Podsumowanie Packaging Innovations 2024
1 Jan 1970 14:02

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

„Packaging Innovations to niezbędny element w kalendarzu firm. […] Jest to swoiste miejsce, gdzie łączy się nauka z przemysłem, z projektowaniem, ze sztuką też, bo opakowania to jest sztuka. I z komercjalizacją, bo to, co jest najważniejsze w tym miejscu, to skomercjalizowanie, sprzedanie produktu i oczywiście zadowolony klient, który wróci do producenta” – powiedział Krzysztof Niczyporuk, prezes Polskiej Izby Opakowań. Wygłosił on również swoją prelekcję w ramach Konferencji Packaging Innovations na 16. Międzynarodowych Targach Opakowań Packaging Innovations, odbywających się w dniach 9-10 października 2024 r. w EXPO Kraków.

Jedyne takie wydarzenie dla branży opakowań

Packaging Innovations to wyjątkowe wydarzenie dla całej branży opakowań w Polsce. To miejsce umożliwiające nie tylko zapoznanie się z ofertą wystawców i najnowszymi trendami w branży, lecz także wymianę wiedzy oraz doświadczeń, łączące skutecznie sfery biznesu i nauki.

Oprócz strefy wystawienniczej wraz ze strefą networkingu, mediów i kariery, uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z projektami finalistów 13. Konkursu Strefa Studenta oraz wzięcia udziału w jubileuszach partnerów, a także Konferencji Packaging Innovations, będącej częścią Circular Week 2024 – międzynarodowej serii wydarzeń i inicjatyw poświęconych gospodarce o obiegu zamkniętym i zrównoważonemu rozwojowi, odbywających się w całej Europie.

Będąc na targach innowacji opakowaniowych, nie możemy zapomnieć o preferencjach, które kształtują te innowacje. Jeżeli popatrzymy na trendy konsumenckie w ostatnich latach, to – co jest dla mnie dużą ciekawostką – dostrzeżemy, że coraz więcej konsumentów zwraca uwagę nie tylko na atrakcyjność opakowania, lecz także na to, w jaki sposób zostało wykonane, jaki ma wpływ na środowisko. I w związku z tym my, jako grupa Canpack, zdecydowanie widzimy w tym szansę – wskazał Bartłomiej Wojdyło, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju na Europę w Grupie CANPACK i członek zarządu Fundacji RECAL.

Udział w Targach Packaging Innovations to również możliwość dyskusji na tematy związane z problemami branży opakowań. Największe wyzwania branży opakowaniowej to są przede wszystkim zmiany legislacyjne, które mają dużą dynamikę i wdrażane są z opóźnieniem. Powinniśmy szukać inspiracji w tych zmianach, powinniśmy być przygotowywani, patrząc na konkurowanie z zagranicą na rynkach światowych, oczywiście przy wsparciu organizacji rządowych w celu wyjścia za nasz rynek lokalny. Żebyśmy nie konkurowali między sobą, to bez eksportu nie da się rozwijać polskiej gospodarki, polskiego przemysłu opakowań. Więc to chyba jest największe wyzwanie, żebyśmy dotrzymywali tempa zmianom i korzystali z nowych technologii, materiałów, bazowali na dorobku tych osób, które są zgromadzone, czy to z instytutów naukowych, czy z uczelni oraz inspirowali się młodymi ludźmi, którzy też obserwują świat globalny. Oni żyją globalnie, nie żyją w świecie lokalnym – podkreślił Krzysztof Niczyporuk, prezes Polskiej Izby Opakowań.

Swojego zadowolenia nie kryła również Urszula Drozd, koordynator ds. projektów marketingowych z Drukarni Dako, będącej sponsorem tegorocznej Konferencji Packaging Innovations. Udział w targach to na pewno jest dobra okazja do networkingu. Wcześniej rozsyłaliśmy informację dotyczącą tego, że będziemy obecni na tym wydarzeniu. Udało nam się też spotkać z klientami, którzy nie mieli pojęcia, że się tutaj znajdziemy. Jesteśmy szczęśliwi, bo mieliśmy okazję po prostu się zobaczyć.

Inspiracje od młodych

10 października 2024 r. na Scenie Głównej Packaging Innovations ogłoszono wyniki 13. edycji Konkursu Strefa Studenta. Jury w składzie: Lena Pianovska, członkini zarządu STGU; Dorota Piwowarska, Senior Category Manager firmy Wawel SA; Beata Pyś-Skrońska, dyrektor Polskiej Izby Opakowań; Krzysztof Skrobot, dyrektor Polskiej Izby Fleksografów; Beata Wielgat, Marketing Manager wydawnictwa Alfa-Print, wybrało zwycięzców w każdej z trzech kategorii. Laureaci otrzymali statuetki oraz nagrody finansowe ufundowane przez firmę Targi w Krakowie. W kategorii Funkcjonalność i Forma nagrodzono Julię Janur za projekt „Opakowania przeznaczone do drobnych owoców”; w kategorii Szata Graficzna – Martę Baraniecką za projekt „Opakowanie na czekolady wspomagające funkcje motoryczne u dzieci autystycznych”; a w kategorii Wrażenie nagrodzono Anitę Bielę za „Projekt opakowań tamponów dla fikcyjnej marki Comfy”.

Tegoroczną nowością było przyznanie nagrody specjalnej konkursu ufundowanej przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej – udziału w Programie Mentoringowym STGU – którą otrzymała Amelia Cel za „Opakowanie zbiorcze z testem na HIV”. Po raz pierwszy w historii konkursu tegoroczne laureatki otrzymały również nominację organizatora do konkursu WPO World Star Student Awards organizowanego przez Światową Organizację Opakowań (WPO).

Spotkania twarzą w twarz są dla młodych projektantów priorytetowe. Przede wszystkim można przedstawić się na takich spotkaniach jako osoba, nie tylko jako projekt. Podczas współpracy liczy się to, czy rozmawia się tym samym językiem z klientem, dlatego tak ważne jest spotkanie się na żywo – podkreślała Amelia Cel. Podobnego zdania jest Julia Janur: Podczas tego wydarzenia miałam okazję wielokrotnie rozmawiać na temat mojego projektu, ale też dowiedzieć się, czym zajmują się osoby, które do nas podchodziły i pytały o moją inicjatywę. Spotkania twarzą w twarz ułatwiają nawiązywanie relacji.

Packaging Innovations 2025 w rozszerzonej formule

Kolejna edycja Packaging Innovations odbędzie się 8-9 października 2025 r. w EXPO Kraków już oficjalnie jako Forum Packaging Innovations przy zachowaniu dotychczasowych formatów, tj. 17. edycja Międzynarodowych Targów Opakowań oraz 14. edycja Konkursu Strefa Studenta. Oczywiście będzie można spodziewać się rozbudowanej strefy wystawienniczej, prelekcji wybitnych ekspertów Konferencji Packaging Innovations oraz kolejnych wystaw i jubileuszy realizowanych we współpracy ze znanymi instytucjami oraz partnerami wydarzenia.

Sprzedaż pakietów uczestnictwa i stoisk w atrakcyjnych cenach dostępna jest do 20 grudnia 2024 r. Więcej informacji na www.packaginginnovationspl

Opracowano na podstawie materiałów organizatora