Szkocka whisky, sztuka i sztuczna inteligencja
1 Jan 1970 14:29

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Muzeum Johnnie Walker Princes Street, jedna z najbardziej cenionych destynacji dla miłośników gatunkowych alkoholi z całego świata, zaprosiła swych gości do uczestnictwa w sierpniowym projekcie Johnnie Walker x Scott Naismith, generatywnym doświadczeniu opartym na sztucznej inteligencji, które pozwoliło im współprojektować butelki Johnnie Walker Blue Label z wyjątkowymi, personalizowanymi etykietami. Wydarzenie – odbywające się wyłącznie w obiekcie w stolicy Szkocji w dniach od 1 do 31 sierpnia 2024 roku – uchodzi za pierwszy w historii mariaż światowej klasy szkockiej whisky, sztuki i sztucznej inteligencji.

Każda z osób, która zdecydowała się na udział w wyjątkowym wydarzeniu, została poproszona o udzielenie odpowiedzi na trzy proste pytania. Od nich zależało, które kluczowe motywy z prac szkockiego artysty Scotta Naismitha znajdą się w graficznym projekcie butelki. Proste podpowiedzi pozwoliły wygenerować różne kolory, lokalizacje, style artystyczne i pory dnia, w wyniku czego powstała butelka zaopatrzona w unikalną i wydrukowaną w kilka minut etykietę.

Wspomniane doświadczenie zostało oparte na Projekcie Halo (Project Halo), przełomowej innowacji firmy Diageo, która umożliwia markom i konsumentom współtworzenie spersonalizowanych projektów etykiet oraz grafik na opakowaniach produktów. Technologia wykorzystująca możliwości generatywnej sztucznej inteligencji sprawia, że etykiety na produktach Diageo mają motywy charakterystyczne wyłącznie dla nich oraz powiązane z ich pasjami.

Premiera projektu odbyła się w chwili, gdy coraz więcej konsumentów poszukuje unikalnych doświadczeń oraz wybiera produkty, które odzwierciedlają ich przynależność, status i osobowość. Konsumenci wykraczają poza najbardziej aktualne zjawiska kultury i pożądają przedmiotów, które wydają się całkowicie oryginalne. W tych okolicznościach personalizacja staje się już nie tylko zachcianką, lecz także obowiązkiem.

Zespół Breakthrough Innovation w firmie Diageo angażuje się w aktywne poszukiwanie partnerów do współpracy przy testowaniu i realizowaniu przełomowych pomysłów. Projekt Halo stanowi element tego zobowiązania, zaś Diageo współpracuje z wiodącymi ekspertami branżowymi, w tym firmami takimi jak Phantom, Amazon AWS, Hybrid Software, GMG i Roland DG. Spółka wykorzystała np. najnowsze osiągnięcia w dziedzinie generatywnej sztucznej inteligencji za pośrednictwem modelu Amazon Titan, który zapewnia etyczną ochronę pracy artystów, jednocześnie umożliwiając konsumentom współtworzenie opartych na niej projektów.

Doświadczenie Johnnie Walker x Scott Naismith trwało miesiąc. Goście muzeum zyskali możliwość współuczestnictwa przez cały sierpień, przy każdym zakupie Johnnie Walker Blue Label dokonanym w jego sklepie. Dodatkową atrakcją była możliwość bezpłatnej degustacji Johnnie Walker Blue Label z udziałem eksperta, a także degustacja wyjątkowej, limitowanej edycji Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami w barze Explorers’ Bothy na dachu budynku.

Rewolucyjny krok w przyszłość

Will Harvey, starszy menedżer ds. globalnych innowacji w Diageo, wyjaśnił: To pierwszy program pilotażowy w ramach szerszej platformy, nad którą pracuje zespół Breakthrough Innovation, sprawdzając, w jaki sposób możemy odpowiedzialnie korzystać ze sztucznej inteligencji, tak aby umożliwić współpracę między fanami i artystami. Popyt na personalizację nie wykazuje oznak spowolnienia, więc cieszymy się, że możemy zaoferować Scottowi możliwość stworzenia jedynych w swoim rodzaju projektów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Dzięki wcześniejszemu doświadczeniu Johnnie Walker Princes Street w korzystaniu ze sztucznej inteligencji w celu poprawy doświadczeń klientów, jest to idealne miejsce, w którym możemy przedstawić światu tę innowacyjną ofertę.

Rob Maxwell, szef muzeum Johnnie Walker Princes Street, dodał: Od momentu otwarcia Johnnie Walker Princes Street dąży do tego, aby stać się liderem w wykorzystywaniu mocy sztucznej inteligencji do

personalizowania doświadczeń swych gości. Johnnie Walker x Scott Naismith to nowy, ekscytujący krok w naszym zaangażowaniu w oferowanie osobom o różnych gustach i zainteresowaniach czegoś zupełnie innego niż to, co jest dostępne na rynku whisky. To partnerstwo jest naprawdę jedyne w swoim rodzaju i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć projekty, które nasi goście wydrukują na swoich butelkach.

Jedną z firm uczestniczących w projekcie jest Hybrid Software. Igor Vandromme, kierownik marki w tej spółce, tak ocenił jej udział: Nasze oprogramowanie CLOUDFLOW dla przedsiębiorstw odgrywa kluczową rolę w sterowaniu automatyzacją workflow z wieloma zmiennymi, w tym spontanicznym podejmowaniem decyzji przez konsumentów, co skutkuje nie tylko drukiem sezonowym i danych zmiennych, ale od teraz także drukowaniem dzieł sztuki opartym na sztucznej inteligencji. Jest to rewolucyjny krok w przyszłość wysoce spersonalizowanych doświadczeń konsumenckich marek i cieszymy się, że możemy być tego częścią.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Diageo