Trendy w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych
25 Feb 2025 11:42

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W ciągu najbliższych 12 miesięcy celem producentów opakowań będzie zarówno dążenie do zmniejszania wpływu na środowisko, jak i zapewnienie sobie surowca z recyklingu odpowiedniej jakości – uważa prof. Artur Bartkowiak, dyrektor Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (CBiMO ZUT) oraz członek zarządu Stowarzyszenia Natureef.

Z zebranych danych europejskich producentów wynika, że popyt na opakowania będzie rosnąć (dla opakowań giętkich wzrost ma wynieść prawie 5% w skali roku). Dominacja przemysłu spożywczego jako odbiorcy będzie niekwestionowana, ale wzrośnie rola sektora farmaceutycznego i chemii gospodarczej. Z uwagi na dość rozdrobnioną strukturę producentów i niską marżę w branży przetwórstwa papieru, można spodziewać się konsolidacji rynku. Jedną z głównych sił napędowych rozwoju sektora opakowań będzie e-commerce, a ograniczeniem w rozwoju nowoczesnych rozwiązań – wysoki koszt surowców do produkcji opakowań przy braku infrastruktury do recyklingu (to ona umożliwia przetwarzanie zużytych opakowań na ponowny surowiec). Rosnąć będzie zainteresowanie opakowaniami ekologicznymi, ale będą one obejmować w dalszym ciągu najwyżej 3-4% całej produkcji. Aspekt wpływu na środowisko pozostanie ważny dla całego rynku, m.in. w kontekście ograniczenia śladu węglowego. Będzie on realizowany przez redukcję grubości materiałów, zmniejszenie rozmiarów opakowań i prostsze ich projekty.

Powinna wzrastać rola lokalnej współpracy producentów i firm opakowaniowych, która pozwala na transport na mniejszych dystansach, co minimalizuje ślad środowiskowy – apeluje prof. Artur Bartkowiak.

Modyfikacje materiałów, ekoprojektowanie, zielona transformacja

Zdaniem dyrektora CBiMO ZUT w 2025 r. zaznaczą się trzy megatrendy.

Pierwszy to modernizacje materiałów opakowaniowych z wykorzystaniem substancji pochodzących z procesów biorafinacji, szczególnie stosowanych jako cienkowarstwowe powłoki modyfikujące. Dzięki temu więcej opakowań (np. papierowych pokrytych takimi warstwami) o coraz lepszych właściwościach nadawać się będzie do recyklingu. Drugi megatrend to uwzględnianie przez producentów tego, jak opakowania będą zbierane i przetwarzane, gdy staną się odpadami. W konsekwencji będą mogły zmienić się w wysokiej jakości surowiec niezbędny do produkcji nowych opakowań. Producenci już na etapie projektowania opakowań będą musieli uwzględniać ich selektywną zbiórkę i dalsze przetwarzanie. Pomoże to w pozyskiwaniu większych ilości dobrej jakości surowców z recyklingu. Trzecim trendem jest zielona transformacja: z jednej strony w postaci coraz większego wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych podczas produkcji opakowań, a z drugiej przejawiająca się stosowaniem materiałów innych niż pochodzących z przetwórstwa surowców, które nie są bioodnawialne. Będą jej towarzyszyć zarówno odpowiednie certyfikaty, jak i raportowanie ESG.

Sztuczna inteligencja w branży opakowaniowej

AI będzie stosowana na początku jako narzędzie przyspieszające pracę m.in. w obsłudze klientów. Jej wykorzystanie będzie rosło, a liczba pracowników w przeliczeniu na ilość produkowanych opakowań będzie cały czas spadała. Ale będzie to jedynie narzędzie w rękach ludzi i nie zastąpi ich w rozwijaniu nowych rozwiązań technicznych czy technologicznych – ocenia prof. Artur Bartkowiak. ChatGPT, pytany o trendy w branży opakowaniowej, wymienia nowe, ale znane i niszowe tendencje, takie jak opakowania jadalne lub interaktywne. Warto je znać, obserwując np. start-upy oferujące takie innowacyjne rozwiązania, których jest coraz więcej na rynku. Ale to tylko przegląd istniejących systemów, a nie wskazanie alternatywnego trendu, a tym bardziej rozwiązań gwarantujących sukces. Aby się do niego zbliżyć, firma musi wykreować swoją unikalność i miejsce na rynku – komentuje dyrektor CBiMO ZUT.

Ekologiczne innowacje

Zgodnie z rozporządzeniem PPWR branża skupi się na poliolefinach, takich jak polipropylen i polietylen oraz na PET. Wbrew wielu informacjom PVC będzie miał swoje miejsce szczególnie w aplikacjach technicznych – mówi prof. Artur Bartkowiak.

Jeśli chodzi o rodzaje opakowań, rozwijać się będzie m.in. produkcja różnego rodzaju torebek z tworzyw z odpowiednimi zamknięciami. Dzięki zastosowaniu cienkich warstw barierowych papierowe kubki i opakowania będą faktycznie „papierowe”, czyli zdatne do recyklingu w strumieniu odpadów z papieru. Coraz częściej stosowaną nowością są opakowania z materiałów pochodzenia roślinnego. Producenci mogą w nie pakować roślinne produkty spożywcze, tworząc spójne, pasujące do siebie połączenia, np. takie jak roślinne jogurty w kubkach z biodegradowalnych materiałów pochodzenia celulozowego. Rozwiązania te będą droższe niż tradycyjne, ale jeżeli znajdą klientów w fazie testowej, trafią na rynek w szerszej skali.

Rozwija się trend polegający na przetwarzaniu przez producentów żywności produktów ubocznych na materiały opakowaniowe z wykorzystaniem biorafinacji. W ten sposób powstają nowe surowce do produkcji materiałów opakowaniowych alternatywne do tych pozyskiwanych obecnie głównie z przerobu ropy naftowej, takie jak PEF zamiast PET, czy PLA i PHA zamiast PE i PP.

W ocenie prof. Artura Bartkowiaka w branży mięsnej pojawiać się będą monomateriałowe rozwiązania PP, PE i PET, które są cienkie, ale zachowują pożądane właściwości barierowe. Wytwórcy opakowań reagować będą też na nowe produkty z dużą ilością przypraw i substancji prozdrowotnych, które coraz częściej dodaje się do wyrobów mięsnych, dostosowując do nich odpowiednio opakowania. W przypadku szybko psujących się produktów „mokrych” ważną kwestią będzie to, aby ich opakowania nadawały się do recyklingu i ponownego wykorzystania w sektorze opakowań do żywności. Celem będzie więc zabezpieczenie ich przed kontaminacją poprzez użycie powłok chroniących przed migracją i adhezją produktów spożywczych.

Polskie firmy i światowa wiedza

W 2025 r. Polska będzie w dalszym ciągu jednym z europejskich liderów w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych. Pozycję tę osiągnęliśmy dzięki ogromnemu postępowi polskich firm pod względem rozwiązań technologicznych. Teraz trzeba się zastanowić, jak je wykorzystać w odniesieniu do dostępnych materiałów i wymagań prawnych – mówi prof. Artur Bartkowiak.

Z ustaleń Stowarzyszenia Natureef wynika, że w realizacji planów biznesowych polskie firmy coraz częściej wykorzystywać będą najnowszą światową wiedzę zdobywaną podczas uczestnictwa w wydarzeniach i międzynarodowych projektach, które inicjuje lub współtworzy Stowarzyszenie Natureef. W 2025 r. kalendarz wydarzeń Natureef obejmuje kilkadziesiąt webinarów i spotkań grup roboczych specjalizujących się m.in. w technologii i prawie, które prezentują wiedzę, opierając się na konkretnych przypadkach biznesowych. Natureef współpracuje z najważniejszymi europejskimi organizacjami branżowymi, dzięki czemu ma dostęp do najnowszej wiedzy. Są wśród nich Recyclass, CEFLEX i Europejskie Partnerstwo Opakowań do Żywności. Ta ostatnia organizacja jest „klastrem klastrów” skupiającym 22 jednostki z Europy. W latach 2025-2026 przewodniczącą europejskiego partnerstwa będzie Jaśmina Solecka, prezes Natureef.

Konkretne cele przedsiębiorcy osiągną dzięki projektom pomagającym firmom wejść na rynki zagraniczne, takim jak SME Beyond. Do października będzie trwał projekt Value4Pack, szukający w całej Europie rozwiązań wpisujących się w wymagania PPWR. Funkcjonują projekty ScreenFood (poświęcony długookresowemu badaniu szkodliwości wybranych substancji w opakowaniach) i S3 Food Packaging Partnership (wspierający współpracę firm w całym łańcuchu wartości branży opakowaniowej). W lutym Natureef złoży projekt Euroclaster, pozwalający na pozyskanie finansowania na małe programy demonstracyjne, które ułatwią rozwijanie nowych rozwiązań opakowaniowych. W tym samym okresie zainaugurowany zostanie projekt Before, który koncentruje się na tworzeniu opakowań monomateriałowych.

Na podstawie materiałów Natureef opracowała AN