W czwartym kwartale 2023 r. popyt na surowce etykietowe w Europie wzrósł o 2,1% w porównaniu z tym samym kwartałem 2022 r. Był to pierwszy wzrost po czterech kwartałach dramatycznego dwucyfrowego spadku, który rozpoczął się w czwartym kwartale 2022 r. w związku z destrukcyjnym wpływem na branżę etykiet szeregu zjawisk, takich jak przeszacowany popyt po pandemii COVID-19, niedobory surowców, nagromadzenie zapasów, zakłócenia w łańcuchach dostaw, wzrost kosztów i spadek gospodarczy. Po pojawieniu się latem 2023 r. pierwszych oznak spowolnienia spadku, branża oczekuje dalszego ożywienia w 2024 r.
W porównaniu z rokiem 2022 konsumpcja samoprzylepnych materiałów etykietowych w Europie spadła o nie mniej niż 25,8%, co stanowi najostrzejszy spadek w ciągu jednego roku, odnotowany od czasu, gdy FINAT zaczął gromadzić statystyki w 2003 r.
Jak wynika z opublikowanego w lutym najnowszego badania FINAT RADAR, wzorzec spadku zużycia materiałów etykietowych był podobny w głównych segmentach użytkowników końcowych, w tym w sektorach żywności, napojów oraz środków do pielęgnacji zdrowia i urody, czyli w tych, które wykazały obiecujące oznaki ożywienia w ostatnim kwartale 2023 r.
Efekt gromadzenia zapasów
Spadek europejskiego popytu na materiały etykietowe był bardziej widoczny i długotrwały niż w innych regionach świata. Jednym z możliwych wyjaśnień może być efekt nadmiernego gromadzenia zapasów, który został wywołany przez przedłużający się strajk w przemyśle papierniczym w pierwszym kwartale 2022 r., co spowodowało walkę o surowce (zwłaszcza papierowe podkłady antyadhezyjne i materiały wierzchnie etykiet) oraz wydłużenie czasu realizacji zamówień do 3-5 miesięcy. Kiedy dostępność surowców w końcu wróciła do normy w trzecim kwartale 2022 r., sytuacja gospodarcza odwróciła się, a drukarnie etykiet i ich użytkownicy zapełnili swoje magazyny na nadchodzące kwartały. Spadek koniunktury został spotęgowany przez rosnące koszty surowców, które według FINAT RADAR miały większy wpływ na zaopatrzenie w etykiety niż w inne rodzaje opakowań.
Wyzwania stojące przed właścicielami marek
Jak wynika z raportu opracowanego na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród właścicieli marek oraz pogłębionych wywiadów, respondenci podkreślili istotne wyzwania, jakie napotkali w związku ze zmieniającymi się wymaganiami konsumentów. Wyzwania te obejmowały zauważalną zmianę ich preferencji: przechodzenie z produktów markowych na marki własne, zmiany w sezonowych wzorcach popytu oraz nadpodaż materiałów dla niektórych jednostek magazynowych (SKU), wywołaną nagłym spadkiem popytu. Te spostrzeżenia podkreślają złożony i dynamiczny charakter rynku.
Lepsze perspektywy
Spadek zaufania konsumentów w strefie euro, odzwierciedlany przez europejski wskaźnik nastrojów, nadal przedstawia powszechne obawy związane z inflacją, kosztami energii i ryzykiem spowolnienia gospodarczego. Jednak nieco bardziej pozytywne opinie płynące od dostawców etykiet i właścicieli marek sugerują optymizm co do
możliwości ożywienia i wzrostu w nadchodzących kwartałach.
Opracowano na podstawie materiałów stowarzyszenia FINAT
Tłumaczenie TK