Międzynarodowa Organizacja Producentów Aluminiowych Pojemników Aerozolowych (AEROBAL) poinformowała, że w 2022 r. liczba towarów wysłanych do klientów przez jej firmy członkowskie wzrosła o 6,8%, do około 6 mld sztuk. Wzrost napędza rosnący popyt ze strony branży higieny osobistej i farmaceutycznej, zwłaszcza z Europy i Stanów Zjednoczonych.
AEROBAL przypisuje te wartości wzrostom – odpowiednio – o 13% w sektorze farmaceutycznym, o 17% w sektorze lakierów do włosów, o 14% w sektorze pianek do golenia oraz o 42% w innych sektorach higieny osobistej, wszystko w porównaniu z danymi z 2021 roku.
Dominujące pod względem liczby zamówień sektory dezodorantów i perfum również zanotowały wzrost, choć na niższym – niespełna 4% - poziomie. AEROBAL szacuje, że zamówienia z rynku higieny osobistej stanowią 82% całkowitych dostaw realizowanych przez członków AEROBAL.
Jak podaje organizacja, średni popyt w 27 państwach członkowskich UE (plus Wielka Brytania) wzrósł o około 10%. Jeśli uwzględnić 6% wzrost poziomu dostaw do Ameryki Północnej i Południowej, regiony te łącznie odpowiadają za około 71% dostaw członków AEROBAL.
Organizacja odnotowała również ubiegłym roku wzrost popytu o 6,7% w Azji i Australii, za to na Bliskim Wschodzie nastąpił spadek dostaw o blisko 4%.
Wybiegając w przyszłość AEROBAL oczekuje, że proponowane zmiany dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych będą stanowiły wyzwanie dla europejskich producentów i importerów – szczególnie z uwagi na kładziony przez nią nacisk na upraszczanie wzornictwa opakowań, poprawę projektowania pod kątem recyklingu oraz dokumentowanie wymagań i deklaracji zgodności.
AEROBAL spodziewa się również „zadowalającego rozwoju rynku” w pierwszym kwartale 2023 roku, jednak ostrzega, że trwający konflikt między Rosją a Ukrainą, utrzymująca się inflacja oraz groźba nadchodzącej recesji w wielu krajach mogą nadal powodować problemy dla branży.
Branża aluminiowych puszek na aerozole stoi obecnie w obliczu dwóch wyzwań – wyjaśnia Wan Tsang Lin, prezes AEROBAL. Po pierwsze, braku możliwości przystosowania maszyn do produkcji innowacyjnych puszek aerozolowych. Ponadto kluczowym czynnikiem konkurencyjności w branży stała się dostępność techników i wykwalifikowanej siły roboczej.
Prawdą jest, że w przeszłości rynki opakowań były stosunkowo odporne nawet w czasach kryzysu. Jednak utrata siły nabywczej wśród konsumentów może ostatecznie odbić się negatywnie na rynkach FMCG, a więc również na rynku higieny osobistej.
Mimo to prezes AEROBAL pozostaje optymistą w kwestii dalszego rozwoju sektora puszek aerozolowych w Europie: Sprawdzona innowacyjność branży, znakomite właściwości materiałowe aluminium oraz optymalna zdolność tego materiału do recyklingu przyczynią się do powstania zasobooszczędnych rozwiązań opakowaniowych, które w przekonujący sposób spełnią nowe wymagania prawne.
Opracowano na podstawie informacji AEROBAL