All4Pack: paryskie spotkanie z opakowaniami
1 Jan 1970 09:59

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Rynek opakowań podlega nieustannej ewolucji we wszystkich swych wymiarach: pojawiają się nowe maszyny i materiały do ich produkcji, serca klientów zdobywa nowe wzornictwo, jesteśmy też świadkiem stopniowej, ale niepowstrzymanej ekspansji opakowań inteligentnych, które w swych funkcjach wykraczają już poza typowe zadania ochrony produktu. Organizatorzy listopadowych targów All4Pack obiecują, że paryska impreza zajmie się opakowaniami w całym ich bogactwie i różnorodności.
01Tegoroczna edycja All4Pack pod hasłem „Bądźmy kreatywni!” będzie szczególna, bo też targi te trafiają do kalendarza imprez branżowych po raz pierwszy jako bezpośredni następca wystaw odbywających się od 2010 r. pod jednym dachem: opakowaniowej Emballage oraz koncentrującej się na tematyce transportu, magazynowania i spedycji Manutention. Decyzja o nowym otwarciu zapadła pod koniec 2015 r. i była motywowana pragnieniem dopasowania wystawy do dokonujących się wokół nas zmian na rynku opakowaniowym i postępującej globalizacji zakupów, która każe uczestnikom rynkowej gry poszukiwać w jednym miejscu zintegrowanych rozwiązań w zakresie materiałów, procesów przetwórczych, systemów druku i rozwiązań intralogistycznych dla opakowalnictwa.
Targi, które tradycyjnie odbędą się w podparyskim Parku Ekspozycyjnym Paris-Nord Villepinte (w dniach 14-17 listopada 2016), zajmą trzy hale wystawowe: dwie poświęcone wyłącznie maszynom – m.in. liniom do pakowania i kodowania produktów spożywczych, napojów, kosmetyków i farmaceutyków oraz urządzeniom wykorzystywanym w procesach magazynowania i intralogistyki – oraz jedną skoncentrowaną wyłącznie na opakowaniach, surowcach i materiałach eksploatacyjnych dla tej branży. Nowa formula paryskich targów skłoniła organizatorów do przeformułowania segmentacji oferty wystawców; od bieżącego roku mieści się ona w czterech sektorach: Opakowań, Przetwórstwa, Druku oraz Obsługi.

Nowości i innowacje – także z Polski
Każda impreza targowa obraca się wokół prezentacji przez wystawców najnowocześniejszych i premierowych rozwiązań; tym wyższa pozycja targów w kalendarzu branżowych imprez, im większe bogactwo produktów, które wcześniej nie były pokazywane w trakcie konkurencyjnych imprez. Dlatego organizatorzy All4Pack nie zrezygnowali ze sprawdzonej na wystawie Emballage formuły, czyli pokazów najnowszych, innowacyjnych produktów w ramach wydzielonej strefy Pack Innovation.
W tym roku do Pack Innovation ponad 150 firm zgłosiło 255 nowości, których część – po konkursowej selekcji – zostanie zaprezentowana w hali 7. Zakwalifikowano je do jednej z kilku kategorii, grupujących m.in.: oprogramowanie i automatykę produkcji; maszyny do produkcji opakowań; surowce i materiały eksploatacyjne; opakowania i pojemniki; rozwiązania serwisowe.
W tym roku na liście firm aspirujących do jednej z 10 nagród Innovation Awards dla najbardziej innowacyjnych projektów – które wśród rozwiązań pokazywanych w ramach Pack Innovation rozdzielą jurorzy Komitetu Pack Experts, gromadzącego przedstawicieli tak renomowanych firm jak Nestle, Pfizer, Coca-Cola czy L'Oreal – znalazł się polski reprezentant. Firma Elplast z Kutna, zajmująca się produkcją zamknięć strunowych do opakowań, stworzyła Eco-Zip, nadające się do kompostowania zamknięcie strunowe zintegrowane z torebką typu pouch wykonaną z tego samego materiału. Jak czytamy w uzasadnieniu wyboru tego produktu do konkursu Innovation Awards: „Od dawna takie polimery są dostępne na rynku, jednak stworzenie struny, która działa i dobrze się zamyka, było dużym wyzwaniem. Przyjazne dla środowiska zamknięcie wreszcie faktycznie działa i jest w pełni przetwarzalne.”
Wśród firm, które konkurują z produktem firmy Elplast, jest wiele przedsiębiorstw znanych naszym czytelnikom. Ulma Packaging pokaże swoją nową pionową maszynę formująco-napełniająco-zgrzewającą (VFFS) z uproszczonym systemem zmiany formatów oraz wymiany rolek folii, która pozwala wyprodukować szeroką gamę najwyższej jakości worków dla wielu zastosowań; X-Rite Europe zaprezentuje dwa rozwiązania: IntelliTrax2, czyli bezkontaktowy, zautomatyzowany system pomiaru kolorów, przeznaczony przede wszystkim dla drukarzy arkuszowych oraz producentów opakowań tekturowych, a także X-Rite eXact Xp, nowy produkt z rodziny spektrofotometrów eXact, opracowany w celu wsparcia drukarzy i przetwórców opakowań w jeszcze dokładniejszym pomiarze koloru na giętkich materiałach foliowych.
Producent drukarek i finiszerów cyfrowych do produkcji etykiet, firma Primera Technology, zgłosiła do konkursu opisywane już na naszych łamach drukarki LX500e oraz LX2000e; pierwsza z nich to trójkolorowe urządzenie do profesjonalnego druku etykiet na kawę, wina, pieczywo, słodycze, mięso, ser oraz setki innych produktów spożywczych, a także do zadruku przywieszek oraz plakietek; druga to najszybszy w ofercie producenta model do druku kolorowych etykiet o prędkości do 152 mm/s.
Aż trzy rozwiązania zgłosiła firma MGI Digital Technology. Pierwszym jest MGI JETvarnish 3D Evo – cyfrowa maszyna do lakierowania wybiórczego z efektem 2D i 3D oraz tłoczenia folią na gorąco, przeznaczona dla drukarzy opakowań, wyposażona w rewolucyjny system AIS ze skanerem sterowanym przez sztuczną inteligencję. Cały proces tłoczenia i lakierowania jest w pełni cyfrowy. Dzięki temu nie wymaga się stosowania matryc, rastrów czy form drukowych, a drukowanie zmiennych danych nie stanowi żadnego problemu. Cyfryzacja procesu pozwala na zredukowanie ilości odpadów oraz użytych materiałów eksploatacyjnych, co przekłada się na obniżenie kosztów. Kolejnym produktem jest MGI JETvarnish 3DW, czyli najnowsze rozwiązanie wstęgowe stworzone do wykonywania zdobień za pomocą folii oraz lakieru UV w technologii inkjetowej, przeznaczone przede wszystkim dla przemysłu opakowań miękkich i etykiet. Urządzenie umożliwia lakierowanie UV i tłoczenie folią na wielu podłożach: powlekanych i niepowlekanych, materiałach syntetycznych, papierze i kartonie. Zastosowanie 2 rzędów głowic lakierujących pozwala nanosić lakier o grubości od 3 do nawet 200 mikrometrów, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie różnych efektów lakierowania, zarówno płaskiego, jak i 3D. Zastosowanie kombinacji lamp LED, IR, UV oraz wałka chłodzącego sprawia, że JETvarnish 3DW pozwala na uzyskanie bardzo szerokiej gamy uszlachetnień. Wreszcie trzecie urządzenie to Meteor Unlimited Colors – pierwszy na świecie system łączący maszynę do druku cyfrowego z modułem do foliowania na gorąco w linii. Proces drukowania i uszlachetniania jest w 100% cyfrowy, eliminując potrzebę kosztownego i czasochłonnego narządu.
Firma Linx zaprezentuje w ramach Pack Innovation drukarkę Linx 10 do ciągłego druku atramentowego, stworzoną dla producentów z obszaru małych i średnich przedsiębiorstw, którzy poszukują niezawodnego i nowoczesnego rozwiązania do
znakowania swych produktów. Urządzenie nadrukowuje dwie linie kodu w wysokiej rozdzielczości i – jak twierdzi producent – „demistyfikuje obawy związane z drukiem CIJ”, będąc urządzeniem prostym w obsłudze, łatwym do zainstalowania, przenośnym oraz nieskomplikowanym w utrzymaniu.
WITT France, lokalny oddział międzynarodowej firmy WITT-Gasetechnik oferującej kompleksowy asortyment gazowych urządzeń zabezpieczających i regulacyjnych, pokaże w Paryżu nowy i w pełni bezkontaktowy rejestrator danych Patbox: mobilne rozwiązanie do pomiarów ciśnienia i temperatury na dowolnym etapie produkcji. Kompaktowe urządzenie jest wyposażone w kolorowy wyświetlacz OLED znacznie ułatwiający jego obsługę; Patbox nie musi być podłączony do kontrolowanego urządzenia, bowiem pomiar danych odbywa się za pośrednictwem wbudowanych sensorów (dzięki czemu doskonale nadaje się np. do sprawdzania produktów pakowanych w atmosferze modyfikowanej – MAP).
Firma DS Smith pokaże system pakowania SalesFront, który zapewnia ciągłą obecność produktu na przodzie półki sklepowej, bez potrzeby korzystania z dodatkowych urządzeń. Został on wyposażony w specjalną taśmę montowaną w opakowaniu RRP z tektury falistej, która po wyjęciu produktu sprawnie przesuwa pozostałą zawartość opakowania do przodu. System SalesFront pomaga producentom i sprzedawcom detalicznym rozwiązać problem słabej dostępności produktów na półce, bez potrzeby korzystania z dodatkowych urządzeń i tracenia czasu na ręczne przesuwanie produktów na bardziej widoczną pozycję.

Nie ma czasu na nudę
Pack Innovation jest tylko jedną z licznych imprez towarzyszących listopadowym targom w Paryżu. Tradycyjnie cały przebieg All4Pack będzie na bieżąco komentowany przez dziennikarzy i ekspertów w dedykowanym imprezie studiu telewizyjnym, nadającym codziennie w godzinach 10-18 z jednej z targowych hal. Przekaz TV, dostępny na żywo w internetowej platformie YouTube (także w angielskim symultanicznym tłumaczeniu) będzie wypełniony informacjami, biuletynami, wywiadami z czołowymi postaciami przemysłu opakowań, a także programami pokazującymi innowacje wystawców i kluczowe tematy, którymi interesuje się środowisko producentów opakowań i etykiet (m.in. redukcja odpadów produkcyjnych; koncepcja Przemysłu 4.0; opakowania inteligentne; opakowanie jako siła napędowa w łańcuchach dostaw i e-handlu).
Z kolei Best Pack 4.0 to efekt współpracy nawiązanej przez targi ze szkołą wzornictwa Strate: pokaz nowatorskich, niebanalnych opakowań stworzonych przez jej uczniów i okazja do zapoznania się z ich wizją opakowań inteligentnych. Wyjątkowym wydarzeniem będzie również wystawa „10 lat Pentawards” w hali 7. – możliwość kontaktu ze 100 najpiękniejszymi opakowaniami z 26 krajów, docenionymi w prestiżowym konkursie Pentawards w latach 2007-2016 i pogrupowanymi w 10 kategoriach. Nieco inny charakter będą miały pokazy w strefie prób (handling test zone), zarezerwowanej dla urządzeń AGV (automatycznie sterowanych pojazdów) oraz innych urządzeń jeżdżących, których celem jest automatyczna obsługa magazynowa.
Organizatorzy przygotowali również wyjątkowy program spotkań biznesowych (pod nazwą Business Meetings). Już przed targami ponad 3500 nabywców z całego świata zostanie skontaktowanych z interesującymi ich wystawcami i może liczyć na pomoc w realizacji ich projektów zakupowych. Organizatorzy chcą położyć szczególny nacisk na kooperację z klientami z krajów Afryki Północnej i Subsaharyjskiej. Wiedzę na temat przemysłu opakowań i nowoczesnego łańcucha dostaw będzie można poszerzyć w trakcie konferencji i warsztatów technicznych odbywających się w ramach tzw. Forum Partnerów; wśród tegorocznych tematów prelekcji nie zabraknie kwestii digitalizacji łańcucha wartości, automatyzacji, robotyki oraz konkurencyjności przemysłowej przedsiębiorstw.
Na podstawie informacji organizatora All4Pack opracował TK