Rynek drukowanych etykiet i opakowań został w 2024 r. wyceniony na 517,9 mld USD, przy łącznej liczbie 14,3 bln wyprodukowanych ekwiwalentów A4, wynika z nowego raportu rynkowego Smithers, światowego autorytetu w branży poligraficznej.
Zupełnie nowe badanie, opublikowane w raporcie „The Future of Package Printing to 2029” (Przyszłość druku opakowań do 2029 r.), pokazuje, że na rynek powraca stabilność. W ubiegłym roku odnotowano wzrost tego sektora przemysłowego, który – zgodnie z przewidywaniami – będzie utrzymywał się w kolejnych latach (do 2029 r. na poziomie +3,6% CAGR zarówno ilościowo, jak i wartościowo). Spowoduje to wzrost wartości rynku do 618,2 mld USD w 2029 r. (po cenach z 2023 r.), przy wzroście produkcji do 17,1 bln wydruków A4.
Sektor druku opakowań został na potrzeby raportu podzielony na segmenty: materiały opakowaniowe, procesy druku, regiony geograficzne oraz wiodące rynki krajowe. W analizie uwzględniono kluczowe zmiany techniczne i handlowe - w tym zwiększoną popularność druku cyfrowego, poprawioną automatyzację linii do druku opakowań, zmiany demograficzne i infrastruktury detalicznej, popyt właścicieli marek na bardziej zrównoważone opakowania oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w projektowaniu druku.
Procesy druku opakowań i etykiet podlegają coraz większej automatyzacji, zaś operacje przygotowania do druku, drukowania i wykańczania są w coraz większym stopniu połączone i kontrolowane przez zaawansowane oprogramowanie. Faworyzuje to druk cyfrowy i metody analogowe, które można zintegrować z liniami przetwórczymi, a wysoki poziom automatyzacji upraszcza produkcję opakowań.
Druk fleksograficzny jest zdecydowanie największym segmentem zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości. Kolejnymi technikami – z punktu widzenia wartości - są offset litograficzny oraz suchy offset, przy czym ten pierwszy jest szeroko stosowany do zadruku kartonów, wstępnego zadruku tektury falistej i etykiet z klejem na mokro, podczas gdy ten drugi stosuje się przy druku na opakowaniach metalowych oraz niektórych sztywnych tworzywach sztucznych.
Druk cyfrowy jest obecnie głównym procesem produkcyjnym w sektorze etykiet oraz wkracza na rynek opakowań z tektury falistej dzięki wielu jednoprzebiegowym maszynom inkjetowym, wykorzystywanym do operacji wstępnego i końcowego nadruku; a także wielu wieloprzebiegowym maszynom szerokoformatowym i płaskim, stosowanym do niskonakładowych opakowań z tektury falistej. Druk cyfrowy zaczyna być również obecny w sektorze druku na kartonach, w postaci technologii tonerowej do realizacji zleceń niskonakładowych, podczas gdy arkuszowe maszyny B2 i B1 zastępują niektóre maszyny offsetowe.
Trzy regiony - Azja, Europa Zachodnia i Ameryka Północna - odpowiadały za 81,5% globalnej wartości produkcji druku opakowań i 82,0% wolumenu w 2024 roku; udziały te pozostaną zasadniczo niezmienione aż do 2029 roku. Azja – na czele z Chinami – jest największym rynkiem, posiadającym silną bazę produkcyjną i potencjałem eksportowym, a także rosnącym popytem konsumentów krajowych na towary pakowane.
Opracowano na podstawie informacji firmy Smithers