Dobre czasy dla opakowań w Niemczech i USA
1 Jan 1970 12:29

Dzięki dobrej kondycji rodzimej ekonomii oraz rosnącemu zapotrzebowaniu na innowacyjne rozwiązania opakowaniowe, niemieccy producenci w 2011 r. wyprodukowali blisko 20 mln ton opakowań (4-proc. wzrost) wartych ponad 32 mld euro (8 proc. wzrostu). Z kolei o poprawiającej się kondycji amerykańskiego rynku opako-waniowego mogą świadczyć pozytywne dane dotyczące sprzedaży urządzeń pakujących. Niemcy Związek niemieckich producentów opakowań GADV (Gemeinschaftsausschuss Deutscher Verpackungshersteller) z ostrożnym optymizmem oczekuje wyników osiągniętych w 2012 r., zaś pełne zadowolenie psuje tylko ryzyko podwyżek cen surowców oraz rosnące koszty energii. Sektor producentów maszyn opakowaniowych w Niemczech okazał się mniej podatny na cykle ekonomiczne od całej branży maszynowej. Zamówienia na maszyny do pakowania złożone w pierwszej połowie 2012 r. były o blisko 8 proc. wyższe niż w tym samym okresie roku ubiegłego, podczas gdy cała branża producentów maszyn zanotowała 7-proc. spadek. Dobrą koniunkturę producenci urządzeń dla opakowalnictwa zawdzięczają wzrostowi o 6 proc. liczby zamówień z Niemiec i o 9 proc. z zagranicy. Eksperci z Niemieckiego Związku Producentów Maszyn Spożywczych i Opakowaniowych (VDMA) spodziewają się, że w 2012 r. sprzedaż maszyn dla sektora opakowań wzrośnie aż o 14 proc. USA Sprzedaż amerykańskich maszyn pakujących wzrosła w 2011 roku o 19 proc. i osiągnęła wartość 7,7 mld dolarów, wynika z dokumentu Shipments Study opracowanego przez Instytut Producentów Maszyn Opakowaniowych (PMMI). Z tymi danymi współgra informacja o 23-proc. wzroście całkowitej konsumpcji w Stanach Zjednoczonych, która osiągnęła wartość 8,8 mld dolarów. Wzrost jest zawsze dobrą wiadomością – powiedział Jorge Izquierdo, wiceprezes PMMI odpowiedzialny za rozwój rynków. – Na wspomniany 19-proc. skok w produkcji maszyn opakowaniowych składa się 20-proc. wzrost popytu w USA i 16-proc. w skali eksportu. O ok. 500 mln dolarów zwiększył się również import maszyn z zagranicy; jak podkreślił Izquierdo: W 2011 r. amerykańskie firmy wydały 35 proc. więcej środków na sprowadzanie maszyn z zagranicy. Najwięcej maszyn trafiło, jak w latach poprzednich (od połowy lat 90., gdy PMMI zapoczątkował swoje badania), do sektorów artykułów spożywczych (36 proc.) oraz napojów (24 proc.). Jedynym typem maszyn, które nie cieszą się równie wysokim zainteresowaniem sektora spożywczego są maszyny do produkcji blistrów, które w zdecydowanej większości (59 proc.) są kupowane przez firmy farmaceutyczne i medyczne. Jednak nawet w tym przypadku sektor żywności pozyskał 41 proc. tych urządzeń – dodał Izquierdo. – Spośród 25 badanych kategorii, rynek żywności zdominował zakupy w 16, a napojów w 8. Największe wpływy w 2011 r. osiągnęli producenci maszyn do obróbki opakowań, którzy sprzedali wyposażenie warte 760 mln dolarów (ok. 10 proc. rynku ogółem). Na drugim miejscu znalazły się urządzenia z kategorii Kodowanie, Drukowanie, Wytłaczanie oraz Adresowanie (nie na etykietach), sprzedaż których przyniosła 520 mln dolarów. Opracowano na podstawie informacji serwisu Ceepacking. com