Dekada sukcesów Koenig & Bauer (CEE)
1 Jan 1970 13:39

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

24 marca 2022 r. w siedzibie Koenig & Bauer w niemieckim Radebeul odbyło się spotkanie prasowe z kierownictwem oddziału Koenig & Bauer (CEE) – będącego przedstawicielstwem niemieckiego koncernu na rynkach polskim, czeskim i słowackim – w którym uczestniczyli dziennikarze reprezentujący czołowe środkowoeuropejskie czasopisma branżowe. 

Wydarzenie stało się okazją do podsumowania osiągnięć koncernu w obszarze Europy Środkowej i Wschodniej, omówienia pozycji rynkowej oraz do zaprezentowania szerokiego i stale rozbudowywanego portfolio produktów dostępnych w jego ofercie. 

W spotkaniu z ramienia K&B CEE uczestniczyli: dyrektor ds. sprzedaży i serwisu Grzegorz Szymczykowski, senior sales manager Tibor Nagy, menedżer ds. produktów Paweł Krasowski oraz Jörg Henkel, senior sales manager w Koenig & Bauer Sheetfed. 

 Zgromadzonych powitał Dietmar Heyduck, dyrektor sprzedaży i prokurent w Koenig & Bauer Sheetfed. W tym pełnym wyzwań czasie upływającym pod dyktando koronawirusa mam ogromną przyjemność spotkania się z Państwem osobiście, a nie na wirtualnym spotkaniu – przywitał wszystkich zebranych. W krótkim podsumowaniu minionego roku podkreślił, że był on bardzo udany dla całego koncernu (o czym świadczą m.in. 2,6% marża EBIT oraz obroty ze sprzedaży w wysokości 1,116 mld euro). Rynek na maszyny do druku stale rośnie, a koncentracja Koenig & Bauer na sektorze opakowań i przemysłowych systemów do dekoracji przynosi spodziewane zyski – podkreślił. Dodał też, że celem Grupy na najbliższe lata jest stopniowa ewolucja od producenta maszyn ku dostawcy zaawansowanych rozwiązań dla sektora druku. 

W tym miejscu trzeba dodać, że jednym z powodów, dzięki którym Koenig & Bauer – i w szczególności jej zakład w Radebeul – tak doskonale odnalazły się w obecnych trudnych czasach, jest szereg działań minimalizujących pandemię koronawirusa. Na ten temat wypowiedział się Jörg Henkel. Firma oparła swoją strategię na czterech filarach: informacji i komunikacji, czyli powiadamianiu pracowników o wszelkich istotnych wydarzeniach za pośrednictwem intranetu i internetu; wzmożeniu zasad higieny, m.in. wprowadzeniu obowiązku noszenia masek FFP2, powszechnej dostępności płynów do dezynfekcji oraz stawianiu barier (np. przezroczyste ekrany) ograniczających transmisję wirusa bez utrudniania kontaktu; zachowaniu dystansu dzięki pracy zdalnej, zmniejszaniu liczebności zespołów oraz zamknięciu stołówki jako miejsca gromadzenia dużej liczby ludzi; wreszcie regularnym testowaniu i szczepieniu, także w centrach testowych uruchomionych przez K&B w Würzburgu i Radebeul.

Koenig & Bauer CEE: historia sukcesami pisana 

Pod nieobecność przeziębionego prezesa zarządu Koenig & Bauer (CEE) Jana Korenca pierwszą prelekcję zatytułowaną „Koenig & Bauer (CEE): 11 lat sukcesów na rynkach Środkowej i Wschodniej Europy” zaprezentował Grzegorz Szymczykowski. 

Jan Korenc zarządza środkowoeuropejskim oddziałem Koenig & Bauer od 2012 r. i to właśnie ostatnia dekada stanowiła cezurę dla zaprezentowanego raportu. Dodajmy: bardzo udany okres, czego potwierdzeniem jest trzykrotny laur najlepszego agenta Koenig & Bauer (spółka zajmowała również w tym zestawieniu dwukrotnie drugie i dwukrotnie trzecie miejsce), 4. wynik pod względem sprzedaży maszyn oraz 6. sprzedaży usług serwisowych. W tym okresie Koenig & Bauer (CEE) zainstalowała u klientów z Polski, Czech i Słowacji ponad 150 nowych maszyn do offsetowego druku arkuszowego i wstęgowego oraz druku fleksograficznego, w tym 29 maszyn wielko- formatowych. Zaufanie klientów do marki Koenig & Bauer odzwierciedla także ich zainteresowanie maszynami używanymi (170 sprzedanych urządzeń). Od kilku lat Koenig & Bauer, wspierany przez kooperantów – firmy Iberica i Duran – coraz śmielej poczyna sobie także w sektorze postpressu. 

Wszystkie wspomniane sukcesy są zasługą 45-osobowego zespołu pracowników oraz 32 profesjonalnych techników serwisu. Stale rozszerzamy usługi 24/7, opierając naszą dobrze zorganizowaną i elastyczną strukturę na mobilnej platformie sprzedaży i obsługi – podkreślał Grzegorz Szymczykowski. 

Oprócz wysokiego poziomu sprzedaży do sukcesów ostatnich 11 lat dyrektor Koenig & Bauer CEE zaliczył również: ciągły rozwój usług serwisowych; utrzymanie stałego zysku brutto z działalności gospodarczej; udaną konsolidację KBA (CEE) w ramach Koenig & Bauer; wdrożenie CRM Salesforce jako klucza do 360º obsługi klienta w zakresie sprzedaży i serwisu; stworzenie oprogramowania do cyfrowego planowania i raportowania usług wsparcia klienta, a także wdrożenie platformy PressSupport 24/7 do zdalnej konserwacji i pomocy klientom dostępnej w językach czeskim i polskim. 

Statystyka nie kłamie. W omawianym okresie zdobyliśmy 40% udział w rynku druku arkuszowego, identyczny jak nasz główny konkurent. Naszym celem jest dalszy rozwój, choć zdajemy sobie sprawę, że przy tak wyśrubowanym wyniku sukcesem będzie utrzymanie takiego poziomu. W postpressie w latach 2020/21 zanotowaliśmy 20% udział rynkowy; nie jest to nasz wymarzony wynik, ale mówimy o ostatnich trzech latach działalności i z pewnością będziemy nadal w niego inwestować.

Grzegorz Szymczykowski poświęcił fragment wystąpienia globalnej strategii Koenig & Bauer na najbliższe lata. Koncern zamierza dokończyć proces transformacji z tradycyjnego producenta maszyn w sprawnie działającą grupę technologiczną. Celem do 2025 r. jest również redukcja emisji dwutlenku węgla o 75% oraz osiągnięcie pełnej neutralności pod względem CO2 do 2030 r. Kluczowe dla rozwijania rynkowej pozycji będą: modułowość i tworzenie rozwiązań dopasowanych do indywidualnych potrzeb, świadczenie usług cyfrowych jako metody gromadzenia danych, ich analizy i efektywnego procesu zarządzania; rozwijanie druku cyfrowego i hybrydowego w odpowiedzi na nowe trendy w druku opakowań; wreszcie odpowiedzialność społeczna i różnorodność jako jeden z celów strategicznych grupy. Zadania, jakie stawia sobie środkowo- europejska spółka Koenig & Bauer (CEE), to implementacja strategii zrównoważonego rozwoju, udoskonalanie usług końcowych dla klientów i większa proaktywność względem nich (usługa PressSuport 24/7 w językach narodowych oraz konserwacja predykcyjna), wreszcie tworzenie i sprzedaż nowoczesnych rozwiązań cyfrowych i software'owych takich jak systemy MES, MIS, LiveApp oraz Job Optimiser. 

Portfolio produktów i innowacje

Właśnie od prezentacji rozwiązań do zarządzania produkcją rozpoczęli swoją kolejną prelekcję poświęconą aktualnej ofercie Koenig & Bauer Grzegorz Szymczykowski i Tibor Nagy. Choć nasze maszyny są nadzwyczaj wydajne, z bardzo krótkimi czasami narządów, to bez dobrej organizacji procesów w firmie nikt nie jest w stanie skorzystać z zalet tych technologii. Każda maszyna może działać jedynie tak szybko, jak sprawnie działają pozostałe działy przedsiębiorstwa – co z tego, że możemy błyskawicznie zmieniać formy drukowe, jeśli nie docierają one na czas – wyjaśniał Grzegorz Szymczykowski. 

Koenig & Bauer oferuje klientom trzy poziomy oprogramowania: systemy MIS do efektywnego zarządzania procesami w ramach całej firmy; pośrednie systemy MES służące do organizacji, obsługi i nadzorowania procesów produkcji w formie skalowalnego oprogramowania LogoTronic; wreszcie oprogramowanie sterujące maszynami produkcyjnymi. Ofertę w tym zakresie uzupełniają aplikacje Rapida LiveApps – inteligentne narzędzia wspomagające proces drukowania. Aplikacja ErgoTronicApp pozwala na odwzorowanie stanu maszyny na urządzeniu mobilnym i dostęp do wszelkich niezbędnych danych dotyczących zleceń, zaś ProductionApp ułatwia zarządzanie magazynem oraz śledzenie zapasów. 

Szeroka gama rozwiązań do druku

W obszarze druku offsetowego firma dąży do: uzyskania niepowtarzalnej jakości dzięki maksymalnemu poziomowi automatyzacji druku; skrócenia czasów narządu na drodze autonomizacji procesów; znacznego ograniczenia ilości odpadów poprzez stosowanie wstępnych ustawień na większą skalę; najwyższej jakości druku dzięki niezawodnym systemom pomiaru i kontroli kolorów; a także optymalnej wszechstronności w zakresie konfiguracji ustawień i maksymalnej prostoty sterowania urządzeniami. Jako przykłady wdrożenia tych koncepcji w życie prelegenci zaprezentowali modele Rapida 76, Rapida 105/106/106X oraz Rapida 145/164, utrzymane w innowacyjnej stylistyce i wyposażone w zaawansowane zautomatyzowane funkcje obsługi. 

Koenig & Bauer posiada w swej ofercie także maszyny do druku cyfrowego. Efektem trwającej od 2019 roku współpracy K&B z Durst jest model VariJET 106, modułowe urządzenie typu single-pass drukujące atramentami wodnymi nadającymi się do produkcji opakowań do bezpośredniego kontaktu z żywnością i przeznaczone dla producentów pudełek składanych. Maszyna drukuje z jakością offsetową (1200 dpi) na arkuszach tektury (maks. 1060x750 mm i 0,8 mm grubości) za pomocą technologii 7-kolorowego druku atramentowego CMYK-OVG. Zestaw dostępnych rozwiązań uzupełniają: model CorruJET 170 do postprintu arkuszy tektury o maksymalnych wymiarach 1300x1700 mm z prędkością do 135 m/min (oraz nowy model o oznaczeniu 170X, obsługujący arkusze 1700x2800 mm), model Delta SPC 130 do zadruku tektury falistej, w wersji Automatic oraz ECO, a także inkjetowa maszyna RotaJET-L do przemysłowego cyfrowego druku dekoracyjnego oraz zadruku opakowań. 

Prelegenci zaprezentowali dwa nowe rozwiązania firmy przeznaczone dla drukarń fleksograficznych. Pierwsze z nich to CorruFLEX przeznaczone do wysokowydajnej produkcji zadrukowanych arkuszy tektury falistej (o maks. szerokości 2800 mm i grubości 9 mm), z prędkością do 12 tys. arkuszy/h. Jedyna w swoim rodzaju koncepcja całościowa łączy najnowocześniejsze technologie i funkcje z prostą i intuicyjną obsługą. Maszyna może pracować zarówno jako drukarka flekso, jak i w linii ze sztancą rotacyjną. 

Z kolei CorruCUT High Board Line to sztanca rotacyjna. Oprócz znakomitej jakości sztancowania maszyna gwarantuje niezwykle wysoką jakość pasowania, co znacznie redukuje ilość makulatury oraz zwiększa jej produktywność. Charakteryzujące się szerokością roboczą 2800 mm oraz prędkością 12 tys. ark./h urządzenie jest niezwykle wydajne, co ułatwia produkcję opakowań i displejów wielkoformatowych. 

Rozwiązania dla postpressu

Grzegorz Szymczykowski i Tibor Nagy zaprezentowali również rozwiązania dla postpressu dostępne w ofercie Koenig & Bauer: powstające w hiszpańskiej fabryce Koenig&Bauer Iberica wycinarki płaskie w średnim i dużym formacie (modele Optima, IPress i CutProQ). Opowiedzieli o nowościach na przykładzie modeli CutPRO X 106, CutPRO X 106-4 SB oraz CutPRO Q 106SB. Gamę rozwiązań do wykańczania po druku w ofercie Koenig & Bauer dopełniają składarko-sklejarki Omega powstające w tureckiej fabryce Koenig & Bauer Duran. Produkowane w 4 różnych seriach (Intro, Allpro, Alius, Magnus) i dostępne w 18 rozmiarach, są przeznaczone dla każdej drukarni: od stawiających pierwsze kroki w produkcji opakowań po te zajmujące się produkcją pudełek z tektury falistej na skalę przemysłową.

Na zakończenie Grzegorz Szymczykowski podkreślił, że Koenig & Bauer przykłada ogromną wagę do obsługi serwisowej klientów, od obsługi reaktywnej, polegającej na możliwie szybkim przywróceniu sprawności niesprawnej maszynie, poprzez regularne zdalne inspekcje oraz przeglądy, kalibracje i szkolenia operatorów, po obsługę opartą na narzędziach cyfrowych, pozwalających na podgląd maszyny dzięki wykorzystaniu np. tabletów i telefonów komórkowych.

Koenig & Bauer na coraz szerszą skalę rozwija również obsługę proaktywną w formie usług konserwacji wyprzedzającej (predykcyjnej) opartych na stałym zbieraniu danych i ich analizie.

W ten sposób możemy stale monitorować stan maszyn i przewidywać problemy, zanim do nich dojdzie. To przyszłość, która w Koenig & Bauer dzieje się już dziś – podkreślał. 

Pokazy na żywo i wizyta w fabryce

Z praktyczną stroną kompleksowej produkcji opakowań, bazującej na rozwiązaniach Koenig & Bauer, goście zapoznali się podczas specjalnej prezentacji zorganizowanej w Centrum Technologicznym firmy działającym w siedzibie firmy w Radebeul. Mieli okazję zobaczyć na żywo możliwości pełnej linii technologicznej do produkcji opakowań, począwszy od maszyn do druku Rapida 106X oraz Rapida 145, poprzez sztancę rotacyjną CutPRO X 106, po składarko-sklejarkę Allpro 110. Dodatkową atrakcją były odwiedziny w hali montażowej zakładu w Radebeul i możliwość poznania linii budowanych tu maszyn arkuszowych, z uwzględnieniem ich instalacji i testowania, oraz zautomatyzowany magazyn składowania części zamiennych. 

Przyjemne z pożytecznym – tak można podsumować marcową wizytę w Radebeul. Tradycyjnie bardzo sympatycznemu i przyjaznemu przyjęciu ze strony organizatorów, dzięki którym w przeddzień konferencji uczestnicy spotkania mieli m.in. szansę zwiedzenia drezdeńskiej Starówki i spróbowania miejscowych specjałów, towarzyszył kompaktowy, ale bardzo intensywny program merytoryczny. Przyglądając się szybkiemu tempu, w jakim Koenig & Bauer rozwija nowoczesną ofertę swoich rozwiązań, można zaryzykować stwierdzenie, że okazji do podobnych spotkań w przyszłości z pewnością nie zabraknie.

Tomasz Krawczak