Za kilka miesięcy, w dniach 24-26 września 2024 r., europejskie targi opakowań, technologii i procesów FACHPACK powrócą po zaplanowanej na 2023 rok przerwie i ponownie powitają w Norymberdze branżowych ekspertów i firmy z całej Europy. W 11 halach wystawienniczych znajdzie się miejsce dla 1400 wystawców, którzy zaprezentują ponad 35 tys. zwiedzających pionierskie rozwiązania do produkcji opakowań. Prezentujemy rozmowę z Heike Slottą, dyrektorką wykonawczą ds. wystaw w Nürnberg Messe, na temat zaawansowania przygotowań do FACHPACK 2024.
Chociaż FACHPACK odpoczywał podczas zaplanowanej przerwy w 2023 roku, zespół wydarzenia z pewnością tego nie robił. Czym się zajmowaliście w tym czasie?
Heike Slotta: Zebraliśmy wiele pomysłów na nadchodzący FACHPACK, pracowaliśmy z radą doradczą nad zdefiniowaniem koncepcji na 2024 rok i dostosowaliśmy naszą stronę internetową do najnowszych standardów technicznych. I chociaż targi miały rok przerwy, nadal informowaliśmy społeczność FACHPACK online za pośrednictwem dwutygodniowego biuletynu na naszej platformie FACHPACK360°. To właśnie tam, w ramach naszego głównego tematu „Transformacja w opakowalnictwie” (Transition in packaging), badamy takie tematy, jak zrównoważony rozwój, projektowanie, nowe rozwiązania w branży opakowań i start-upy. Dodatkowo publikujemy badania z różnych segmentów: użytkowników opakowań, handlu detalicznego, przemysłu i markowych przedsiębiorstw. W tym celu przyglądamy się europejskim rynkom. Również eksperci w dziedzinie opakowań dzielą się z nami swoimi spostrzeżeniami. W tym kontekście poświęciliśmy szczególną uwagę kobietom w branży opakowań. W serii „Women4packaging” oddajemy platformę w ręce kobiet-ekspertek branżowych, zaś na samych targach FACHPACK pierwszego dnia uruchomimy powiązane wydarzenie networkingowe. Od ponad sześciu miesięcy prowadzimy intensywne rozmowy z naszymi wystawcami, a w ostatnich dniach rozpoczęliśmy przydział hal, aby zapewnić naszym klientom możliwość zarezerwowania preferowanych miejsc.
Czy może nam Pani powiedzieć cokolwiek na temat obecnego stanu rejestracji wystawców po wstępnej fazie marketingowej?
Heike Slotta: Jesteśmy niezwykle zadowoleni z ogromnego zainteresowania. Już teraz osiągnęliśmy poziom nieco ponad 80% wszystkich zaplanowanych rejestracji – a przecież zostało jeszcze mnóstwo czasu! Na wszelki wypadek zarezerwowaliśmy halę nr 12, aby nie mieć problemu ze zrealizowaniem wszystkich rezerwacji stoisk. FACHPACK 2024 po raz kolejny silnie skoncentruje się na segmencie materiałów opakowaniowych, ponieważ dwie trzecie naszych wystawców działa aktywnie w tym obszarze. Jednak w siłę rosną również producenci maszyn pakujących. Ciągle jest szansa na zarejestrowanie swojej obecności na FACHPACK 2024. Już w marcu, wcześniej niż zwykle, opublikujemy w internecie rozkład stoisk. A to oznacza, że potencjalni wystawcy mogą bezpośrednio zabezpieczyć swoje preferowane miejsca.
Kluczowym tematem w 2024 r. będzie „Transition in Packaging”. Co on konkretnie oznacza i w jaki sposób wybrzmi podczas przyszłorocznych targów?
Heike Slotta: Zmiany w branży opakowaniowej nie ustają, wywołane m.in. inicjatywami UE dotyczącymi Zielonego Ładu, rozporządzeniem PPWR (w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych), a także wszystkimi naszymi wysiłkami na rzecz wdrożenia zrównoważonych i przyjaznych dla klimatu praktyk biznesowych. Dla europejskiego przemysłu FACHPACK jest idealną platformą służącą prezentowaniu przełomowych osiągnięć, wspólnego dążenia ku przyszłości i aktywnego kształtowania zmian. FACHPACK koncentruje się na prezentacjach produktów wystawców i wynikających z nich dyskusjach. Co istotne, kluczowy temat jest dodatkowo odzwierciedlony w programie wspierającym FACHPACK. Fora PACKBOX i INNOVATIONBOX oraz pokaz specjalny poświęcony najnowocześniejszemu wzornictwu dotyczą trendów i czynników napędzających branżę. Nowością jest pawilon alternatywnych rozwiązań opakowaniowych, który zaprezentujemy również na BIOFACH, wiodących na świecie targach żywności ekologicznej. Pawilon ten prezentuje materiały, które nie są oparte na włóknach lub tworzywach sztucznych, np. materiał wypełniający na bazie skrobi kukurydzianej lub łusek orkiszu, lub opakowania wykonane z odpadów rolniczych, alg czy cukru.
Jak odwiedzający mogą najlepiej przygotować się do targów i pozostawać na bieżąco z wydarzeniami związanymi z FACHPACK 2024?
Heike Slotta: Jak wcześniej wspomniałam, FACHPACK360° to portal informacyjny dla europejskiego segmentu opakowań i narzędzie pomagające w poruszaniu się po zmieniającej się branży opakowań. Platforma www.fachpack360.com jest dostępna online przez
365 dni w roku i już teraz zajmuje się kwestiami, które będą odgrywać ważną rolę na norymberskich targach. Każdy, kto jeszcze tego nie zrobił, powinien już teraz zasubskrybować nasz dwutygodniowy biuletyn, aby otrzymywać najnowsze wiadomości prosto do swojej skrzynki odbiorczej. Mogę również gorąco polecić kanał LinkedIn FACHPACK, gdzie można znaleźć wiele wiadomości i spostrzeżeń „na gorąco”, a od czasu do czasu zajrzeć za kulisy zespołu FACHPACK i jego działań. Fakty i liczby, a w odpowiednim czasie także aktualny program, będą oczywiście dostępne na naszej stronie internetowej.
Opracowano na podstawie materiałów Nürnberg Messe
Tłumaczenie: TK