Rozmawiamy z Karolem Polkowskim, współwłaścicielem firmy Art of Packaging, która zainwestowała w maszynę do produkcji opakowań typu wrapped rigid box firmy Europrogetti.
Proszę nam przybliżyć zakres działalności Art of Packaging.
Karol Polkowski: Nasza firma specjalizuje się w produkcji opakowań tekturowych, a także produktów promocyjnych jak standy, displaye, katalogi czy ulotki. W dziedzinie opakowań skupiamy się głównie na wysoko przetworzonych pudełkach dla przemysłu spożywczego, kosmetycznego i farmaceutycznego – zarówno w małych, jak i w wielkich nakładach. Współpracujemy z wieloma międzynarodowymi producentami i dystrybutorami, a nasza produkcja w większości skierowana jest na eksport.
Czy można określić kierunek, w jakim zmienia się branża opakowań w Polsce i w Europie?
Karol Polkowski: Zarówno w Polsce, jak i w całej Europie od wielu lat daje się zauważyć dominujący trend do zmniejszania się wielkości nakładów, przy jednoczesnym zwiększeniu ilości brandów, serii i wersji produktów. Jednocześnie widoczna jest tendencja do odchodzenia od opakowań z tworzyw sztucznych na rzecz materiałów bardziej przyjaznych środowisku, w tym oczywiście kartonu i papieru. Oba te trendy wymuszają na producentach opakowań odpowiednie zaplanowanie inwestycji pod kątem spełnienia właśnie tych tendencji.
Czy polski rynek opakowań różni się od rynku europejskiego?
Karol Polkowski: Według mnie nie ma istotnych różnic pomiędzy polskim i europejskim rynkiem opakowań. Oczywiście, są pewne różnice wynikające z organizacji pracy i specyfiki narodowej poszczególnych krajów w odniesieniu do ich kultury i tradycji, ale w zasadzie nie mają one większego wpływu na konkurencyjność. Poziom technologiczny polskich firm poligraficznych nie odbiega dzisiaj od tego, czym dysponują europejskie drukarnie – tak więc wydaje się, że polski rynek opakowań nie różni się zasadniczo od średniej europejskiej.
Co skłoniło pana do inwestycji w maszynę do produkcji opakowań wrapped rigid box?
Karol Polkowski: Opakowania typu wrapped rigid box są chyba najbardziej zaawansowaną formą opakowań kartonowych. Jest to opakowanie złożone, dające wielkie możliwości projektowe i ekspozycyjne. Zapotrzebowanie na tego typu opakowania wciąż rośnie, również z powodu odchodzenia od opakowań z tworzyw sztucznych. Dla naszych klientów już od dawna produkowaliśmy opakowania typu rigid box, które wykonywaliśmy w kooperacji z kilkoma podwykonawcami. Teraz nadszedł czas na ich produkowanie pod własnym dachem, czyli na uniezależnienie się od kooperantów.
Dlaczego zdecydował się Pan akurat na maszynę Europrogetti, model EP100?
Karol Polkowski: Wybór był w zasadzie prosty. Po pierwsze, włoska firma EUROPROGETTI jest znana jako absolutny lider w rozwiązaniach do produkcji rigid box-ów. Po drugie, oferuje ona maszyny kompaktowe, mogące produkować bardzo małe opakowania w najwyższej jakości. Zakupiony przez nas model EP100 daje możliwość produkcji bez taśmy narożnikowej na tekturowym szkielecie, co pozwala uzyskać dużo bardziej elegancki wygląd końcowego produktu. Osobiście oglądałem tę maszynę na targach drupa 2016 i już wtedy planowałem jej zakup, gdyż idealnie odpowiadała naszym potrzebom. Teraz nastąpił odpowiedni moment na realizację tej inwestycji. Firma EUROPROGETTI wraz z polskim przedstawicielem producenta, firmą MAREK MIGDALSKI CONSULTING, zaproponowała nam rozsądne warunki, co w efekcie pozwoliło nam na zrealizowanie tego zamierzenia.
Dziękuję za rozmowę.