszty i przyciąga nowych klientów oraz może zapewnić 4-6% wzrost marż. Coraz więcej firm będzie podążać w tym kierunku, ponieważ klienci będą tego od nich wymagać. Chodzi jedynie o to, by były przygotowane na moment, kiedy to nastąpi.
Opracowano na podstawie informacji serwisu Print Business