Firma Upfield, czołowy producent żywności roślinnej, zaprezentowała pierwsze na świecie wolne od plastiku i nadające się do recyklingu opakowania swoich roślinnych tłuszczów do smarowania, smażenia i pieczenia.
Cztery lata innowacyjnych badań, prowadzonych we współpracy z firmami Footprint, MCC i Pagès Group, pozwoliły firmie Upfield rozpocząć proces wymieniania kubków na papierowe w całej swojej ofercie, będący elementem strategii redukcji plastiku o 80% do 2030 r.
Po pierwszym wdrożeniu opakowań dla marki Flora Plant na rynku austriackim Upfield planuje kolejne w innych krajach europejskich, mając na celu zastąpienie 2 mld plastikowych kubków ich papierowymi odpowiednikami do końca 2030 r. Dzięki temu ilość odpadów plastikowych może zostać obniżona nawet o 25 tys. ton w skali roku.
Innowacyjne, papierowe opakowania zostały stworzone z udziałem zespołu badawczo-rozwojowego Upfield we współpracy z Footprint, firmą zajmującą się projektowaniem i produkcją tworzyw z surowców roślinnych. Kubki dla produktów Upfield są zrobione ze sprasowanych na mokro włókien celulozowych, dzięki czemu pozostają odporne na działanie wody i tłuszczu, nadają się także do recyklingu wraz z innymi odpadami z papieru. Kubki uzyskały certyfikat Conventional Plastic Free Certificate, a do ich produkcji wykorzystuje się papier z certyfikatem PEFC. Upfield podejmuje starania, aby przed 2025 r. opakowania te otrzymały także certyfikat poświadczający możliwość kompostowania w warunkach domowych.
Pozytywne zmiany
Jesteśmy największym globalnie producentem żywności roślinnej, dlatego czujemy się w obowiązku inicjować pozytywne zmiany na świecie. 40% światowej produkcji plastiku wykorzystuje się do wytwarzania opakowań, które wyrzuca się po pierwszym użyciu. To wyraźnie pokazuje, że kwestia odpadów plastikowych stanowi jeden z najbardziej palących problemów naszego środowiska naturalnego. Kiedy powstawał Upfield, postawiliśmy sobie wysoko poprzeczkę i zdecydowaliśmy, że musimy znaleźć sposób na pozbycie się plastiku. Jestem dumny ze wszystkich moich współpracowników, którzy ciężko na to pracowali. Dzisiejsi konsumenci oczekują żywności, która będzie dobra i dla nich, i dla planety. Nasze tłuszcze roślinne właśnie takie są. Z niecierpliwością czekamy na możliwość wprowadzenia tych innowacyjnych opakowań na nasze najbardziej znane produkty na najważniejsze dla nas rynki – mówi David Haines, CEO Grupy Upfield.
Przełom w obszarze opakowań
W przeciwieństwie do innych tego typu opakowań, papierowe kubki Upfield nie mają plastikowego wypełnienia, dzięki czemu nadają się do recyklingu razem z innymi odpadami z papieru, co potwierdziła jedna z najważniejszych europejskich firm zajmujących się recyklingiem.
Karina Cerdeira, szefowa działu opakowań Upfield, zapowiada, że firma będzie dążyła do dalszego doskonalenia swoich produktów: Jesteśmy dumni, że razem z Footprint udało się nam opracować innowacyjne papierowe opakowania, które są nie tylko wytrzymałe i odporne na działanie tłuszczów, lecz także atrakcyjne wizualnie. Dotychczas uważano, że nigdy nie uda się stworzyć papierowego tworzywa, które łączyłoby te cechy. Jednak po latach wspólnych wysiłków i kilkudziesięciu prototypach zespoły badawczo-naukowe Upfield i Footprint udowodniły, że jest to możliwe. Nasze nowe papierowe kubki są prawdziwym przełomem w obszarze opakowań, ponieważ znacząco zmniejszają zależność od plastiku. Granice „niemożliwego” będziemy przesuwać dalej poprzez kolejne innowacje w zakresie kompostowania opakowań, ich wielkości i kształtu. Mamy nadzieję, że nasze dotychczasowe osiągnięcia zainspirują inne firmy do poszukiwania równie pozytywnych rozwiązań.
Yoke Chung, współzałożyciel i chief technology & innovation officer firmy Footprint dodaje: Nasze partnerstwo z Upfield jest dowodem na nasze zaangażowanie w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wprowadzenie rewolucyjnego rozwiązania, które opracowaliśmy wspólnie z Upfield, wyznacza nowe standardy na rynku żywności. Papierowe kubki nieprzepuszczające tłuszczu, używane do pakowania roślinnych produktów do smarowania, są innowacją na skalę światową. Jesteśmy dumni, że mogliśmy być częścią tego przedsięwzięcia, ponieważ jest ono zgodne z naszym założeniem, tj. wspieraniem firm w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju. Ten wspólny wysiłek udowodnił kluczową rolę innowacji w stymulowaniu pozytywnych zmian dla środowiska naturalnego, co oznacza lepszą przyszłość dla wszystkich.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Upfield