Oznaki ożywienia popytu na europejskim rynku etykiet
1 Jan 1970 13:16

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W czwartym kwartale 2023 r. popyt na surowce etykietowe w Europie wzrósł o 2,1% w porównaniu z tym samym kwartałem 2022 r. Był to pierwszy wzrost po czterech kwartałach dramatycznego dwucyfrowego spadku, który rozpoczął się w czwartym kwartale 2022 r. w związku z destrukcyjnym wpływem na branżę etykiet szeregu zjawisk, takich jak przeszacowany popyt po pandemii COVID-19, niedobory surowców, nagromadzenie zapasów, zakłócenia w łańcuchach dostaw, wzrost kosztów i spadek gospodarczy. Po pojawieniu się latem 2023 r. pierwszych oznak spowolnienia spadku, branża oczekuje dalszego ożywienia w 2024 r.

W porównaniu z rokiem 2022 konsumpcja samoprzylepnych materiałów etykietowych w Europie spadła o nie mniej niż 25,8%, co stanowi najostrzejszy spadek w ciągu jednego roku, odnotowany od czasu, gdy FINAT zaczął gromadzić statystyki w 2003 r.

Jak wynika z opublikowanego w lutym najnowszego badania FINAT RADAR, wzorzec spadku zużycia materiałów etykietowych był podobny w głównych segmentach użytkowników końcowych, w tym w sektorach żywności, napojów oraz środków do pielęgnacji zdrowia i urody, czyli w tych, które wykazały obiecujące oznaki ożywienia w ostatnim kwartale 2023 r.

Efekt gromadzenia zapasów

Spadek europejskiego popytu na materiały etykietowe był bardziej widoczny i długotrwały niż w innych regionach świata. Jednym z możliwych wyjaśnień może być efekt nadmiernego gromadzenia zapasów, który został wywołany przez przedłużający się strajk w przemyśle papierniczym w pierwszym kwartale 2022 r., co spowodowało walkę o surowce (zwłaszcza papierowe podkłady antyadhezyjne i materiały wierzchnie etykiet) oraz wydłużenie czasu realizacji zamówień do 3-5 miesięcy. Kiedy dostępność surowców w końcu wróciła do normy w trzecim kwartale 2022 r., sytuacja gospodarcza odwróciła się, a drukarnie etykiet i ich użytkownicy zapełnili swoje magazyny na nadchodzące kwartały. Spadek koniunktury został spotęgowany przez rosnące koszty surowców, które według FINAT RADAR miały większy wpływ na zaopatrzenie w etykiety niż w inne rodzaje opakowań.

 

Europejski popyt na etykiety w roli (w metrach kwadratowych), wzrost w porównaniu z tym samym kwartałem poprzedniego roku na podstawie danych PKB, 2004-2023 / źródło: Finat/Panteia

Wyzwania stojące przed właścicielami marek

Jak wynika z raportu opracowanego na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród właścicieli marek oraz pogłębionych wywiadów, respondenci podkreślili istotne wyzwania, jakie napotkali w związku ze zmieniającymi się wymaganiami konsumentów. Wyzwania te obejmowały zauważalną zmianę ich preferencji: przechodzenie z produktów markowych na marki własne, zmiany w sezonowych wzorcach popytu oraz nadpodaż materiałów dla niektórych jednostek magazynowych (SKU), wywołaną nagłym spadkiem popytu. Te spostrzeżenia podkreślają złożony i dynamiczny charakter rynku.

Lepsze perspektywy

Spadek zaufania konsumentów w strefie euro, odzwierciedlany przez europejski wskaźnik nastrojów, nadal przedstawia powszechne obawy związane z inflacją, kosztami energii i ryzykiem spowolnienia gospodarczego. Jednak nieco bardziej pozytywne opinie płynące od dostawców etykiet i właścicieli marek sugerują optymizm co do

możliwości ożywienia i wzrostu w nadchodzących kwartałach.

Opracowano na podstawie materiałów stowarzyszenia FINAT

Tłumaczenie TK