Czas na tekturę
1 Jan 1970 10:21

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W dniach 13-14 października firma Metsä Board zorganizowała spotkanie biznesowe dla ok. 50-osobowej grupy swoich klientów, w trakcie którego podzieliła się doświadczeniami w zakresie zapewnienia jakości, czystości oraz trwałości opakowań, a także wiedzą na temat kierunków rozwoju branży opakowaniowej w Europie i na świecie.

09Metsä znaczy las
Charakterystyczne logo firmy przedstawia głowę łosia dumnie wspierającego las, co jest deklaracją założeń Metsä Board. Zielony kolor symbolizuje odnowę i spojrzenie w przyszłość, a samo słowo Metsä po fińsku znaczy po prostu las. Metsä jest spółdzielnią zrzeszającą 116 tys. fińskich właścicieli lasów – choć w Polsce słowo spółdzielnia może mieć negatywne konotacje, to w praktyce ten typ organizacji funkcjonuje doskonale. W najlepszym okresie wartość firmy wynosiła nawet 10 mld EUR – teraz jest ona niższa, ponieważ Metsä Board wycofała się z produkcji mniej rentownych produktów papierniczych takich jak papiery graficzne lub ksero. Za kompleksowe przetwarzanie drewna w firmie Metsä odpowiada spółka matka Metsäliitto, która gwarantuje odpowiednie i odpowiedzialne wykorzystanie lasów. Główną kompetencją firmy Metsä Board są właściwe włókna do produkcji opakowań, a dzięki ostatniej inwestycji w Husum (Szwecja) firma zwiększyła produkcję o nawet 40% i jest największym producentem tektur FBB oraz bielonych linerów z włókien pierwotnych w Europie. Nowa inwestycja przyczyniła się również do zmiany filozofii firmy; obecnie – odpowiadając na aktualne trendy – koncentruje się ona na opakowaniach jednostkowych umożliwiających szybką dystrybucję w sprzedaży detalicznej i gastronomii. Podstawowe korzyści wynikające ze stosowania tektur Metsä Board to efektywność produkcji wynikająca z ich lekkości, bardzo dobra drukowność i przerabialność, czystość, bezpieczeństwo i wreszcie świadomość korzystania z surowców o znanym pochodzeniu, co wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju przyjętą przez większość liderów rynku FMCG – wymienia Stanisław Moczulski, dyrektor sprzedaży w Metsä Board Polska. – Jesteśmy pionierem w tzw. light-weightingu, myślimy o jakości procesów przetwórczych, nie tylko o cenie.

Innowacyjność i doradztwo
Packaging Services to organizacja założona przez firmę Metsä Board w Szanghaju; jej głównym celem jest kreacja rozwiązań graficznych i projektowych, dzięki którym opakowania staną się atrakcyjniejsze dla klienta. Obecnie Packaging Services posiada również oddziały w Helsinkach i Nowym Jorku. Zasługą tej organizacji są wielokrotnie nagradzane projekty i innowacyjne rozwiązania, jak idealnie ostra krawędź bigu w tekturze falistej uzyskana bez kleju, „uśmiechające się” pudełko pasty do zębów czy opakowania dozujące słodycze i papierosy. Nadrzędnym celem Packaging Services jest redukcja ilości zastosowanego materiału, czyli tzw. odchudzone opakowanie. Jeden z ciekawszych projektów Packaging Services to stworzenie opakowania na scyzoryk ratowniczy marki Victorinox na rynek azjatycki. Produkt wart 90 USD początkowo był pakowany w proste, szare, tanie w produkcji opakowanie. Agencja zaproponowała opakowanie otwierające się jak scyzoryk, wyprodukowane z bardzo sztywnego kartonu CartaElega, które wprowadzone na rynek w ciągu zaledwie miesiąca okazało się komercyjnym sukcesem. Opakowanie ma elegancki, dopracowany wygląd, z wyraźnie zaznaczonymi narożnikami. Od typowych sztywnych pudełek odróżnia je brak zachodzących na siebie zawinięć na rogach. Boczne panele mogą być wymieniane w celu oddzielnego zadrukowania tekstami marketingowymi, które odpowiadają wymaganiom lokalnego rynku. Do wykonania opakowania nie używa się kleju, co odpowiada celom i wartościom firmy Victorinox w zakresie zrównoważonego rozwoju. Opracowany przez Metsä Board kreatywny projekt opakowania scyzoryka Victorinox RescueTool otrzymał nagrodę iF Design Award w kategorii opakowań produktów konsumenckich.
Inna ciekawa innowacja Packaging Services to opakowanie z tektury falistej bag-in-box – opatentowane rozwiązanie na wino, soki, a nawet chemię gospodarczą czy farby graficzne. Projekt ten powstał dzięki współpracy Metsä Board z firmami Bobst, Kodak, Marbach i Henkel.

Bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój
Producenci żywności muszą zmierzyć się z wieloma trendami i oczekiwaniami, niekiedy trudnymi do pogodzenia. Jednym z priorytetów branży opakowaniowej jest konieczność redukcji odpadów oraz wagi opakowań, co pozwala na znaczące oszczędności w logistyce. Opakowanie musi być kompostowalne i podatne na recykling, a jednocześnie spełniać coraz bardziej restrykcyjne normy i standardy, umożliwiać śledzenie całego cyklu życia produktu oraz interakcję coraz bardziej świadomych i zaangażowanych konsumentów. Jak Metsä Board odpowiada na te oczekiwania? Naszym priorytetem jest spełnienie wszystkich oczekiwań klientów, jeśli tylko jest to możliwe – zapewnia Katja Tuomola, kierownik ds. bezpieczeństwa produktu. – Zaczynamy już na etapie projektowania opakowania, optymalizując stosowane surowce takie jak substancje naturalne, podłoża i chemię. Wykorzystujemy najlepsze praktyki produkcyjne, a ostateczny rezultat musi spełniać wszystkie wymagania użytkownika końcowego oraz obowiązujące regulacje.
Wykorzystywane przez Metsä Board włókna pierwotne pochodzą wyłącznie z kontrolowanych przez podmioty trzecie źródeł odnawialnych. Produkcja tektury w papierniach Metsä Board w Finlandii i Szwecji realizowana jest wg normy ISO 22000, a jej logistyka jest ściśle kontrolowana i optymalizowana poprzez edukację partnerów logistycznych w zakresie transportu i przechowywania tektur. Wszystkie tektury Metsä Board są biodegradowalne i kompostowalne, co stanowi ogromną korzyść – włókna pierwotne są bowiem bardzo potrzebne w procesie recyklingu, a po kilku cyklach życia (średnio 3,5) mogą być przetworzone na energię. W skali światowej w produkcji tektury zaledwie 50% włókien pochodzi z odzysku, 50% stanowią nowe włókna. W Unii Europejskiej odzysk stanowi 72%, co czyni tekturę najbardziej przetwarzanym wtórnie materiałem.
Z punktu widzenia właściciela marki opakowanie musi się dobrze wpisywać w wizerunek marki, dlatego jego powtarzalność jest bardzo istotna, a w przypadku produktów spożywczych wręcz krytyczna.
Elementem polityki zrównoważonego zarządzania Metsä Board jest zaangażowanie firmy w cele rozwojowe Narodów Zjednoczonych, a w szczególności w:
n redukcję głodu na świecie poprzez dostarczanie opakowań chroniących produkt w całym łańcuchu dostaw,
n działania na rzecz klimatu poprzez ograniczanie emisji CO2,
n tworzenie najkorzystniejszych warunków rozwoju na całym świecie poprzez korzystanie ze źródeł kontrolowanych,
n działanie na rzecz dostępu do czystej wody i odpowiednich warunków sanitarnych poprzez odpowiedzialne wykorzystywanie i odzyskiwanie wody.

Najlepsze rozwiązania opakowaniowe
Stefan Tschumi, dyrektor działu kaszerowania i druku cyfrowego podał przykład grupy Inditex, w portfolio której znajduje się m.in. koncern odzieżowy Zara. Zara potrzebuje najlepszego możliwego rozwiązania opakowaniowego w związku z dynamicznie rosnącym segmentem sprzedaży online, co jest dużym wyzwaniem dla dostawców opakowań. Gwarantowana dostępność, pomysły na optymalizację opakowań i ich nowe funkcjonalności, najlepsza ochrona przy najniższej wadze (70% sprzedawanych online ubrań jest zwracanych) czy możliwości promocji marki to tylko niektóre z nich. Odpowiedzią na nie są opakowania kaszerowane, którym sprzyjają aktualne trendy konsumenckie związane ze zmianą stylu życia, takie jak:
n opakowania on-the-go to jeden z najszybciej rosnących rynków. Przekąski grab-and-go stanowią już 12% tego segmentu rynku;
n personalizacja – konsumenci chętniej kupują spersonalizowane produkty (Zara chciałaby, aby wszystkie jej opakowania były personalizowane, co oznacza, że czas ich produkcji wyniósłby zaledwie 6 godzin przy założeniu dostawy zamówienia w ciągu 24 godzin).

Dlaczego tektura falista?
Opakowania z tektury falistej stanowią pod względem wartości aż 30% rynku opakowań i prognozowany jest dalszy wzrost tego segmentu w tempie 3% rocznie (w Polsce 3,5%) do roku 2020, aczkolwiek jego udział pozostanie na stabilnym poziomie. Za tekturą przemawia wiele argumentów takich jak: zapewnienie naturalnej ochrony produktu, wytrzymałość, ekonomia, naturalna podatność na recykling, możliwości przekazu promocyjnego, dobra prezencja na sklepowej półce. Równowaga czynników takich jak wpływ na środowisko, koszt i wytrzymałość przekłada się na optymalny efekt opakowania wyprodukowanego z tektury falistej.

Tekturze falistej sprzyjają również następujące trendy:
n zakupy internetowe to najszybciej rosnący segment handlu;
n coraz silniejsza pozycja sieci dyskontowych, które stymulują rozwój opakowań wysokiej jakości typu shelf-ready, i sklepów typu convenience, które oczekują małych opakowań jednostkowych (przy czym tradycyjny handel, w tym sieci super- i hipermarketów, pozostaje na tym samym poziomie);
n wg ostatniego raportu POPAI 82% decyzji zakupowych podejmowanych jest w sklepie (w 2012 roku było to 76%) – opakowania odgrywają coraz większą rolę w przyciąganiu uwagi konsumenta.

Opakowania typu premium dają konsumentom kupującym w internecie dodatkowe wrażenia estetyczne; wielu z nich jest dzięki nim bardziej skłonnych zarekomendować dany produkt czy usługę. To tzw. user experience, czyli doświadczenie konsumenckie – na popularnym serwisie YouTube można obejrzeć już ponad 100 tys. filmów skatalogowanych pod hasłem „unboxing”. Dlatego tak ważne jest odpowiednie i odpowiedzialne opakowanie z tektury. AN