Bo karton ma znaczenie
1 Jan 1970 09:55

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W tym roku doroczny kongres ECMA odbył się w dniach 21-22 września w austriackim Salzburgu pod hasłem „When Cartons Matter”. Jak przekonują organizatorzy kongresu, tegoroczna edycja stała się przyczynkiem do przekonania innych branż, że tektura naprawdę ma znaczenie.

Uczestników kongresu przywitał Wilfried Haslauer, gubernator austriackiego kraju związkowego Salzburg, po którym z interesującą prelekcją na temat demografii i geopolityki wystąpiła Karin Kneissl tłumacząc, czemu w tematyce kongresu znalazły się kwestie migracji. Andrea Boltho poświęcił swoje wystąpienie prognozom ekonomicznym. Jego zdaniem europejska gospodarka ma się obecnie dobrze, ale warto stawiać sobie pytania, jak długo potrwa ten stan prosperity. Temu tematowi poświęcona była prezentacja – drugiego w historii ECMA – badania 360° Industry Update ukazującego, co zdarzyło się w branży od poprzedniego kongresu w 2016 r. i czego można się spodziewać w nadchodzącej przyszłości. 

Kartony ważne dla sprzedaży marek

Producenci tektur na pudełka składane nie mają wątpliwości odnośnie do znaczenia ich sektora oraz kluczowych zalet, jakie zapewniają kartony w łańcuchu sprzedaży (w kwestiach logistyki, bezpieczeństwa, podnoszenia wydajności, komunikacji, wzornictwa i zrównoważonego rozwoju). Jednak, jak wynika z głosów podnoszonych w trakcie kongresu, konieczne jest jeszcze skuteczniejsze docieranie z tym przekazem i zwiększenie rozpoznawalności tej branży wśród klientów i konsumentów. 

W trakcie spotkania przedstawiciele firm Danone, Ferrero oraz Mondelēz zaprezentowali swoje poglądy na temat opakowań i roli tektur w firmowych strategiach brandingowych. Jak przekonywali, dla zapewnienia świetlanej przyszłości tego sektora niezbędne jest tworzenie skutecznego partnerstwa strategicznego i oferowanie opakowań o wartości dodanej, na której korzystają zarówno producenci opakowań, jak i następnie ich konsumenci. Mimo że strategie właścicieli marek bywają bardzo odmienne – przykładem mogą być odmienne interesy firm lokalnych i globalnych albo producentów zdrowej żywności i przekąsek – wszyscy godzą się z coraz ważniejszą rolą ekologicznych rozwiązań opakowaniowych oraz ze wzrostem popytu sektora na surowce odnawialne. Konsensus dotyczy również nawiązywania długofalowej współpracy z ich dostawcami. 

Wzornictwo pilnie poszukiwane

Znaczenie wzornictwa opakowań wyjaśnili prelegenci z agencji brandingowych 1 Hard Question (1HQ) oraz Kiska. Różnicowanie marek jest bardzo ważne, a to właśnie w tym zakresie ogromna rola przypada opakowaniom. W jaki sposób wyróżnić się w tłumie, koncentrując się na określaniu strategii marki oraz na nawiązywaniu głębszych korelacji z klientem i jak stworzyć własną wymarzoną markę? – odpowiedzi na te pytania niosła ze sobą wspomniana prelekcja. 

Pole do rozważań

Każdy z dwóch kongresowych dni kończyło wystąpienie zaproszonych gości. Sean Pillot de Chenecey, specjalizujący się w obserwacji kulturalnych i społecznych trendów oraz w badaniach nad markami i metodami komunikacji, poświęcił swój czas na analizę kluczowych czynników wpływających na kształtowanie oblicza współczesnego konsumeryzmu takich jak zmieniające się potrzeby odbiorców, nowe wzorce indywidualnej konsumpcji oraz nowinki technologiczne. Z kolei Rasmus Ankersen – przedsiębiorca, ceniony autor książek i wykładów dotyczących rozwoju personalnego zachęcał gości, by nie zadowalali się tym, co osiągnęli dotychczas („bądźcie głodni w raju!”) i dążyli ku lepszemu nawet wówczas, gdy wymaga to poświęcenia dotychczasowej „małej stabilizacji”.

Na podstawie materiałów ECMA opracował TK

W tym roku doroczny kongres ECMA odbył się w dniach 21-22 września w austriackim Salzburgu.