WWF notuje spadek „problematycznych tworzyw sztucznych”
1 Jan 1970 10:55

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W swoim czwartym dorocznym raporcie „Transparent 2023” program WWF ReSource: Plastic dokonał podsumowania śladu plastikowego generowanego przez firmy Amcor, P&G, McDonald's, Coca-Cola oraz jego pozostałych członków. W raporcie stwierdzono ogólny spadek wykorzystania „problematycznych tworzyw sztucznych” w latach 2021-2022, chociaż jednocześnie odnotowano wzrost całkowitej masy plastiku w zagregowanym portfelu badanych firm.
Czwarty doroczny raport analizuje działalność członków ReSource, do których należą również Colgate-Palmolive, CVS Health, Kimberly-Clark Corporation, Keurig Dr Pepper oraz Starbucks. W raporcie odnotowano wykorzystanie tworzyw sztucznych według podziału na rodzaj i formę polimerów, zastosowanie materiałów pochodzących z recyklingu i bioproduktów pozyskiwanych w sposób zrównoważony, a także ścieżki zarządzania odpadami dla zagregowanego portfela - odnotowując postępy poczynione w wyznaczonym czasie i wyniki rok do roku dla starszych członków.

Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie czterech z dziewięciu członków ReSource zmniejszyło swój bezwzględny tonaż plastiku od czasu rozpoczęcia działalności, a pięciu go zwiększyło. Całkowita masa plastiku w zagregowanym portfelu wzrosła o 0,8%, z 7,20 miliona ton w 2021 roku do 7,26 miliona w 2022 roku.

Członkowie poczynili za to postępy w zmniejszaniu zużycia „problematycznych tworzyw sztucznych”. Takie produkty stanowiły 1,2% ich portfeli w 2022 r. - mniej niż połowę z 3,2% wartości bazowej z 2018 r.
Pięciu członków ReSource w latach 2021-2022 dokonało ogólnej redukcji tonażu pierwotnych tworzyw sztucznych produkowanych z paliw kopalnych. Wykorzystanie przez członków materiałów pochodzących z recyklingu wzrosło z 10,2% w 2021 r. do 12% w 2022 r., a w tym samym czasie udział opakowań nadających się do recyklingu wzrósł z 70,4% do 72,5%.

Raport Transparent 2023 koncentruje się na eliminacji niepotrzebnego plastiku, podwojeniu poziomów globalnego recyklingu i kompostowania, przejściu na zrównoważone surowce do produkcji plastiku oraz poprawie harmonizacji danych, mierząc postępy w każdej kategorii.
Po raz pierwszy w historii zgromadził również dane podsumowujące wysiłki swych członków w zakresie ponownego wykorzystania surowców. Informacje te mają pomóc w zidentyfikowaniu najskuteczniejszych sposobów eliminacji odpadów z tworzyw sztucznych; mówi się, że wszystkich dziewięciu członków wypróbowało do pewnego stopnia technikę ponownego użycia surowców, a WWF postrzega systemy ponownego użycia jako „kluczową strategię” we wdrażaniu gospodarki o obiegu zamkniętym.

Wszystkie firmy powinny raportować swój ślad plastikowy - coś, za czym opowiadamy się w Globalnym traktacie ONZ na rzecz wyeliminowania zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi - powiedziała Erin Simon, wiceprezeska ds. odpadów z tworzyw sztucznych i biznesu w World Wildlife Fund. Firmy członkowskie ReSource wyprzedzają konkurencję, pokazując, że raportowanie na temat plastiku nie jest zadaniem uciążliwym lub niemożliwym do realizacji. Ich przejrzystość umożliwia wyciągnięcie wniosków i podjęcie działań, które odbiją się echem w łańcuchach dostaw i branżach na całym świecie.

WWF twierdzi, że usunięcie niepotrzebnego, jednorazowego plastiku jest najważniejszym działaniem, jakie firmy mogą podjąć, aby stawić czoła kryzysowi związanemu z zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi.
W zeszłorocznym raporcie odnotowano między innymi redukcję problematycznych tworzyw sztucznych o 3100 ton metrycznych oraz 35% wzrost wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu wśród członków ReSource.

Opracowano na podstawie informacji WWF