ALPLA: stabilny biznes i 4,7 mln euro obrotu
1 Jan 1970 14:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W 2023 r. ALPLA Group zainwestowała w nowe zakłady produkcyjne, zakłady recyklingu, technologie i strategiczne przejęcia. W ten sposób firma kontynuowała dalszy rozwój i położyła podwaliny pod swoją przyszłość. Roczne obroty spadły o około 8% r/r, z 5,1 mld euro w 2022 do 4,7 mld euro rok później. Ten umiarkowany spadek odzwierciedla przede wszystkim normalizację kosztów materiałów w całej branży i koryguje wysoki poziom obserwowany w 2022 roku. W tym samym czasie dały o sobie znać czynniki kursowe. Podczas gdy ALPLA rozwijała się na wzrastających rynkach afrykańskich i azjatyckich, popyt w Ameryce Północnej i Środkowej oraz w Chinach uległ stagnacji. W Europie firma zwiększyła swoją obecność w sektorze farmaceutycznym, recyklingu i przemysłowym.

Po roku wysokich kosztów w 2023 r. nastąpił rok mieszanego popytu i wahań w całej branży. Niemniej jednak wygenerowaliśmy stabilną wartość dodaną, dokonaliśmy szeroko zakrojonych inwestycji, opracowaliśmy innowacyjne produkty i rozbudowaliśmy nasze moce produkcyjne, kładąc tym samym podwaliny pod długoterminowy wzrost - podkreśla dyrektor generalny ALPLA Philipp Lehner. ALPLA produkuje bezpieczne, przystępne cenowo i zrównoważone rozwiązania opakowaniowe w 47 krajach. W 2023 r. firma zatrudniała 23.300 pracowników. Liczba zakładów wzrosła ze 190 do 196 dzięki nowym budowom, rozbudowom i przejęciom.

Ekspansja i koncentracja na farmacji
ALPLA zdobyła nowe rynki w Afryce i zwiększyła swoją obecność na tym kontynencie, budując nowe zakłady i rozbudowując moce produkcyjne. Firma weszła na rynek marokański i w 2023 roku rozpoczęła budowę najnowocześniejszego zakładu recyklingu w RPA. Oprócz regionu AMET (Afryka, Bliski Wschód i Turcja), Azja i Ameryka Północna są kolejnymi rynkami wzrostu. ALPLA planuje skupić się na inwestycjach w tych regionach, a także na sektorach formowania wtryskowego i recyklingu.

W 2023 r. Grupa zintensyfikowała rozwój i poziom produkcji opakowań farmaceutycznych pod marką ALPLApharma w oparciu o spółkę joint venture z Inden Pharma i rozbudowę mocy wytwórczych w Europie. Tę działalność biznesową będzie rozwijać również w tym roku. Pojemniki o dużej objętości do zastosowań przemysłowych są sprzedawane pod nową marką ALPLAindustrial od 2023 roku. Wchodząc na rynek pomp ALPLA rozszerzyła w ubiegłym roku swoje portfolio jako dostawca systemów. Jako nowy większościowy udziałowiec duńskiej firmy Paboco ten specjalista w dziedzinie opakowań przyspiesza również wdrażanie w pełni nadających się do recyklingu butelek papierowych.

Cel wyznaczony w zakresie recyklingu
ALPLA rozwija się również w obszarze recyklingu pomimo niewielkiego spadku popytu w 2023 r.: do 2025 r. w opakowaniach ma być wykorzystywanych co najmniej 25% materiałów pochodzących z recyklingu. Obecnie wskaźnik ten wynosi około 20%. Aby zaspokoić swoje zapotrzebowanie na surowce, ALPLA koncentruje się na wysokiej jakości PET i HDPE pochodzących z recyklingu, produkowanych we własnym zakresie. Rocznie inwestuje ponad 50 milionów euro w nowe obiekty, linie produkcyjne i technologie. Zainstalowane i prognozowane moce produkcyjne zostały zwiększone do 350 tys. ton w 2023 r. - to już dwa razy więcej niż w 2021 r.

Firma podkreśliła rosnące znaczenie tego sektora biznesu w 2023 r., tworząc markę ALPLArecycling. Dalsze inwestycje nastąpią w 2024 r., jak stwierdził Philipp Lehner: Gospodarka o obiegu zamkniętym i projektowanie z myślą o recyklingu to przyszłość. Już teraz się do tego przygotowujemy, znacznie zwiększając nasze moce produkcyjne. Gwałtowny wzrost popytu na HDPE z recyklingu potwierdza naszą strategię. Obsługujemy globalnych klientów jako silny partner, oferując im wysokiej jakości rozwiązania na całym świecie.

Opracowano na podstawie informacji ALPLA