Co trzeci Polak nie lubi nadmiarowych opakowań
1 Jan 1970 11:54

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Polacy wykazują rosnącą świadomość ekologiczną i wyraźnie popierają bardziej zrównoważone praktyki w produkcji opakowań - wskazują wyniki najnowszego badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW RESEARCH we współpracy z Grupą Akomex.

Z raportu wynika, że 65% badanych konsumentów uważa, iż tekturowe opakowania mają mniejszy negatywny wpływ na środowisko w porównaniu do tworzyw sztucznych. Zdecydowana większość respondentów opowiada się za zwiększeniem wykorzystania tektury w opakowaniach produktów, a aż 70% z nich uważa, że producenci opakowań z tektury powinni korzystać z surowców pochodzących z recyklingu. Jednocześnie, konsumenci zwracają uwagę na problem: zbyt duże opakowania produktów. 35% badanych często lub bardzo często dostrzega produkty w opakowaniach tekturowych dużo większych niż właściwy rozmiar produktu.

Nadmierne opakowania produktów jest szeroko dostrzeganym problemem wśród konsumentów. Aż 68% respondentów (42% czasami, a 35% często i bardzo często) spotyka się z sytuacją, w której produkty są pakowane w opakowania znacznie większe niż jest to konieczne. Nadmierne opakowania mogą prowadzić do marnotrawienia zasobów, zarówno w postaci surowców wykorzystywanych do produkcji opakowań, jak i zwiększania ilości odpadów, co ma negatywny wpływ na środowisko. Aby zapobiegać zanieczyszczaniu środowiska aż 70% badanych uważa, że producenci opakowań z tektury powinni korzystać z surowców pochodzących z recyklingu, by zminimalizować zużycie nowych surowców.

Według najnowszych badań EKObarometru, tektura jest uznawana przez 40% ankietowanych za najbardziej biodegradowalny materiał, głównie ze względu na jej naturalne pochodzenie. Ponadto aż 65% respondentów twierdzi, że tekturowe opakowania mają mniejszy negatywny wpływ na środowisko w porównaniu do opakowań z tworzyw sztucznych. Co więcej, 68% badanych popiera inwestycje firm w nowe technologie, które mogłyby dodatkowo zredukować ten wpływ. Z kolei 62% ankietowanych podkreśla potrzebę edukacji konsumentów na temat wpływu tektury na środowisko.

Wyniki badań opinii publicznej wyraźnie potwierdzają rosnącą świadomość ekologiczną wśród konsumentów oraz ich pozytywne nastawienie do opakowań z tektury jako bardziej ekologicznej alternatywy dla tworzyw sztucznych. Znaczna część respondentów badania popiera większe wykorzystanie tektury w opakowaniach, co stanowi silne przesłanie dla naszej branży, by intensyfikować działania promujące takie rozwiązania. Również zjawisko nadmiernego pakowania produktów jest istotne z punktu widzenia marek, a jego rozwiązanie mogłoby przynieść korzyści zarówno środowiskowe, jak i ekonomiczne. Istotne jest również, że znaczny odsetek konsumentów (70%) oczekuje od wytwórców producentów i producentów opakowań korzystania z surowców pochodzących z recyklingu, co podkreśla konieczność wzmocnienie zrównoważonych praktyk produkcyjnych. Dlatego celem producentów musi być dostarczanie opakowań, które są funkcjonalne, ekologiczne i dostosowane do rzeczywistych oczekiwań konsumentów. Jako odpowiedzialny producent musimy kontynuować nasze starania w rozwijaniu innowacyjnych rozwiązań oraz transparentnej komunikacji dotyczącej wpływu opakowań na środowisko - zauważa Grzegorz Łajca, Prezes Grupy Akomex.

Badania wskazują również, że 63% respondentów kładzie nacisk na transparentność producentów opakowań i regularną ocenę wpływu ich produkcji na środowisko. Oczekiwania te odzwierciedlają potrzebę bardziej otwartego dialogu pomiędzy producentami opakowań a konsumentami na temat działań podejmowanych w celu minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. Firmy, które spełniają te oczekiwania, mają szansę na zbudowanie silniejszych i trwalszych relacji z markami i konsumentami, przyczyniając się jednocześnie do zwiększenia działań w zakresie ochrony środowiska.

Badanie EKObarometr 2024 zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW RESEARCH na reprezentatywnej grupie 1500 respondentów, analizując ich podejście do ekologicznych opakowań w różnych kategoriach produktowych.

Opracowano na podstawie informacji Grupy Akomex