Pudełka Metsä Board na lody Twisty, których producentem jest Adara Pakkaus, otrzymały nagrodę Doskonałości we Fleksografii w konkursie 2024 Flexography Award w kategorii Autopromocja. Excellence in Flexography Awards to najważniejszy program nagród dla branży fleksograficznej w Stanach Zjednoczonych.
Współpracując z liderami branży, Metsä Board przeprojektowała opakowanie ulubionego produktu z regału z mrożonkami – lodów w rożkach. Zespół przeprowadził badania różnych etapów łańcucha wartości, zaczynając od produkcji materiałów po zużycie farby i logistykę, i wskazał na nowe możliwości, jakie stwarza zastosowanie starannie dobranych lekkich materiałów z włókien pierwotnych oraz metod druku fleksograficznego, uzyskania doskonałej użyteczności i niespotykanej jakości grafiki półtonowej w ekstremalnie wysokiej rozdzielczości druku 188 lpi.
W skład zespołu weszli projektanci opakowań z Futupack, producent opakowań Adara Pakkaus, dostawca płyt fleksograficznych Marvaco, dostawca farb Siegwerk oraz specjalista w dziedzinie druku ECG dr Kai Lankinen, który był konsultantem przy projekcie.
Na liner górny, ze względu na niską gramaturę i gładką powierzchnię, która umożliwia doskonałą reprodukcję szczegółów obrazów, został wybrany bielony kraftliner podwójnie powlekany Metsä Board (MetsäBoard Prime WKL, 125 g/m2). Liner wewnętrzny i warstwa pofalowana zostały wykonane z niepowlekanej tektury Natural WKL Bright 90 g/m2, która idealnie nadaje się do małych i lekkich opakowań, od których wymagana jest wysoka wytrzymałość. Oba materiały produkowane są z czystego i identyfikowalnego pierwotnego włókna drzewnego, dzięki czemu opakowanie można łatwo poddać recyklingowi lub kompostowaniu i jest ono bezpieczne do pakowania żywności. Zastosowanie dwóch warstw z tego samego materiału również uprościło produkcję bez wpływu na jakość.
Wzięto również pod uwagę zmniejszenie zużycia farby przy jednoczesnym zapewnieniu rozpoznawalności każdej z odmian. Jako metodę drukowania wybrano druk procesowy, aby wyeliminować użycie kolorów spotowych oraz zwiększyć wydajność i elastyczność. Projekt, zapewniający łatwe otwieranie, eliminuje potrzebę stosowania plastikowych części lub specjalnych narzędzi do otwierania. Wybory dokonane na różnych etapach również wpływają na ślad węglowy opakowania.
Ten projekt pokazał silę harmonijnej współpracy zespołowej w celu osiągnięcia doskonałej funkcjonalności i efektywnego wykorzystywanie zasobów. Łącząc naszą wiedzę na temat materiałów i projektowania z szeroką siecią partnerów, byliśmy w stanie znaleźć innowacyjne rozwiązanie i zapewnić najwyższą jakość w zakresie postprintu na tekturze falistej - podsumowuje Ilkka Harju, dyrektor ds. usług opakowaniowych w Metsä Board. Sędziowie konkursu mówią: Ten produkt promocyjny odznacza się wysokim stopniem trudności. Posiada znakomity kolorowy nadruk, wykorzystujący tylko 4 kolory.
Opracowano na podstawie informacji firmy Metsä Board