Opakowania wielokrotnego użytku: czas na rewolucję?
1 Jan 1970 16:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Opakowania wielokrotnego użytku były praktycznie nieobecne w toczącym się dyskursie na temat zrównoważonego rozwoju – i oto wreszcie nadszedł czas na zmianę. Czy 2023 będzie rokiem początku rewolucji w branży opakowań do ponownego napełniania?

Podczas gdy większość dyskusji w branży koncentruje się na usuwaniu plastiku z łańcucha dostaw i poprawie potencjału recyklingu, opakowania typu refill (do wielokrotnego uzupełniania) pozostają mało widoczne w rozmowach na temat zrównoważonego rozwoju.
To zaskakujące. Teoretycznie opakowania wielokrotnego użytku mogłyby stanowić optymalną strategię w walce o zmniejszenie ilości odpadów. Korzyści, jakie zapewniają, są oczywiste: firmy mogą wielokrotnie wykorzystywać te same opakowania, pomnażając wartość każdego z nich o kilka rzędów wielkości, zanim ich cykl życia ostatecznie się zakończy. W idealnym świecie opakowania mogłyby być poddawane recyklingowi po zakończeniu tego procesu, co tylko wzmocniłoby ich zrównoważoną wartość.
Oczywiście nie żyjemy w idealnym świecie, a zatem istnieją przeszkody, z którymi muszą poradzić sobie opakowania do wielokrotnego napełniania, jeśli chcą dowieść swojej przydatności. Jednak ostatnie oznaki nie tylko wskazują, że te przeszkody da się pokonać, ale w dodatku nowe zmiany regulacyjne wdrażane na całym świecie wręcz do tego zachęcają. Innymi słowy rewolucja opakowań wielokrotnego napełniania już puka do naszych drzwi.

Zmiany i wyzwania

Paul Jenkins z serwisu ThePackHub, który śledzi najświeższe innowacje w dziedzinie opakowań, zwrócił uwagę na blisko dwukrotny wzrost liczby projektów opakowań do ponownego napełniania lub ponownego użytku w ubiegłym roku. Jedna z tych innowacji mogłaby spowodować przełom, który uruchomi falę nadających się do realizacji i możliwych do wprowadzenia na przemysłową skalę rozwiązań wielokrotnego użytku.
Kwestia owej „skalowalności” jest prawdopodobnie kluczem do powszechnego przyjęcia opakowań wielokrotnego użytku. Podstawę stanowi opracowanie rozwiązań o odpowiednio niskim krótkoterminowym wpływie ekonomicznym i środowiskowym, na tyle niskim, że można je łatwiej pominąć z uwagi na długoterminową możliwość ponownego wykorzystania każdego opakowania. McKinsey (więcej: https://www.mckinsey.com/industries/paper-forest-products-and-packaging/our-insights/the-potential-impact-of-reusable-packaging) szacuje, że aby osiągnąć całkowitą redukcję emisji w przypadku opakowania wielokrotnego użytku, które jest przeznaczone na jedzenie na wynos, konieczne może być około 200 cykli użytkowania. Chociaż liczba ta różni się w zależności od zastosowania, świadczy to o tym, że opakowania wielokrotnego użytku muszą być niezwykle trwałe i wysokiej jakości.
Wiąże się to z kosztami finansowymi, które mogą wzrosnąć w przypadku konieczności zainwestowania w nowy model operacyjny uzupełniony o czyszczenie i konserwację opakowań oprócz ich wysyłania i odbierania.

Popyt istnieje... teraz czas na podaż

Zrozumiałe jest, że te koszty mogą ochłodzić wczesny entuzjazm niektórych firm pragnących rewolucji w zakresie opakowań do ponownego napełniania, zwłaszcza przy obecnych warunkach ekonomicznych. Jednak apetyt konsumentów w tym zakresie tak naprawdę nigdy nie zniknął – a w praktyce być może tylko przechodzi zmiany w związku ze zmianą pokoleniową.
Raport Trivium Packaging's 2022 Global Buying Green Report wykazał, że 74% konsumentów jest potencjalnie zainteresowanych zakupem produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku. Tymczasem z raportu Duo wynika, że zrównoważony rozwój opakowań interesuje ponad połowę konsumentów z pokolenia Z i że 56% najmłodszych konsumentów byłoby mniej skłonnych do ponownego zakupu od sprzedawcy detalicznego, gdyby nie uważali jego opakowania za ekologiczne.
Nie można lekceważyć tych wyników, skoro pokolenie Z już wkrótce stanie się światową potęgą w wydawaniu pieniędzy. Badania pokazują, że jest to najbardziej świadome war-
tości ekologii pokolenie w historii, a jego przedstawiciele, jako pierwsi „cyfrowi tubylcy”, z łatwością korzystają z internetu, aby sprawdzić prawdziwość wszelkich twierdzeń dotyczących zrównoważonego rozwoju. Już teraz przekłada się to na gwałtowny wzrost sprzedaży butelek na wodę wielokrotnego użytku, napędzany w dużej mierze przez pokolenie Z (69% pokolenia Z kupiło butelkę na wodę w ciągu ostatniego roku).
Konsumenci ci już teraz sprawują kontrolę nad debatą na temat opakowań wielokrotnego użytku i realizują własne cele. Jeśli jakakolwiek grupa demograficzna będzie wspierać
firmy, które wprowadzają innowacje i inwestują w nowe, zwrotne opakowania, wykorzystując w tym celu choćby inteligentne śledzenie i inne funkcje gotowe na Przemysł 4.0, to jest nią właśnie pokolenie Z.

Budowa struktur wspiera rewolucję

W najbliższej przyszłości firmy mogą nie mieć innego wyboru, jak tylko dołączyć do rewolucji „refill” – zwłaszcza wobec coraz poważniejszych zmian legislacyjnych, które mają na celu ograniczenie naszego zbiorowego uzależnienia od opakowań jednorazowych, a w szczególności od jednorazowych tworzyw sztucznych – tym bardziej, że brak wystarczająco wczesnych działań może je pozostawić w tyle.
Choć szkocki system zwrotu kaucji wydaje się pozostawać w impasie, jest dowodem, że ustawodawcy w Wielkiej Brytanii szukają sposobów na zachęcenie konsumentów do recyklingu większej ilości opakowań, a budowane struktury mogą wspierać opakowania wielokrotnego użytku na dużą skalę.
Wielu ustawodawców spoza Wielkiej Brytanii udowodniło, że jest to opłacalne. Niemcy, Dania, Australia i kilka dużych stanów USA, w tym Kalifornia, należą do tych dużych gospodarek, które obecnie obsługują systemy zwrotu kaucji o różnej wielkości i zakresie. A jeśli można stworzyć system punktów zbiórki butelek z PET, to dlaczego nie zwrotnych opakowań na przesyłki pocztowe, pudełek i innych opakowań e-commerce?
Firmy otrzymują jasny przekaz. Konsumenci są zmotywowani. Legislatorzy tego żądają. Firmom pozostaje jedynie wdrożyć innowacje i inwestować w opakowania do wielokrotnego napełniania, niezbędne dla podtrzymywania tej rozwijającej się rewolucji.
Dokładna forma, jaką przybierze rewolucja opakowań wielokrotnego napełniania, wciąż pozostaje w sferze domysłów. Ale jednym ze sposobów, w jaki firmy mogą wyprzedzić konkurencję w tej kwestii – i w każdej innej stojącej przed przemysłem opakowaniowym, teraz i w przyszłości – jest odwiedzenie targów Packaging Innovations. Coroczne spotkanie luminarzy branży, innowatorów i organów regulacyjnych powraca do Birmingham w lutym 2024 roku i jest idealnym miejscem, by sprawdzić, jak daleko od punktu wrzenia znajduje się obecnie rewolucja wielokrotnego napełniania.
Opracowano na podstawie informacji organizatorów targów Packaging Innovations