Air-commerce: niechlubny trend handlu internetowego
1 Jan 1970 11:36

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Do polskich konsumentów, ze względu na zbyt duże opakowania, oprócz zamówionych produktów dostarczanych jest ponad 40 mln m3 powietrza – wynika z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie firmy DS Smith. To tak, jakby Polacy zapłacili za wysłanie powietrza zgromadzonego w 13,5 tys. basenów olimpijskich. Pakowanie przesyłek w źle dopasowane pudełka generuje także rocznie ponad 42 tys. ton zbędnego CO2. Jak pozbyć się nadmiaru powietrza z przesyłek e-commerce i raz na zawsze pożegnać air-commerce?

Badania zrealizowane na zlecenie DS Smith, wiodącego dostawcy przyjaznych środowisku opakowań wykazały, że wskutek wysyłania powietrza w przesyłkach e-commerce, a co za tym idzie narastającego trendu air-commerce, marnują się tony surowców i pieniędzy. Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego dwa lata temu przeciętny mieszkaniec naszego kraju wytwarzał 342 kg odpadów komunalnych. Szacuje się, że za osiem lat, w roku 2030, średnia produkcja odpadów wzrośnie aż do 370 kg, jednak już dziś roczne zużycie opakowań to aż 160 kg na mieszkańca. Według danych z roku 2020 recyklingowi poddawanych jest zaś mniej niż 30% wszystkich odpadów. 


Przeprowadzone badania wykazały, że co roku ze względu na zbyt obszerne opakowania marnuje się w Polsce:
– 88 747 ton tektury o wartości 43 mln złotych, która mogłaby zostać wykorzystana do innych celów;
– 333 mln m2 taśmy klejącej używanej do pakowania przesyłek (co niemal odpowiada powierzchni Krakowa);
– 41 mln m3 wypełniaczy przesyłek, które wystarczyłyby do 41-krotnego wypełnienia Stadionu Narodowego.

Zbyt duże opakowania to także prawie 2,5 mln dodatkowych kursów samochodów dostawczych, co skutkuje emisją do atmosfery aż 42 tys. ton zbędnego dwutlenku węgla.

Według przeprowadzonego badania używanie zbyt dużych opakowań, oprócz znaczącego oddziaływania na środowisko naturalne, ma także negatywny wpływ na postrzeganie marek przez konsumentów. Co trzeci polski klient e-commerce (29%), który odebrał przesyłkę z nadmiarem pustej przestrzeni wokół zapakowanego produktu, odczuwa negatywne emocje w stosunku do marki, której produkt zakupił. Kolejnych 18% badanych deklaruje, że nie zdecydowałoby się na ponowny zakup u takiego sprzedawcy. 

Co najbardziej irytuje Polaków w opakowaniu, gdy dostają zamówioną przesyłkę? Aż połowa z nich (48%) ma trudności z otwarciem paczki, a 43% uważa, że sprzedawca użył do pakowania zbyt dużej ilości plastikowej taśmy klejącej. Dla 40% z nas spakowana przesyłka jest zbyt duża w stosunku do wysyłanego produktu.

Dzisiejszy konsument oczekuje ograniczenia materiałów używanych do pakowania. Marnowanie surowca i niepotrzebne koszty z tym związane to jedno, równie bolesny jest jednak koszt środowiskowy wynikający ze zbędnej emisji CO2. To właśnie teraz jest najlepsza pora na pozbycie się powietrza z przesyłek e-commerce i zahamowanie niechlubnego trendu air-commerce – komentuje Paweł Mazanka, kierownik Działu Innowacji i Rozwoju Produktu, DS Smith Polska.

Prawie połowa badanych (46%) chciałaby otrzymywać swoje przesyłki w opakowaniach pochodzących z recyklingu, a czterem osobom na dziesięć zależy na dopasowaniu przesyłki do kształtu zamawianego przedmiotu.

Nawet pozornie małe działanie, np. minimalizacja użytych surowców, może przynieść znaczące oszczędności. Dzięki przemyślanemu i odpowiedzialnemu zaprojektowaniu opakowania możemy zredukować negatywny wpływ na środowisko, a także zoptymalizować koszty w całym łańcuchu dostaw. Zmiana opakowania o zaledwie 1 mm może spowodować znaczącą różnicę – podkreśla ekspert DS Smith. – Już na etapie projektowania możemy zdecydować o ilości i jakości surowców, by w jak najwyższym stopniu spełniały wymagania produktu i kanału sprzedaży. W jednym ze realizowanych projektów drobne zmiany w konstrukcji opakowania pozwoliły uzyskać aż 30% oszczędności kosztowych, przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2 o 10%. Właśnie w taki sposób wypracowujemy i wdrażamy z naszymi klientami projekty zgodne z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego i mam nadzieję, że takie podejście stanie się normą dla całej branży i wkrótce zapomnimy o air-commerce – dodaje Paweł Mazanka.

We współpracy z Fundacją Ellen MacArthur DS Smith opracował Zasady Projektowania w Obiegu Zamkniętym. Obecnie firma pracuje nad około dwoma tysiącami projektów, które spełniają wszelkie normy „cyrkularnych” produktów. 

Badanie przeprowadziła firma OnePoll na próbie 1 tys. dorosłych mieszkańców Polski, którzy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy dokonali zakupu w internecie. Ankietę przeprowadzono między 28 czerwca a 4 lipca 2022. 

Założenia przyjęte przy kalkulacjach: 
– opakowania w handlu e-commerce dostarczane do konsumentów wykonane są z materiałów takich jak papier, tektura itp. lub tworzywa sztuczne;
– jako rozmiar przeciętnego pudełka przyjęto maksymalny rozmiar średniej paczki;
– uznano, że na jeden samochód dostawczy przypada średnio 100 paczek;
– 10% powierzchni pudełka pokrytego taśmą klejącą uznawane jest za „rozsądne” – oklejenie taśmą powyżej tej wartości uznane zostało za nadmierne.

Opracowano na podstawie materiałów firmy DS Smith