Korzyści płynące z druku cyfrowego są absolutnie niezastąpione z punktu widzenia współczesnego sektora produkcji opakowań. Dzięki drukowi cyfrowemu możliwa jest optymalna realizacja małych, średnich oraz dużych nakładów w wysokiej jakości porównywalnej z drukiem offsetowym.
Dla właścicieli marek niezbędnym warunkiem zapewnienia rentowności sprzedaży jest umiejętność stworzenia doskonałego pierwszego wrażenia – dzięki opakowaniu produktu. Jednym z najskuteczniejszych sposobów, by to osiągnąć, jest wykorzystanie druku cyfrowego do personalizacji opakowań. Oprócz zwiększenia zakresu reprodukcji kolorów i jakości ostatecznego projektu, druk cyfrowy może być przystępnym cenowo i przyjaznym dla środowiska rozwiązaniem.
Współcześni klienci mają wyższe niż kiedykolwiek wcześniej oczekiwania co do szybkości dostawy. Dawno minęły czasy, gdy zleceniodawcy zamawiający opakowania składali duże, kosztowne zamówienia i byli skłonni czekać tygodniami na otrzymanie wydrukowanego produktu. Ze względu na mniejszą liczbę narzędzi (takich jak płyty drukarskie czy fotopolimery) oraz znacznie mniejszą liczbę ręcznych procedur przygotowania do druku, opakowania drukowane cyfrowo oferują przyspieszony proces produkcji, który zachwyca właścicieli firm swoją szybkością.
Druk cyfrowy może odwzorować do 80% spektrum kolorów Pantone i pozwala łatwo dostosować kolory i ich właściwości, tak aby ostateczne opakowanie odzwierciedlało wizję marki. Drukowanie krótkich serii lub małych partii ekspozytorów produktów w sklepach umożliwia łatwe testowanie i udoskonalanie projektu i pozwala na łatwe zmiany akcji in-outowych, co zapewnia dodatkową szansę dotarcia do nowych klientów.
Co więcej, rosnąca popularność druku cyfrowego utorowała drogę do ciągłych ulepszeń technologicznych podnoszących poziom doskonałości jakości druku, jakiego nie dało się osiągnąć w ploterach drukujących pierwszej generacji. Obecnie mówimy o drukarkach pełnowymiarowych, które dorównują maszynom offsetowym. To zupełnie inna generacja maszyn drukarskich.
Właściciele marek rzadko są w pełni zadowoleni z pierwszej próbki opakowania produktu, którą otrzymują. W większości przypadków konieczne jest wprowadzenie poprawek, dzięki którym produkt końcowy zachwyci klientów. Wykorzystanie druku cyfrowego umożliwia szybkie wprowadzanie tych poprawek, a w efekcie skrócenie czasu dotarcia zaktualizowanego projektu na rynek.
Opakowania z nadrukiem cyfrowym pomagają chronić markę, utrudniając powielanie niektórych cech projektu opakowania. Szybko rotujący projekt graficzny jest trudniejszy do skopiowania. Współczesna technologia zapewnia skuteczniejsze sposoby zabezpieczenia producenta oraz klientów przed próbą wprowadzenia na rynek podrabianych artykułów.
Zwiększona automatyzacja jest jedną z charakterystycznych cech druku cyfrowego. Po złożeniu zamówienia i przesłaniu projektu opakowanie przechodzi przez szereg zautomatyzowanych procesów, które pomagają zapewnić oczekiwaną jakość opakowania. Tym samym ograniczamy ryzyko, że na grafice odbije się ludzki błąd, to zaś sprzyja ciągłości projektu w całym cyklu życia opakowania.
Wśród znaczących klientów biznesowych rośnie przekonanie, że druk cyfrowy jest atrakcyjny, ponieważ w przypadku zamówień o niskim i średnim nakładzie koszt jednostkowy jest znacznie niższy niż koszt druku offsetowego. Pieniądze są oszczędzane już na wstępie ze względu na niższe koszty narzędzi do produkcji opakowania czy standu. Ponadto nie ma minimalnego poziomu zamówień, co pozwala płacić tylko za ten druk, który jest potrzebny, nawet jeśli zamówienie jest liczone w pojedynczych sztukach.
Opakowania drukowane cyfrowo oferują szereg korzyści, w tym imponujące dokładność, elastyczność i szybkość wprowadzania na rynek. Nie jest to jedyne rozwiązanie do produkcji opakowań, ale w przypadku wielu produktów i marek może przynieść wymierne korzyści.
Bartosz Miśkiewicz
Kierownik Działu Rozwoju
TFP Sp. z o.o.